Gå til innhold

Andre som trener 4X4 intervaller?


SamGold

Anbefalte innlegg

Takk for svar og tips ^_^ jeg har ikke målt puls og tviler på den er så høy, da jeg løper mye saktere enn jeg kondismessig kan orke. Så tror ikke det er noe vits i å ha så lang pause når man ikke blir så sliten? Er jo bare knærne som blir slitne.. og fysio har foreløpig gitt meg de instruksene jeg følger nå. (Er i rehab pga kneskade og 4x4 er foreløpig bare et tilskudd i et forsøk på å øke treningstoleransen til knærne mine). Men blir nok en sakte med sikker økning i hastighet utover (avhengig av hvordan knær responderer), så da blir det vel mer relevant å ta med puls og mer fokus på "forskningsmessig mest effektivt opplegg". Ser folk har sagt litt ulike ting om puls i denne tråden og andre steder, men det kan vel Være fint for å kunne sammenlikne med seg selv tenker jeg. Hvor mange % av makspuls Bør man ligge på i dragene da? Samme prinsippene som spinning med 85-95? 

4x4 Som Mr. Hoff har tiltenkt det er I4 intervaller altså 86-92% av HFmax. 

(Det er ikke noe galt å kjøre 3x6, 2x8, 6x3 osv. Det vil være den totale arbeidstiden i intensitetssonen som vil være gjeldende :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Møller har stor forskjell fra mølle til mølle også, de trenger kalibrering som mye annet. De fleste sentre med litt respekt for seg selv gjør dette 1 gang i året, andre gjør det mer sjeldent. Har opplevd variasjon på 2km/t fra mølle til mølle :p 

Men dagsformen kan også svinge ganske mye, det spørs jo på hvor mye trening du har i beina dine før du gjennomfører en tung økt. For å nevne en av faktorene.

Uhyre interessant. Hvordan måler du dette? 2 km/t er jo helt sykt.

Grunnen til at jeg har likt å trene 4X4 på mølle er at jeg har innbilt meg at det gir en veldig objektiv måte å måle fremgang/ytelse på. 

Ideelt sett bør jeg i hvert fall holde meg til en spesifikk mølle om mulig da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo f.eks ta siste draget på 13.8, neste gong tar du dei to siste på 13.8 osv. Eller du kan auke undervegs i draget med å ta dei to siste minuttene på 13.8. Det er også progresjon. Kor mange gonger i veka trenar du? Viss du trenar meir enn ei gong i veka, ville eg variert litt på øktene. Eg har hatt god progresjon både på kondisjon og styrke i haust med ei intervalløkt, ei sprintøkt, ei langkøyringsøkt og ei styrkeøkt i veka. Vil tippe mange kan få god progresjon på kondisen med kun ei intervalløkt. 

 

Ja, jeg tenkte noe det samme, altså å variere med andre typer kondisjonstrening, samt det du sa om gradvis progresjon.

Styrketrening er fortsatt hovedfokus, så det blir typisk bare 1-2 økter kondisjon per uke. Om man kan ta noen litt kortere økter, så kunne man kanskje fått tid til mer.

Har tenkt på bakkeintervaller en eller annen plass i Oslo. Telthusbakken kanskje. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhyre interessant. Hvordan måler du dette? 2 km/t er jo helt sykt.

Grunnen til at jeg har likt å trene 4X4 på mølle er at jeg har innbilt meg at det gir en veldig objektiv måte å måle fremgang/ytelse på. 

Ideelt sett bør jeg i hvert fall holde meg til en spesifikk mølle om mulig da? :)

Footpod, eller at du har en klokke som fungerer som footpod ved å da bruke din gjennomsnittlige hastighet osv. (Se f.eks. Garmin Fenix).

Det å bruke samme mølle hele tiden er kjekt for å ikke bli lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker dere 4x4-løpere noen apper som sier ifra når intervallene skal starte? Jeg har både edomondo og runkeeper, og foreløpig ser det ut som om det kun er i runkeeper at jeg selv kan legge inn gitte intervaller for en økt. Noen erfaringer å dele? 

Og er det hensiktsmessig å variere typen løpetrening uavhengig av hva salgs mål man har for løpingen? Og hvordan er det mtp belastningsskader? 

Du kan lage dine egne intervaller på Endomondo. Funker bra. Det er det jeg bruker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt gjelder jo ikke inneløping .. men takk for at du påpekte noe en blondine lett kunne ha oversett :roflmao: 

Haha. Jeg innså etter å ha skrevet det at du kanskje ikke løp på mølle, selv om jeg trodde jeg leste at det var nettopp det du gjorde. :)

Footpod, eller at du har en klokke som fungerer som footpod ved å da bruke din gjennomsnittlige hastighet osv. (Se f.eks. Garmin Fenix).

Det å bruke samme mølle hele tiden er kjekt for å ikke bli lurt :)

Interessant. Intensjonen min har jo vært å øke 0.1 km/t, altså marginale økninger, med den intensjonen blir jo helt forfeilet om jeg faktisk ikke øker 0.1 km/t. 

13,7 km/t økten var på en helt annen mølle enn 13,6 km/t økten, så hvem vet. Følte det var en syk forskjell. 

Får se om jeg kan finne meg en enkel mølle å holde meg til.

Burde kanskje også investert i en Footpod eller klokke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Footpod, eller at du har en klokke som fungerer som footpod ved å da bruke din gjennomsnittlige hastighet osv. (Se f.eks. Garmin Fenix).

Det å bruke samme mølle hele tiden er kjekt for å ikke bli lurt :)

Jeg bruker appen Seconds. her lager du enkelt dine egne intervaller inkl musikk osv.

OBS, gratis versjonen kan ikke lagre, me koster kun 49 i fullversjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...