Gå til innhold

Kaloriunderskudd - trekke ifra treninga?


BirgitteA

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et (sikkert) veldig dumt spørsmål, men bedre å spør en å være usikker.

Jeg har tenkt å ligge i kaloriunderskudd for å miste fett på kroppen (håper på å bygge muskler å stramme opp samtidig).

Tenker å ligge på 1700 kalorier en periode (ca. 2100 er vedlikehold).

Samtidig trener jeg crossfit ca. 4 ganger i uken og forbrenner ca 500 kalorier hver økt. Skal jeg spise 500 kalorier ekstra på treningsdagene for å komme opp på 1700 kalorier da? Eller burde jeg fremdeles holde meg til 1700 kalorier selv om jeg trener?

Og tenker dere 1700 kcal høres fornuftig ut for å nå målet mitt?

Hvis det er relevant så er jeg 18 år, 169 høy og veier ca. 73 kg. Vil ned til hvert fall 65 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Det høres veldig fornuftig ut å spise ekstra mat de dagene du trener, og det er veldig mange som velger å spise mer på treningsdager (inkludert meg). Dersom du ikke har dårlig tid på vektnedgangen, tenker langsiktig og ønsker en permament endring ville jeg spist et lite overskudd på dager du trener, der majoriteten av de ekstra kaloriene er i måltidet/måltidene etter trening. På treningsfri dager kan du derimot gå for et litt større underskudd. For å ta et eksempel:

Treningsdager: 2 300 kcal

Treningsfri: 1 400 kcal.

Ditt ukentlige vedlikehold er 2 100 * 7 = 14 700 kcal. Ved å spise slik som i eksempelet endre du på 13 400 kcal i uken, og et underskudd på 1 300 kcal hver uke. Da vil vekten din krype sakte, men stødig nedover mot målet ditt:)

Dersom man er smart i matvarevalg trenger man ikke å gå spesielt sulten på 1400 kcal!

Slow and steady wins the race!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det store og hele er det litt opp til deg. For at du skal nå målet ditt om å gå ned i vekt, så er det jevnt og trutt med underskudd totalt sett over tid, som teller, og da gjør det ingenting om du enkelte dager spiser mye og andre lite, eller om du spiser like mye her dag, så lenge sluttsummen blir den samme.

Mange setter pris på å kunne spise litt mer de dagene de trener, for å orke mer og prestere bedre - men da må også dette ekstra inntaket hentes inn et annet sted, ofte ved å være litt mer sparsom på de dagene man ikke trener.

Når du får beskjed om at 2100 er vedlikehold, så husk at dette er vedlikehold utifra høyde, kjønn, vekt OG aktivitetsnivå. De har altså allerede regnet med energien du bruker de dagene du trener.

Størrelsen på kcalunderskudd må stå litt i samsvar med hvor mye energireserver du har, en svært overvektig person kan ligge i større underskudd enn en som knapt er lubben, da første har mer fett å hente inn energi fra. Husk og at ettersom vekten går ned og energireservene krymper, så bør man øke matinntaket litt.

Gir det noen mening? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...