Gå til innhold

Kokosolje, sunt eller usunt?


jio

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg blir bare mer og mer frustrert jo mer jeg leser om kokosolje. Forskere sier det er farlig og usunt for oss, men på helsekostbutikker og over alt på nettet(pintrest og blogger) anbefaler de kokosfett fremfor solsikkeolje og rapsolje. Hva bør jeg tro på?

En siste ting, hvordan fungerer det å bruke kokosolje som fuktighetskrem på kroppen? Er det bedre for huden enn vanlige kremer, eller bør man holde seg til gode gamle body lotion?

Takk på forhånd :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg blir bare mer og mer frustrert jo mer jeg leser om kokosolje. Forskere sier det er farlig og usunt for oss, men på helsekostbutikker og over alt på nettet(pintrest og blogger) anbefaler de kokosfett fremfor solsikkeolje og rapsolje. Hva bør jeg tro på?

En siste ting, hvordan fungerer det å bruke kokosolje som fuktighetskrem på kroppen? Er det bedre for huden enn vanlige kremer, eller bør man holde seg til gode gamle body lotion?

Takk på forhånd :-) 

Kokosolje er hverken voldsomt sunt eller noe mer usunt. Så lenge du ikke overdriver bruken er det helt innafor å bruke i stede for andre oljer, også gir det en god smak på maten. :)

Du kan også bruke det som fuktighetskrem ja. :D Det har ingen andre tilsetningsstoffer som andre hudkremer, så om du reagerer på andre ting så kan faktisk kokosfett fungere veldig veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosolje er hverken voldsomt sunt eller noe mer usunt. Så lenge du ikke overdriver bruken er det helt innafor å bruke i stede for andre oljer, også gir det en god smak på maten. :)

Du kan også bruke det som fuktighetskrem ja. :D Det har ingen andre tilsetningsstoffer som andre hudkremer, så om du reagerer på andre ting så kan faktisk kokosfett fungere veldig veldig bra.

Takk for svar! Hvorfor er det da slik at forskere fra råder oss å spise det på omtrent lik linje som palmeolje, mens helsekostbutikker anbefaler kokosfett framfor annen matolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hvorfor er det da slik at forskere fra råder oss å spise det på omtrent lik linje som palmeolje, mens helsekostbutikker anbefaler kokosfett framfor annen matolje?

Mange årsaker til det.. Studier på kokosfett viser litt forskjellig, og de som "fraråder" det føler jeg har hengt seg litt vel opp i at det er mettet fett. Ja, mettet fett er ikke gunstig i overdrevne mengder, men et moderat bruk vil ikke gi noen helsemessige ulemper med mindre du er spesielt utsatt for diverse hjerte-/karsykdommer.

Helsekosten har igjen hengt seg litt vel opp i de positive resultatene på kokosfett som har dukket opp i forskningen.

Vi har en artikkel om kokosolje her på fitnessbloggen, men jeg mener at også denne er noe overdrevent positiv i retning bruk. 

Så igjen, fornuftig forbruk vil jeg si er null problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det kokosfettet som de selger er jo transfett - altså ikke bra for en.. Du kan fint smøre deg inn i det o.l., men du bør ikke konsumere det i store mengder. Det sies jo det at årsaken til at det er så mange mennesker som har hjerte- og karr-sykdommer nå, er på grunn av at de har vokst opp med transfett. For å få en olje over i fast form, må det hydrogeneres. Så oljen kan være så sunn man bare ønsker, men når den hydrogeneres blir den omdannet til mettet fett, og ofte da transfett. Palmeolje og kokosolje består også mye av palmitinsyre som har en kortere hydrokarbonkjede enn det som er optimalt når det gjelder oppbyggingen av cellemembraner. 

Nå kan jeg egentlig ikke så mye om fett. Dette er kun noe jeg har lært meg på grunnlag av hva en av foreleserene mine har pratet om, og h*n har jo gjerne et synspunkt på kokosolje, mens andre har et annet synspunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...