Gå til innhold

PSMF - ITS ON!


Anbefalte innlegg

Heey!

Etter et lite søk på goole med "Effektiv diett", endte jeg opp her inne. Mye spennende å lese angåede forkjellige dietter, men jeg tror PSMF tar kaka. Plutselig hadde jeg lest blogposter i 5 timer. Jeg er en fyr som tenker "alt eller ingenting" og har bestemt meg for å prøve PSMF i 2-5 uker , for å så gå over til vanlig og sunt kosthold med god trening! Jeg vet ikke hvordan man gjør ting her på forumet, men jeg hadde tenkt å skrive videre på posten her, hver dag og fortelle hvordan det går:) En ekstra motivasjon for min egen del:)

jeg er 26 år, 188 cm, og veier 110 kilo. BMIen satt meg i kategorien "Fedme" hakket før sykelig overvektig og jeg må ærlig si at jeg fikk litt bakoverveis. Vet at det er mye som spiller inn på bmi og at man skal ta det med en klype salt, men seriøst...:p Etter å ha sittet her inne, og lest alt av informasjon, historier, tips osv, må jeg bare si takk for at dere alle har inspirert meg! Nå ser vi oss ikke mer tilbake, fester blikket mot mål og gunner på!

Mål vekt: 85-90 kg.

Etter hva jeg har forstått og lest, så er dette en ekstrem diett som kun skal tilføre kroppen din det mest nødvendige av næring for å fungere. Lite fett, lite karb og mye protein. 2,2-2,8 g protein per kg? Etter hva jeg har skjønt, så skal kroppen spise av fettet på kroppen, og at dette er hovedgrunnen til hvorfor man spiser mye protein og grønnsaker (brokoli, tomater, blomkål etc.) og lite fett og karb.

Jeg har ihvertfall bestemt meg for å legge om livsstilen min, og tenkte at PSMF er en god start for å rense opp i kotholdet mitt. Dette blir dietten min, hva synes dere? Er den optimal eller kan det gjøres bedre? Takker for alle tilbakespill:)

Frokost Frokost

2 krydret kyllingfilet (320g)

Tomat, agurk, isbergsalat, sopp og paprika

1 ss sel-, fiske- eller lakseolje

Lunsj

300g karbonadedeig

Ulike krydder

Brokkoli, spinat, paprika

Mellomåltid

1 boks cottage cheese +10g proteinpulver

250g bringebær (med søtning)

Middag / kveldsmat

300g svinefilet

Brokkoli, blomkål, asparges og spinat

1 ss sel-, fiske- eller lakseolje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heey!

Etter et lite søk på goole med "Effektiv diett", endte jeg opp her inne. Mye spennende å lese angåede forkjellige dietter, men jeg tror PSMF tar kaka. Plutselig hadde jeg lest blogposter i 5 timer. Jeg er en fyr som tenker "alt eller ingenting" og har bestemt meg for å prøve PSMF i 2-5 uker , for å så gå over til vanlig og sunt kosthold med god trening! Jeg vet ikke hvordan man gjør ting her på forumet, men jeg hadde tenkt å skrive videre på posten her, hver dag og fortelle hvordan det går:) En ekstra motivasjon for min egen del:)

jeg er 26 år, 188 cm, og veier 110 kilo. BMIen satt meg i kategorien "Fedme" hakket før sykelig overvektig og jeg må ærlig si at jeg fikk litt bakoverveis. Vet at det er mye som spiller inn på bmi og at man skal ta det med en klype salt, men seriøst...:p Etter å ha sittet her inne, og lest alt av informasjon, historier, tips osv, må jeg bare si takk for at dere alle har inspirert meg! Nå ser vi oss ikke mer tilbake, fester blikket mot mål og gunner på!

Mål vekt: 85-90 kg.

Etter hva jeg har forstått og lest, så er dette en ekstrem diett som kun skal tilføre kroppen din det mest nødvendige av næring for å fungere. Lite fett, lite karb og mye protein. 2,2-2,8 g protein per kg? Etter hva jeg har skjønt, så skal kroppen spise av fettet på kroppen, og at dette er hovedgrunnen til hvorfor man spiser mye protein og grønnsaker (brokoli, tomater, blomkål etc.) og lite fett og karb.

Jeg har ihvertfall bestemt meg for å legge om livsstilen min, og tenkte at PSMF er en god start for å rense opp i kotholdet mitt. Dette blir dietten min, hva synes dere? Er den optimal eller kan det gjøres bedre? Takker for alle tilbakespill:)

Frokost Frokost

2 krydret kyllingfilet (320g)

Tomat, agurk, isbergsalat, sopp og paprika

1 ss sel-, fiske- eller lakseolje

Lunsj

300g karbonadedeig

Ulike krydder

Brokkoli, spinat, paprika

Mellomåltid

1 boks cottage cheese +10g proteinpulver

250g bringebær (med søtning)

Middag / kveldsmat

300g svinefilet

Brokkoli, blomkål, asparges og spinat

1 ss sel-, fiske- eller lakseolje

Har du regnet ut på hvor mye protein/fett/karbs dette er?

