Gå til innhold

HJELP! Vekta står bom stille..


Linda81

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 169cm høy og 84 kg. Jeg har regnet ut at jeg skal ha 1900 kcal om dagen (Grete Roede- kalkulator)

Jeg trener: 

Mandag- 1 time spinning og 45 minutter styrke

Onsdag- Styrketrening 

Fredag- jogger en time på mølla

Jeg teller hver kalori jeg putter i munnen, (ja, uten unntak) og har holdt på en god stund nå. Jeg har ikke sett resultater på vekten på lang tid.

Kan dere tenke dere hva jeg gjør feil..?

Veldig takknemlig for tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg ser det er det er det flere tilnærminger til problemet, men her er i hvert fall noe å knaske på. 

1 - senke kcal inntaket litt, og se om det hjelper. Regelen med kcal inn vs ut gjelder de fleste og over tid vil et underskudd føre til vektnedgang. 

2 - øk aktiviteten din i løpet av dagen. Hva gjør du utenom selve tiden du bruker på trening? Det funket meget bra for meg å gå meg noen ekstra turer i løpet av uken, når jeg ville ned de ekstra kiloene. Dette er ikke så slitsomt som en treningsøkt, og det hjelper godt på forbrenningen

3 - legg til en ekstra treningsøkt i løpet av uken. Ja, om du har tid er det ingenting som står i veien for en liten økt ekstra. Om du ligger på standby i kcal-inntaket kan jo dette være veien å gå for å få fremgang (nedgang) på vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret ditt :-) 

Har regnet ut at forbruket mitt er 2500 for å holde vekten, og tenkte at 1900 da ville være passe i underskudd..

Prøvde en periode med 1600 kcal også,uten hell. Men får kanskke teste ut en runde til med det+ skvise inn en ekstra økt :-) 

 

Takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor lenge har du holdt på? For mange er ikkje vektnedgang lineært, men derimot stegvis: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat.html/

Ein annan ting er at du ikkje kan stole på tabellar over kor mykje du forbrenner ved ulike aktivitetar. På løp er energiforbruket ca 1kcal/kg kroppsvekt/km og på styrke er det proposjonalt med kor mykje vekt du løfter. Dvs at ein sterk person med god kondis vil forbrenne mykje meir enn ein som er i dårleg form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Takk for svar, dere!

Jeg er lærer, så jeg har en middels aktiv hverdag. Alltid på beina, mye gåing (og løping)

Jeg sover godt, 8 timer hver natt.

MEN- jeg er veeeldig stresset.

Jeg har nå holdt på i nærmere 3 måneder. Jeg har prøvd mange ganger før (slitt med dette i årevis), men det er først nå jeg har fått til det med trening. Jeg regnet da med at kiloene endelig ville slippe taket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du ligger i et fornuftig underskudd. Dersom du er helt sikker på at du har full kontroll på alt du spiser hver dag, så kan et alternativ være å kutte100 til 150 til i kcal for en kort periode (en til to uker) og se hva som skjer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...