Gå til innhold

Trenger motivasjon...


StiligeCecilie

Anbefalte innlegg

Ok, skal prøve å gjøre litt kort prosess, men her er dealen:

Jeg har trent 5x5 en stund nå, og har fremdeles fremgang.

Men før jul så skjedde det litt forandringer i livet mitt der jeg hadde et par måneder pause. Så forelska jeg meg, og jeg forelska meg så sykt at jeg ikke klarte å innta noe mat. Mao, jeg gikk endel ned i vekt. Følte meg helt fantastisk i denne perioden, hadde flat mage og alt.

Så begynte jeg å trene igjen, og har trent fast 3 dager i uken siden februar. Jeg la meg i underskudd i denne perioden også, men fettet kom på igjen. I slutten av april tok jeg en InBody test på jobben og fikk konstantert 23% fett og normal muskelmasse. Glad det ikke var mer fett, men skuffet over musklene.

Så nå har jeg lagt meg på vedlikehold, i håp om å få mer muskler og se mindre chubby ut.

Tingen er, jeg har mistet helt motivasjonen. Har jo trent bra lenge og blitt ganske sterk, og vært påpasselig med kosthold, men likevel ser jeg lubben ut igjen. I tillegg har jeg lagt på meg ca 6 kg, ikke at vekten plager meg, men jeg har jo tydeligvis lagt på meg noe.

Trenger vel bare å få bekreftet om jeg er på rett spor nå ved å spise mer, eller ikke. Jeg tør ikke gi opp heller, for da blir jeg sikkert tjukk igjen, men akkurat nå føles det ikke spesielt kjekt.

Noen gode tilbakemeldinger eller tips?

Meg: Jente, 27 år, 170 cm høy, veier 71 kg. Spiser 2400 kcal/dagen. Trener 5x5, 3 dager i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye løfter du i baseløftene? Hvordan er de 2400 kaloriene fordelt på karb, fett og protein? Kan du gå litt mer i detalj på akkurat hvilken 5x5variant du følger?

Er motivasjonen en kropp med lavere fettprosent, en sterkere kropp, eller noe annet? Det er viktig å vite eksakt hva du vil. Litt av ditt og litt av datt blir som oftest bare kaos.

Hvis du fremdeles øker i styrke, er det naturlig at vekten også øker. Men at du øker nevneverdig i fettvekt har jeg vanskelig for å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To siste treninger:

post-9087-14441003921489_thumb.png

Makrofordeling:

[ATTACH]163878[/ATTACH]

Trener denne varianten: http://fitnessbloggen.no/5x5-med-autoregulering/

Jeg har et ønske om å bli sterkere og holde meg frisk lengst mulig i og med at jeg er kontorrotte. Men har også et ønske om en mer definert kropp med mindre fett. Vekten bryr jeg meg ikke om. Hadde kanskje et håp om at dette hang sammen, at når jeg løftet tungt og spiste bra, så ville utseende komme med også. Men jeg håpet kanskje på for mye da?

post-9087-14441003919693_thumb.png

post-9087-14441003920574_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To siste treninger:

[ATTACH]163879[/ATTACH][ATTACH]163880[/ATTACH]

Makrofordeling:

[ATTACH]163878[/ATTACH]

Trener denne varianten: http://fitnessbloggen.no/5x5-med-autoregulering/

Jeg har et ønske om å bli sterkere og holde meg frisk lengst mulig i og med at jeg er kontorrotte. Men har også et ønske om en mer definert kropp med mindre fett. Vekten bryr jeg meg ikke om. Hadde kanskje et håp om at dette hang sammen, at når jeg løftet tungt og spiste bra, så ville utseende komme med også. Men jeg håpet kanskje på for mye da?

Du har helt rett i at å løfte tungt og spise bra kan resultere i at muskelmassen går opp og fettmengden ned - men det er også en viss motstridende mekanisme inne i bildet som gjør at hvis en ikke (1) spiser mindre enn en forbrenner og (2) løfter mer enn en tidligere gjør så vil en i prinsippet vedlikeholde formen.

Selv om (1) "sier seg selv", så er det også mulig å gå ned i fettprosent ved å utelukkende øke muskelmassen sin

En program som 5x5 er noe en kan ha progresjon med på lang tid, men det er heller ikke sagt at dette er optimalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er optimalt?

Et program som underbygger din styrker og eliminerer dine svakheter - gjennom å teste, rett og slett.

Dermed vil ens treningserfaring, kapasitet og nivå avgjøre volumet av treningen og videre følger en programmering etter ens progresjon og er (faktisk) garantert resultater.

I stedet for at en skal passe inn i en ferdiglaget modell som er så som så og kan passe, til en viss grad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt malapropos: hva heter programmet du logger styrke med?

Jefit :)

Et program som underbygger din styrker og eliminerer dine svakheter - gjennom å teste, rett og slett.

Dermed vil ens treningserfaring, kapasitet og nivå avgjøre volumet av treningen og videre følger en programmering etter ens progresjon og er (faktisk) garantert resultater.

I stedet for at en skal passe inn i en ferdiglaget modell som er så som så og kan passe, til en viss grad

Ehh.. Dette er nytt for meg. Hvordan finner man ut hva som passer best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jefit :)

Ehh.. Dette er nytt for meg. Hvordan finner man ut hva som passer best?

Det er nytt for de aller fleste og brukes heller ikke av mange (for utenom de med Børge og Menno i sitt nettverk :D ) - og ikke for å virke pompøs(men ærlig talt), det er slik jeg utarbeider treningsprogram og kostholdplaner til klienter. Her tar en hensyn til ens nivå, døgnrytme, aktivitetsnivå/yrke, stressnivå for at klienten skal nå sitt mål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...