Gå til innhold

Hva ville du gjort?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger virkelig hjelp til å lage en mat/kcal plan for vektnedgang :( Har prøvd alle dietter men innser at det aldri hjelper så nå trenger jeg hjelp til å gjøre det ordentlig. (Og vil så gjerne vise for min kjære at jeg faktisk kan få det til etter mange år med skuffelser for oss begge!) :unsure:

Litt om meg:

- Jente

- 25 år

- 105 kg

- 167 cm

- Skal begynne å svømme 2-3 ganger pr uke (rask brystsvømming)

- Inaktiv jobb

- Ønsker å nå 70 kg på 8 mnd

Er det noen som har litt tid og lyst til å hjelpe meg med å sette opp en plan (kcalbehov, måltidseksempler for dag/uke)? Hvordan ville du gått frem for å få til dette?

Er dette en realistisk målsetting i og med at eneste trening er brystsvømming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gitt vekt og aktivitet, kan du få svært rask framgang dei første vekene. Men dei siste månadane kan det vera vanskeligare å gå ned 1 kg i veka. Målet er ikkje urealistisk, men det er viktig å sjå på framgangen du får, framfor eit gitt tal på vekta!

I begynnelsen synes eg personlig at du ikkje burde tenka på kaloria, men heller på å ta kloke matvalg. Det behøver ikkje å bety at enkelte matvarer er "fyfy". Eg er dårlig på middag, men kan setta opp ei liten lista over gode matvarer:

Protein:

Kylling, svinekjøtt, karbonadedeig, torsk, biff, egg, skyr, cottage cheese (magre melkeprodukt)

Feitt:

Usalta nøtter, feit fisk (laks, makrell, ørret), avokado (smør skada ikkje, men alt med måte)

Karbohydrat:

Alle typar grønsaker, ris, potet/søtpotet, frukt, havregryn, grove kornprodukt, bønner (som og er ei god kilda til protein)

Det er nesten umulig å ikkje finna mattips inne på forumet, eller blant andre bloggar. Kjem garantert fleire tips! Det viktigaste er å finna ein balanse du kan leva med over tid. Begynn i det små og lær korleis du kan setta sammen sunne valg, for at det skal vara :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det de som klarer å endre på små vaner og holde på endringene over lang tid, som oppnår best resultater. Om man går for hardt ut, og endevender hele tilværelsen på en gang, med kun salat på tallerkenen og trening hver dag, da sprekker man som regel noe vannvittig,med kjipe resultater.

Mitt første tips er isåfall at dere setter dere ned sammen (dere er i et forhold, og i denne slags ting er det helt klart viktig å ha hverandre å støtte seg til), og gå igjennom hvordan dere vanligvis pleier å spise og bevege dere i løpet av en vanlig uke.

Når dere får oversikt her, er det også lettere å se hvor dere kan gjøre endringer. Om dere feks finner ut at oi, det går jaggu med mye godis i ukedagene, så prøv å se på muligheten for å skape en ny og _litt_ smartere rutine enn den dere hadde før. Kanskje skal man kun drikke en halvliter cola istedenfor en halvannen, eller bare spise godis annenhver dag istedenfor hver dag? . Eller å bli enige om å bare spise godis på lørdager? . Eller er tilsvarende grep som er lett å gjennomføre.

Ellers er det for meg viktig å si noe om det store bildet; ikke alle dager kommer til å bli like enkle, og noen ganger er kroppen kjip og man sprekker pittelitt. Prøv da å huske at dette er ikke noe dere kun skal gjøre for å nå et tall på vekta og at når vekta viser 70 er du ferdig og kan gå tilbake til gamle vaner, men at dette er et steg dere tar for å bygge et sunnere og bedre liv sammen. Og sånn sett så slutter aldri reisen. Så det går fint om alt ikke går heeelt på skinner hele tiden, så lenge man gjør så godt man kan og ikke gir seg.

Nøkkelen er ihvertfall at mange bittesmå enkle endringer over tid, gir voldsomt store resultater.

Ellers; alt av aktiviteter er bra, og man må ikke bli helt utkjørt for at det skal gi effekt. Prøv å gå en litt halvlangt tur sammen en gang i uka , eller gå av bussen et stopp før, eller gå til butikken fremfor å kjøre etc, så når dere føler dere mestrer det, kan dere gå oftere eller lengre. Får man med seg både kostholdet og aktiviteten, er utrolig mye gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...