Gå til innhold

Noen som har litt peiling på pulsklokker?


smurfine78

Anbefalte innlegg

Jeg har en del spørsmål rundt pulsklokker som jeg håper noen hjelpe meg å svare på?

1. Såvidt jeg vet har vel ikke hvilepulsen noe med forbrenningen å gjøre? De best trente har vel ofte en lav hvilepuls?

Men hvordan har det seg da at personer med høyt stoffskifte som konstant har høy puls forbrenner ekstremt mye?

2. Hva måler egentlig pulsklokker på annet enn pulsen? Det virker som jeg forbrenner mer på klokka når jeg har høyere gjennomsnittspuls? (Nå tar jeg i utg.punkt at alder, vekt, høyde, kjønn osv er lagt inn. )

3. En annen ting som er litt rart er at når jeg stiller inn klokka på aerboic forbrenner jeg 200 kcal mer på en time enn med spinning, enda jeg blir like sliten av begge deler og svetten renner enda mer av spinninga. Ifølge klokka mi forbrente jeg 450 kcal på aerobic og 280 kcal på 55 min spinning med en gj.snittspuls på 155.

4. Har holdt på med trening ca 2-3 ganger i uka siden 2013, men ordentlig intensivt siden 1. mai med gode økter 3 ganger i uka og riktig kosthold. Frem til jeg byttet batteri på pulskokka mi for 1 uke siden forbrente jeg 450 kcal på 1 time aerobic, nå plutselig forbrenner jeg 600. Kan det være at forbrenningen har økt, eller har det skjedd noe rart med klokka etter bytte av batteri tro? Alle innstillinger ser riktige ut på klokka

5. Noen som kan anbefale en enkel og brukervennlig klokke som ikke er dyr? Vil bruke den primært til å sjekke ca. hvor mye jeg forbrenner, gjennomsnittspuls etc. Fint om den kan gi meg tilbakemeldinger på formen osv, men trenger ikke kobling mot mobil osv.

Finnes det klokker hvor man kan legge inn muskelmasse, hvileforbrenning osv. for å få et mer nøyaktig resultat? Jeg har en badevekt som måler dette nokså nøyaktig og hadde jo vært morsomt å legge det jeg vet inn på klokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Hvilepulsen er ofte lavere hos de som er godt trent ja, men er også litt genetisk bestemt. Men blir man i bedre form synker hvilepulsen din også (men ikke nødvendigvis sammenlign med andre). Når det kommer til høyt stoffskifte så er det mer enn puls som spiller inn, selv om økt puls vil bety at kroppen må jobbe mer og forbrenne mer.

2. Ja, har du hatt ei treningsøkt med høyere gjennomsnittspuls vil du nok ha tatt i mer/trent hardere = forbrent mer. Antall kcal som klokker og apparater viser du har forbrent ville jeg uansett tatt med ganske mange klyper salt.

3. Tja, vanskelig å si, men igjen er klokka bare veiledende. Men du bruker jo flere muskelgrupper i aerobic enn spinning.

4. Om du tar i mer vil du forbrenne mer, men som sagt så vil feilmargin være på ganske mange kcal pluss minus uansett.

5. Nike er billig, men har til gjengjeld ikke så mange funksjoner. Uten å ha egen erfaring fra andre klokker, vil jeg tro Polar har mange greie. Da kan du se puls, gjennomsnittspuls, stille inn pulssoner og mye mer om du går opp i pris. Et velkjent og velprøvd merke hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...