Gå til innhold

Ny stang til kjelleren - anbefalinger/butikker


anorakk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt til å gå tilbake til å trene i egen kjeller. Jeg har rack, vekter, kettlebells, alt mulig rart man kan tenke seg, men den gamle vektstanga mi fortjener å sendes til de evige løftemarker nå. Den er bøyd, litt rusten, snurrer ikke nevneverdig bra, og er generelt bare noe dritt.

Nå vil jeg investere i en skikkelig stang som forhåpentligvis kommer til å vare i mange år. Den bør tåle en trøkk, og minst 250kg vekt, helst opp til 300kg.

En jeg vet har veldig godt rykte er Ohio-stanga til Rogue Fitness:

http://www.rogueeurope.eu/the-ohio-bar-eu

Den koster jo litt, kan man si. Og så har den ikke center knurl, noe jeg har blitt veldig glad i. Synes stenger med center knurl ligger utrolig mye mer stødig på ryggen under knebøy. Men jeg er åpen for alle forslag.

Er det noen som vet om gode alternativer, evt. gode norske nettbutikker som har bra utstyr? Jeg vet om www.kappi.no, men er ikke superimponert over utvalget, og vet ikke så mye om merkene der.

Budsjettet er alt fra 2500 til 5000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til den prisen,

http://www.roguefitness.com/westside-power-bar

http://www.texasstrengthsystems.com/products/bars/texas-power-bar-tpb

En av de :)

Hadde ikke pris vært ett tema så selvfølgelig eleiko eller leoko, men kommer da med ein prislapp på 6-12k litt ettersom hvor du handler ifra.

Men igjen da er det ei stang du har ut livet ditt, sønnen din har den ut livet sitt, og til og med barnebarnet ditt har den i noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gruppe "Kjøp og salg av styrkeløftutstyr" på Facebook. Der legges det av og til ut brukt utstyr, eller du kan legge inn en forespørsel om noen har en stang å selge.

Da jeg kikka på hjemmegym så var York B&R Bar en aktuell kandidat. Stanga har visstnok veldig god "knurling", som det heter så fint. Total pris inkl. frakt + mva. blir knappe 5000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding! Det er nok konkret fare for at det blir Texas Power Bar. Ser jo veldig solid ut til kjellerbruk, og jeg er jo ikke sterk engang, så det er ingen fare for at den ikke tåler det jeg skal bruke den til.

Skal vente litt med å kjøpe, kikke litt på den Facebook-siden som Tronaldo nevner. Og så hadde det jo vært digg å gamble på at krona styrker seg litt snart, men det ser jo ikke så lyst ut i disse tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste tilfeldigvis på nettsida til SS-coach Andy Baker i går: Bars, belts and bodyweight

My favorite barbell in the gym right now is the B&R bar. My female clients love the knurling on the B&R bar. It is smooth yet doesn’t slip. Especially new Texas Power Bars (of which I have several) have knurling like a cheese grater. Especially for Deadlift sets of 5+ reps, they can really chew up the hands of a new client. I generally keep my Texas Power Bars in the Racks for Squats, Presses, and Bench Presses. For Deadlifts and Olympic lifts we usually use the B&R bars or the York Barbells. The old split sleeve York barbells are also excellent all purpose bars. If I was going to just have one bar in the gym though – it would be the B&R bar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste tilfeldigvis på nettsida til SS-coach Andy Baker i går: Bars, belts and bodyweight

Hm, interessant. Om knurlingen er agressiv tar jeg ikke så tungt, jeg har relativt røffe hender fra mye løfting + arbeid. Men jeg har hørt mye godt om B&R-stanga før også, og den koster jo ikke mer enn 295$ heller. Det blir vel nærmere 500 totalt med shipping fra USA, men jeg begynner å innse at man ikke kommer unna stort billigere uansett, hvis man vil ha en kvalitetsstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å ha kjennskap til den BR stanga, så har eg kjennskap til forskjellen på olympiske løft og styrkeløftene.

Skal du ha ei stang til olympiske løft, gå for ei som har lager som ruller, er tynnere/mykere og har mindre aggressiv serratering (knurling på engelsk).

Denne er da perfekt til rykk og støt, grei til bøy og mark, men suger i benk.

Skal du ha ei til bøy benk og mark, kjøp ei som har lager, men som ruller mye saktere, har meir aggressiv serratering, og gjerne er stivere.

Denne er bra til alt, men suger å bruke i olympiske løft.

Så alt ettersom hva du skal bruke den til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha kjennskap til den BR stanga, så har eg kjennskap til forskjellen på olympiske løft og styrkeløftene.

Skal du ha ei stang til olympiske løft, gå for ei som har lager som ruller, er tynnere/mykere og har mindre aggressiv serratering (knurling på engelsk).

Denne er da perfekt til rykk og støt, grei til bøy og mark, men suger i benk.

Skal du ha ei til bøy benk og mark, kjøp ei som har lager, men som ruller mye saktere, har meir aggressiv serratering, og gjerne er stivere.

Denne er bra til alt, men suger å bruke i olympiske løft.

Så alt ettersom hva du skal bruke den til...

Helt enig, det blir viktig å prioritere. Men jeg er 99.5% sikker på at det bare blir powerlifter av meg. Synes bøy, mark og benk er moro, pluss strongman-greier. Har så langt ikke merket noen lyst til å drive med olympiske løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til det burny_ sier så har VL stengene kulelager (bearing) mens SL stengene har ikke (bushing). Bushing gir mer stødighet da vektene ikke ruller rundt ved minste bevegelse, mens i VL er jo det et must da man vender stanga uten at man trenger å muskle vektene rundt :)

Du kan se forskjellen her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha jern? (Krever mer av gulvet ved mark Feks)

Rouge har vel greie priser på det og.

Sett mange bruker "York".

Hold øyne åpne på finn.no , plutselig så kommer det folk som selger noen hundre kilo i ein sleng :)

Har endel jern fra før, og så liker jeg lyden av jern mot jern veldig godt. Gulvet ække så farlig, det fikser jeg. Bygger meg en liten platform i kjelleren og kjører på :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...