Gå til innhold

Nye løpesko, hva skal man velge?


Locardo

Anbefalte innlegg

Trenger et par nye løpesko! Løper både på asfalt, grus og på bane. I hovedsak på asfalt og bane. Hvilke sko bør jeg velge? Noen som har tips? :) Trener for det meste intervaller, og det blir en langkjøring i ny og ned. Normalpronasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
Trenger et par nye løpesko! Løper både på asfalt, grus og på bane. I hovedsak på asfalt og bane. Hvilke sko bør jeg velge? Noen som har tips? :) Trener for det meste intervaller, og det blir en langkjøring i ny og ned. Normalpronasjon.

Hei Locardo! Dette med løpesko er et veldig omdiskutert tema, og det finnes ikke noe svar hva som passer for akkurat deg. De fleste sportsbutikker vil anbefale deg å kjøpe sko med god demping(mest sannsynlig).

Dog er det ting som tyder på at det ikke er så lurt på sikt. Mange som har gått bort fra de mye skoene til fordel for harde sko uten oppbygging og demping. Når skoen bygger opp under f.eks en pronasjon i foten, så kan kroppen kompensere med å gjøre den enda verre.

Når du har en myk sko så tillater du deg selv og gjøre flere "feil" når du løper. Ettersom du ikke opplever belastningen på den samme måten med myke sko. Ved å bruke harde sko så blir du tvunget til å ta fine og myke løpesteg, noe som på sikt kanskje vil gjøre at du blir mindre plaget med skader.

Prøv forskjellige sko, og finn ut hva som passer deg. Jeg personlig begynte å løpe fortere, og har vært mindre plaget med knær etter at jeg begynte å bruke sko med minimal demping.

Farten kan dog ha en del med mer trening å gjøre. Men er det en ting som er sikkert så er det at de som løper veldig mye ofte blir plaget med skader ila et treningsår. Da snakker vi om ekstreme mengder. Viss du ser bort fra Tarahumaner folket, de blir jo "aldri" skadet eller sliten.

Bare for å gjøre det helt kort: Det finnes ingen fasit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dog er det ting som tyder på at det ikke er så lurt på sikt. Mange som har gått bort fra de mye skoene til fordel for harde sko uten oppbygging og demping. Når skoen bygger opp under f.eks en pronasjon i foten, så kan kroppen kompensere med å gjøre den enda verre.

Veldig enig i synspunktene på en minimalistisk sko. Mulig jeg misforstår bruken av ordet hard, men etter min mening bør skoen være så myk og fleksibel som mulig, uten demping og oppbygning. Da får foten jobbe og bevege så naturlig som mulig, med bitte litt beskyttelse mot småstein annet rusk og rask. Dette krever normalt sett ganske lang tilvenning, men vil etter min mening være verdt det i lengden. Løpsgleden ble for meg enormt mye større med lettere og mer fleksible sko uten stor dropp og avansert demping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk du frem for å venne deg til forfotløping?

Tja, jeg droppet "vanlige" løpesko helt og holdent. Så begynte jeg å løpe;) Første tur var vell på 15 min, så bygget jeg på tiden og antall turer etter hvert. Ventet til gangsperr i legger hadde gått litt over, så ny tur. Jeg løp/løper også helt uten sko med jevne mellomrom, i år har majoriteten av asfaltløping vært på bare føtter. Sant skal sies, så løper jeg 98% i fjellet eller i skogen. Itillegg går jeg aldri i sko hvis jeg ikke må. Sokkelessen på jobb og barfot hjemme. Føler det hjelper på å styrke foten litt.

Men alt handler om å la kroppen, beina og alle muskler, bein og sener bli vant til ny belastning. Men beste jeg gjorde var å droppe de vanlige løpeskoene helt og holdent. Etter det har alle de vanlige løpeskadene jeg hadde forsvunnet. At jeg nå har andre typer vondter kommer nok mer av lengde og høydemeter en av skoene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk du frem for å venne deg til forfotløping?

Jeg tok min første minimalistiske løpetur på et par converse, lav type sådan. Men like viktig som sko er kadens eller stegfrekvens. Hvis du feks hører på Shakiras Objection og løper i takt med den har du 180 steg pr min, som er helt supert. Mest sannsynlig må du starte litt lavere og jobbe deg oppover. 170 fungerer fint for meg, 180 har jeg kun på intervaller. Denne er veldig fin å løpe til, og ikke så verst å høre på heller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i synspunktene på en minimalistisk sko. Mulig jeg misforstår bruken av ordet hard, men etter min mening bør skoen være så myk og fleksibel som mulig, uten demping og oppbygning. Da får foten jobbe og bevege så naturlig som mulig, med bitte litt beskyttelse mot småstein annet rusk og rask. Dette krever normalt sett ganske lang tilvenning, men vil etter min mening være verdt det i lengden. Løpsgleden ble for meg enormt mye større med lettere og mer fleksible sko uten stor dropp og avansert demping.

Bruken av ordet "hard" var tilsiktet litt annerledes ja. Den skal være mye og fleksibel, men uten oppbygging og demping. Akkurat som du sa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men skriver dette av egen erfaring. Har alltid løpt med enten nike free run, eller new balance sko. Husker ikke helt modellen på de skoene, kan se om jeg finner bilde av de. Jeg overpronerer veldig, og etter hver intervall-tur så verker det i føttene. Så kjøpte jeg hoka one one sko, modellen Huaka. Den er ikke like myk som de andre modellene, og støtter derfor mere opp. Er som å løpe på en trampoline, men ikke helt overdrevent. Etter det får jeg ikke vondt mer. Bare hvis jeg har vært ute over lengre tid. De som derimot spurter intervaller synes at skoen gjør dem hakket treigere, da det liksom er litt "svikt" i de, siden du synker litt ned i dem. De var derimot supre for meg! Men om de er det for deg vet jeg jo ikke. Håper du finner ut av det :-) Alt til enhver fot haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...