Gå til innhold

Teknikksjekk av smalbenk - en øvelse jeg sliter med


siki

Anbefalte innlegg

Hei,

Har slitt en del med smalbenk, fått vondt i skuldre og håndledd.

I dag fant jeg ut en smart måte å få filmet på, så nå har jeg filmet. Men i dag, etter tre uker siden sist, følte jeg at det gikk bra, bortsett fra av at jeg fikk vondt i albuen! Jeg vet ikke hvorfor men ... Håper dere kan ta dere tid til å se videoen. Håper noen kan hjelpe med en skadefri øvelse! Tusen takk på forhånd

Video:

Dette er grepet:

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg ser det ut som om du overdriver "buen" fra normal benkpress ekstremt, slik at du treffer altfor langt ned på overkroppen med stanga - fra videoen ser det ut som om du treffer et sted på magemusklene, nærmere navelen enn brystkassa. Prøv å treffe rett under brystvortene, se om ikke det hjelper litt. Har jeg rett i det jeg ser er det nok ikke rart at endel ledd belastes mer enn nødvendig.

Hva vondt i håndleddene angår, du lar stanga ligge for høyt opp i hånda, slik at håndleddene dine tvinges bakover i en uriktig vinkel. Det fører over tid til vondt. Sørg for at stanga hviler på "kjøttet" i hånda, og hold håndleddet strakt, slik at hånda blir en strak forlengelse av underarmen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to første tingene jeg reagerer litt på, er

1: at du kjører det som av mange kalles "selvmordsgrep", dvs, du har ikke tomlene rundt stanga. Dette bør du endre på med en eneste gang, da et slikt grep gir deg veldig lite kontroll over stanga. Mister du den,risikerer du å få ganske mange kilo fallende ned på ansikt og eller hals, noe som... skjeldent er trivelig.

2; som anorakk sier, du senker stanga aaaaalt for langt ned på kassa.

Det kan se ut som om at du ligger for langt "opp" på benken, hvis du hadde endret posisjon og lagt deg litt lengre ned, så du har øynene så og si rett under der stanga er i stativet, blir avstanden du må flytte den horisontalt kortere = mer effektivt og tryggere benkpress.

Ellers ser det racket helt forferdelig ut å trene benkpress i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger stanga litt for langt ned (5cm kanskje), ikke alt for langt. Pass på at håndledd er rett over albue i bunnposisjon. Hvor langt ned på kassa du må, avhenger derfor av grepsbredde og armlengde.

Stram latsen i bunn når du presser opp, dette vil gi deg ektra punch dersom skulderbladene roterer riktig vei (posteriort).

Best å kjøre med normalt grep, ikke thumbless.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :-) Skal ikke gjøre så langt ned neste gang!

Var veldig usikker på om tomlene skulle over eller ikke, men videoene jeg fant viste at de skulle ligge over så derfor gjorde jeg det, men har kun gjort det den ene gangen så slutter med det nå

Hahah ja, litt stress med benkpress i det racket :/

Stramme lats - check :)

Takk for svar alle! Setter pris på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...