Gå til innhold

Forbedre tia på 3000 meteren


cathrine.morx2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fysisk er det svært lite å gjøre. Mentalt er det åpenbart en hel del.

Du har allerede bevist at du er både prokrastinerende og lat, to egenskaper som neppe vil være fordelaktige i militæret, men jeg skal ikke dømme.

Min anbefaling er å finne en løpebane (i dag), for så å begi deg ut på en 3000 meter der du SKAL klare kravet. Er kravet f.eks. 15 minutter tilsvarer det rundetider på 2 min. Da starter du enkelt og greit opp i det nødvendige tempoet, og slakker ikke opp på farten samme faen hva.

Klarer du kravet, er det bare å gjenta "bragden" under opptaket/innrykket, hvis ikke har du forhåpentligvis opphevet en mental sperre eller to, og kanskje kanskje kan du faktisk klare det når presset er som størst.

Ellers ville jeg nok tatt det rimelig med ro siste uka, et par korte løpeturer 5-6, og 2-4 dager før kan være greit for å holde kroppen i gang. Spis, drikk og hvil normalt. Liten vits i å overdrive dette, en 3000 meter er tross alt ingen ironman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 3000 meter om én uke eller skal du i militæret om én uke?

På én uke kan du ikke forbedre noe som helst mtp. kondisen.

Har du lite løpeerfaring ville jeg også sett på teknikken. Kanskje du kan få tips om løpeteknikken din, og trent på den.

Husk å varme opp veldig godt før du starter 3km. Du bør ha noen spurtdrag før du starter 3km slik at kroppen blir innstilt på å løpe hardt. Det er ikke tid til å varme opp under de 3km slik man kan på langdistanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentalt er det åpenbart en hel del.

Du har allerede bevist at du er både prokrastinerende og lat, to egenskaper som neppe vil være fordelaktige i militæret, men jeg skal ikke dømme.

Synes du at denne idiotien her er noe som likner på å være i nærheten av å være innenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mye å gjøre rent fysisk på en uke. Men den mentale delen spiller endel inn. Jeg løper aldri så raskt som under konkurranse, eller når jeg konkurrerer med andre løpere på tur. Til å med å konkurrere med folk på strava har positive utslag på fart. Så syk deg selv opp, snakk positivt til deg selv før løpet, tenk positivt under løpet. 3000m er såpass kort at det ikke skal mange negative tankene til før tempoet går ned og tiden går opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...