Gå til innhold

Blir aldri helt trygg på markløft


sarkip

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt litt feedback på markløft teknikken min. Da jeg trente med PT kom jeg meg opp i 70kg markløft, men selv med PT fikk jeg ikke teknikken helt til uten masse veiledning. Nå uten PT frykter jeg for ryggen min og løfter dermed lite. Vet fra knebøy at jeg har stramme muskler i leggene, vet ikke om det er avgjørende her? På forhånd takk ^_^

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha vekta mere på hælene. Bedre oppspenn. Stanga skal ligge over midten av foten ikke ved tærne. Noenlunde samme posisjon som nå men ikke knærne så mye framover og bedre tyngdepunkt så er du på vei, og da blir ikke rumpa for langt nede eller :) Og lær deg dynamisk oppvarming stedet for vektskiver under hælene. Good luck :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men tror du er for langt nede med rumpen så det blir nesten som en slags knebøy. Har du sett på videoer på youtube, feks en av martin norum hvor han viser rett og gal teknikk :)

Du må ha vekta mere på hælene. Bedre oppspenn. Stanga skal ligge over midten av foten ikke ved tærne. Noenlunde samme posisjon som nå men ikke knærne så mye framover og bedre tyngdepunkt så er du på vei, og da blir ikke rumpa for langt nede eller :) Og lær deg dynamisk oppvarming stedet for vektskiver under hælene. Good luck :)

Takk for tipsene! Skal prøve dette! Vet definitivt at jeg sliter med å lene meg lengre bak - ender ofte opp med å tippe bakover:nailbiting: Men jeg skal google litt dynamisk oppvarming og se om det hjelper (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør som Tonje sier, en knebøy med vekta i hendene. Prøv å tenke at det er i hofta bevegelsen skjer, så rumpa di skal "stikkes ut" bak. Gjør du dette og flytter vekten på hælene vil du ikke falle bakover, falle bakover gjør du bare hvis du står i den stillingen du gjør på videoen, da er det nemlig tilnærmet umulig å få vekten bakpå. Har du prøvd Rumenske markløft eller strake mark? De er fine for å få inne hip henge, altså hoftebevegelsen som må til for å få til et vellykket markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør som Tonje sier, en knebøy med vekta i hendene. Prøv å tenke at det er i hofta bevegelsen skjer, så rumpa di skal "stikkes ut" bak. Gjør du dette og flytter vekten på hælene vil du ikke falle bakover, falle bakover gjør du bare hvis du står i den stillingen du gjør på videoen, da er det nemlig tilnærmet umulig å få vekten bakpå. Har du prøvd Rumenske markløft eller strake mark? De er fine for å få inne hip henge, altså hoftebevegelsen som må til for å få til et vellykket markløft.

Ja det er faktisk strakmark som ofte gjør meg forvirret over markløftet. Strakmark får jeg/fikk jeg til ganske god teknikk på, men så snart jeg prøver meg på markløft blir jeg meget kroppslig forvirret - og det ender ofte med å rote til strakmark teknikken en liten stund. Forskjellen i øvelsene føles ganske utydelige på kroppen. Rumenske har jeg ikke (bevisst) prøvd eller lært noe om, kanskje det hjelper :) Skal youtubé litt:o-o:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer alt for langt bakpå, grunnet lange lårbein. Vurder en bredere beinstilling.

Ikke knip bekkenet frem på toppen, men bevar svaien i korsrygg/bekken mellom hele øvelsen.

Få hofta litt høyere og ryggen mer frem, men sørg for at du ikke mister tightness i korsrygg/bekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er update fra dagens markløft:

Du kommer alt for langt bakpå, grunnet lange lårbein. Vurder en bredere beinstilling.

Ikke knip bekkenet frem på toppen, men bevar svaien i korsrygg/bekken mellom hele øvelsen.

Få hofta litt høyere og ryggen mer frem, men sørg for at du ikke mister tightness i korsrygg/bekken

Jeg kniper vel bekkenet i disse videoene også? På en del av youtube videoen jeg så om teknikk nevnte folk å knipe rumpa i øverste posisjon, en gikk så langt som å si 'fuck the bar' - men skal jeg da ikke knipe rumpa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Vil anbefale at du bygger litt opp pga skivene (eller bytter til Elixia, vi har eleiko) - dermed får du satt fra deg stangen mellom hver rep, pustet godt inn og skapt et godt buktrykk. Jeg opplever at sumo-markløft er enklere ift plassering av rygg/hofte, som virker som et av problemene dine - så det kan også være en mulighet å teste ut. Den mellom-posisjonen for hofta, mellom knebøy og strakmark kan være litt vanskelig å finne - mitt tips er å ha skuldrene rett over stangen, og ofte vil man kjenne en liten strekk i baksiden av låret/rumpa når hofta starter å komme i rett høyde. 

I November har vi "ta med en venn på trening gratis yolo" @ elixia, så meld meg om du vil ta en økt med teknikk-trening i mark! :) 

Endret av QueenWinther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...