Gå til innhold

157 cm, 58-60 kg


ellenm

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20 år. Er 157 cm men veier alt mellom 57-60 kg. Har mye muskler, men også en del fett rundt mage,hofter,lår og rumpe. Jeg synes jeg veier for mye,hva synes dere?

En artikkel sa her at minimumsvekta er høyden din, - 110. Dvs jeg er litt over 40..... dvs jeg veier nesten 20 kg for mye ifølge den.

Jeg er ikke født kraftig, var svært tynn som barn og på ungdomskolen. La meg på meg etter det.

Er også en typisk jojo-slanker. For et år siden veide jeg 54, men gikk opp igjen,ned igjen, også opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig mange har også sin idealvekt på høyde minus 100 hvis de har litt muskler. Som det stod i artikkelen var dette minimumsvekt.

Grunnen til at du har gått opp igjen i vekt kan være at du ikke har vedlikeholdt muskelmassen din når du gikk ned i vekt (nok proteiner + tung styrketrening er rett medisin her) eller at du rett og slett gikk tilbake til samme kostholdet som tok deg opp i vekt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig kosthold og lite mosjon er vel det som får skylda her..

Hvordan skal jeg egentlig trene videre nå, hvis jeg vil beholde muskler, men vil ikke ha større muskler i lår enn det jeg har nå. Har ganske sterke, store muskler på lårene. Men på innsiden av lårene er det skikkelig deigete, hater å gå med stramme bukser for det buler innover. Vil liksom ha det mye slankere på innsiden av lårene, sånn at det er luft imellom de. Jeg trener et par ganger i uka, alt mellom 3-6 ganger. Når jeg trener jogger jeg som oftest 4.0-4.5 km og trener styrke etterpå. Bør man trene både styrke og kondisjon samme dag? Bruker å bli 30-45 min kondisjon, og 30-40 min styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ligger i et lite kaloriunderskudd eller akkurat på vedlikehold og trener tung styrke på både bein og overkropp så vil lårene ikke bli noe større, men fettandelen blir mindre. Ergo du får mer muskler, men mindre fett på lårene og omkretsen blir omtrent lik samtidig som lårene blir strammere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal jeg få tynnere lår?

Litt større kaloriunderskudd :)

Veldig mange jenter er redd for å få for store muskler på lårene, men i praksis så skal det ganske mange års trening og kalorioverskudd til å bygge så store muskler som fryktes. Litt muskler er nødvendig for å stramme opp lårene ellers blir de bare en tynnere versjon, men fortsatt like slappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv 157 cm, og veier 57-58 kg., i tillegg til å ha en litt kraftig beinbygning med relativt muskuløs underkropp i utgangspunktet.

Det beste er om du holder vekta (som for øvrig ser helt fin ut) og heller fokuserer på økning i muskelmasse. Da øker hvileforbrenningen, og fettprosenten går ned. Dersom du går raskt ned i vekt nå riskikerer du nok å miste muskelmasse :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal jeg få tynnere lår?

(Hehe, jeg må bare kommentere her også)

Jeg har naturlig store lår, større enn mange gutter, og tidligere droppet jeg derfor styrketrening på lårene.

Sannheten er at styrketrening på beina bare gir deg fastere og mer definerte lår, og (igjen) heller er fettprosenten en bør fokusere på dersom du vil ha finere lår :)

Var veldig misfornøyd med lårene mine før, men husk at det er bedre med litt kraftige, sterke lår, enn tynne og slappe lår :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artikkel sa her at minimumsvekta er høyden din, - 110. Dvs jeg er litt over 40..... dvs jeg veier nesten 20 kg for mye ifølge den.

Jeg er ikke født kraftig, var svært tynn som barn og på ungdomskolen. La meg på meg etter det.

Merker at stort sett alle jenter som har "lest" har hengt seg opp i det regnestykket det og funnet ut at de er overvektige og at både regnestykket, artikkelen og jentene begynner å plage meg litt. Burde vel strengt tatt ikke vært nevnt i det hele tatt, fordi denne reaksjonen burde vært forutsett.

Tror du seriøst at du med dine 157 og max 60 kg er overvektig?

Det virker som du har ett veldig anstrengt forhold til kroppen din. Første råd bør være å akseptere den du er og innse hva du må gjøre om du ønsker deg en annen kropp. Ta frem speilet, kle av deg klærne og finn ut som det er så ille. Det andre er; Tren styrke, spis sunt, ligg i mildt kaloriunderskudd. Du går nok opp litt i vekt, men vekta er en teit tullegjenstand som ikke gir noen god indikasjon på hvordan du egentlig ser ut.

Spis mat. Og da mener jeg spis mat, ikke sånn tulleting med 700 kcal om dagen i Cottage cheese.

Sov godt. Minst 6-7 timer sammenhengende.

Tren godt. Her må det styrketrening til. Med tunge vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

157-110 = 47, og det er det du minimum bør veie, i følge han godeste Eilertsen, men ikke tenk så mye på det regnestykket. Altså er det max 10kg du skal ned, ikke 20, men du har sikkert ingen grunn til å føle deg uvel med kroppen din sånn som du ser ut nå!

Men men, vi jenter liker jo å pirke på alt og er typisk svært kritiske til oss selv, så jeg skjønner jo problemstillingen din. Jeg tror du kommer langt med å ligge i et mildt kaloriunderskudd som velvet påpeker, og gjerne tar opp litt styrketrening for en mild body reconstruction.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen! Men jeg tror dere har misforstått litt :) Jeg sa i følge den artikkelen, er ikke det at JEG mener at jeg skal veie litt over 40. Det er ikke det jeg ønsker, og heller ikke et sunt mål for noen. Det jeg ønsker er å få bort mest mulig fett på lår, da jeg har ganske kraftige lår. Ikke slappe lår, men muskuløse og harde, men litt for kraftige for min smak.

Jeg har ikke tenkt å gå ned 20 kg, det sier jo seg selv at det blir litt drøyt. Jeg kunne gjerne veid noe mellom 50-55, så hadde jeg vært ok med det. men som sagt, takk for svar ;) selvom jeg framsto som en usikker jente som vil ned 20 kg i det første innlegget..haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...