Raskt regnet over er dette 170-180 maks. Noe som er litt lite, bør vel helst opp i 200g iforhold til 2,5g Protein X ønsket kroppsvekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du regnet ut på hvor mye protein/fett/karbs dette er?

Raskt regnet over er dette 170-180 maks. Noe som er litt lite, bør vel helst opp i 200g iforhold til 2,5g Protein X ønsket kroppsvekt

Når man er 110kg er det vel greit å kutte litt ekstra? Var iallefall det som sto i PSMF guiden til Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man er 110kg er det vel greit å kutte litt ekstra? Var iallefall det som sto i PSMF guiden til Fitnessbloggen

en kar på 188 og 110kg er ikke noe "gigantisk" bare så det er sagt, og hvis vi går utifra målvekten 85x2,5= 212g protein.. eller 90x225g protein..(2,5 for å være sikker) Så bør han ihvertfall(etter min mening) klare å komme seg opp i 200g protein. Selvfølgelig, han kan alltids kutte "Litt ekstra" men det er i utgangspunktet allerede en ekstrem diett, så hvorfor kutte mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke behov for et større inntak av protein enn 1,8 g pr kg. Selv ikke underskudd, spesielt ikke for en overvektig person med mindre muskelmasse relativt sett. Derimot kan man sette karbohydrat/fett bittelitt høyere for best etterlevelse. Dvs plass til frukt etc.

Underskuddet kan være ganske stort for en overvektig person uten at dette vil i spesiell grad være negativt, iallefall ikke om det er for en gitt periode.

For overvektige personer er det mest skadelige å vedvare vekten. Uansett diett vil stort sett (med noen unntak) være bedre, så lenge vedkommende ikke har det veldig negativt. Det vil si: Så lenge kostholdet ikke medfører negative tanker/negativt forhold til mat i senere tid. Derfor bør også et slikt kosthold følges opp av en kyndig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så herlig å se at dere engasjerer dere! Jeg har akkurat fått i meg middag, ble svinefilet med brokkoli og sopp, deilig!

Har du regnet ut på hvor mye protein/fett/karbs dette er?

Raskt regnet over er dette 170-180 maks. Noe som er litt lite, bør vel helst opp i 200g iforhold til 2,5g Protein X ønsket kroppsvekt

La inn måltidene idag på diett.no og dette ble resultatet:

Kalorier

1597

kcal

Protein

256g

Karbohydrat

38.6 g

Tilsatt sukker*

28.8g

Fett

45.2g

Mettede fettsyrer*

11.1g

Flerumettede fettsyrer*

0.28g

Enumettede fettsyrer*

2.57g

Kolesterol*

30mg

Natrium*

1190mg

Sukkermengden har jeg ingen anelse om hvor kommer fra, den virker høy, eller tar jeg feil? Det samme med fett, 45g høres litt mye ut? noen tilbakemeldinger på det hadde vært fortreffelig!:)

Ellers har dag 1 gått som vanlig. Kjenner jeg er litt slappere enn vanlig, men det er bare herlig å kjenne på! Viktig å kjenne at man lever litt:D Det var litt tungt å presse i seg kylling filet til frokot kjente jeg, men det er i orden å bytte ut 150 g kyllingfilet med protein pulver? En kylling filet me grønnaker og ei lita shake etterpå må vel være i orden?:) Sikkert mange rare spørsmål for dere men det får gå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så herlig å se at dere engasjerer dere! Jeg har akkurat fått i meg middag, ble svinefilet med brokkoli og sopp, deilig!

La inn måltidene idag på diett.no og dette ble resultatet:

Kalorier

1597

kcal

Protein

256g

Karbohydrat

38.6 g

Tilsatt sukker*

28.8g

Fett

45.2g

Mettede fettsyrer*

11.1g

Flerumettede fettsyrer*

0.28g

Enumettede fettsyrer*

2.57g

Kolesterol*

30mg

Natrium*

1190mg

Sukkermengden har jeg ingen anelse om hvor kommer fra, den virker høy, eller tar jeg feil? Det samme med fett, 45g høres litt mye ut? noen tilbakemeldinger på det hadde vært fortreffelig!:)

Ellers har dag 1 gått som vanlig. Kjenner jeg er litt slappere enn vanlig, men det er bare herlig å kjenne på! Viktig å kjenne at man lever litt:D Det var litt tungt å presse i seg kylling filet til frokot kjente jeg, men det er i orden å bytte ut 150 g kyllingfilet med protein pulver? En kylling filet me grønnaker og ei lita shake etterpå må vel være i orden?:) Sikkert mange rare spørsmål for dere men det får gå:)

Vil ikke akkurat kalle dette PSMF, du skal holde deg under 20g fett/20g karbo og du skal også holde et ganske høyt kcal underskudd (Siden du er såpass overvektig er det ikke fare over kort tid).

Ville planlagt måltid (Etter å ha regnet ut kcal/prot/karbo/fett) i fortid ovenfor i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du burde lese denne artikkelen, om du allerede har lest den så les den igjen. Det du gjør "feil" er at du spiser i teorien for mye fett/karbo, det skal være så lite som mulig. Selvfølgelig, du vil se gode resultater med hva du gjør nå, men jeg ville iallefall gjort det 100% når det først gjøres for mest mulig framgang.

Jeg har lest den mange ganger, opp og ned, sidelengs og skrått:) Jeg vil gjøre dette 100% når jeg først starter på denne, mest mulig forbrenning av fett- jeg har nok å ta av for å si det sånn! I artikkel tår det at man burde innta mye fiberrike grønnsaker til hvert måltid, 500-600 gram i løpet av dagen? Det høres litt lite ut, men videre står det som følger:

"Karbohydratinntaket skal holdes nede til et minimum. Innta først og fremst fiberrike grønnsaker som inneholder 6-8 gram karbohydrat / 100g. Spis en stor porsjon til hvert måltid."

6-8 gram karbohyrat pr 100 gram, utgjør fort 40 g karbo i løpet av en dag hvis jeg skal ha i meg rundt 500 g grønnsaker. Så oversikten over grønnsaker,

Matvare Gram / 100g Matvare Gram / 100g

Agurk 1,2 Blomkål 4,8

Asparges 1,1 Gressløk 1,3

Brokkoli 1,9 Grønne bønner 3,4

Isbergsalat 1,5 Paprika grønn 3,3

Paprika rød 4,6 Spinat 0,5

Løk 5,7 Sopp 0,7

Selleri 1,3 Tomat 2,5

Bringebær 3,2 Molter 4,4

Blåbær 7,5 Jordbær

6,6

Finne litt gode grønnsaker er vel essensielt, selv har jeg spist mye brokkoli og sopp som tilbehør. Men takk for tilbakespill! Det settes utrolig pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3 er i gang! Det har gått overaskende bra, eneste problemet jeg har er å få i meg planlagte måltid. Er så vanvittig mye mat synes jeg :D Har følt meg litt slappere enn vanlig og hatt litt vondt i hodet, men det er vel kroppen som venner seg til det hele. Dette er tross alt en stoor forandring for den 110 kg lette kroppen min:) Å gå fra boller og kjeks, pølser, pizza, nudler, brødskiver, brus osv osv, er en stor omveltning. Men det er deilig! Jeg føler meg sunn, og jeg må ærlig si at det å føle seg mett igjennom dagen, og spise flere måltider hadde jeg ikke trodd om en diett:)

Jeg trener et lettere fullkropps program mandag, onsdag og fredag så resultatene kommer til slutt! Det er bare så deilig å satt i gang! Bare det å planlegge måltidene, selv om maten er litt i overkant kjedelig, synes jeg er helt konge! midagen i går ble klokken 20:00 på grunn av praktiske årsaker, men det går vel bra:) Justerer litt på maten, slik at jeg er punder 20Karb/20gfett hver dag etter en tiligere post fra Samson,

Kjenner cravings etter feit mat som pizza, burger osv, men jeg har blitt veldig bevisst på matvarer, hva som er "bra" og hva som er "Dårlig" mat. Folk som kjører i seg burgerking menyen sin ved siden av meg på trikken, vil jeg personlig si takk til! Bare det å lukte greiene er herlig, og jeg er bare på dag 3! haha! Foreløpig så går det fint, og kjenner meg elv såpass at dette skal vi naile:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 3 er i gang! Det har gått overaskende bra, eneste problemet jeg har er å få i meg planlagte måltid. Er så vanvittig mye mat synes jeg :D Har følt meg litt slappere enn vanlig og hatt litt vondt i hodet, men det er vel kroppen som venner seg til det hele. Dette er tross alt en stoor forandring for den 110 kg lette kroppen min:) Å gå fra boller og kjeks, pølser, pizza, nudler, brødskiver, brus osv osv, er en stor omveltning. Men det er deilig! Jeg føler meg sunn, og jeg må ærlig si at det å føle seg mett igjennom dagen, og spise flere måltider hadde jeg ikke trodd om en diett:)

Jeg trener et lettere fullkropps program mandag, onsdag og fredag så resultatene kommer til slutt! Det er bare så deilig å satt i gang! Bare det å planlegge måltidene, selv om maten er litt i overkant kjedelig, synes jeg er helt konge! midagen i går ble klokken 20:00 på grunn av praktiske årsaker, men det går vel bra:) Justerer litt på maten, slik at jeg er punder 20Karb/20gfett hver dag etter en tiligere post fra Samson,

Kjenner cravings etter feit mat som pizza, burger osv, men jeg har blitt veldig bevisst på matvarer, hva som er "bra" og hva som er "Dårlig" mat. Folk som kjører i seg burgerking menyen sin ved siden av meg på trikken, vil jeg personlig si takk til! Bare det å lukte greiene er herlig, og jeg er bare på dag 3! haha! Foreløpig så går det fint, og kjenner meg elv såpass at dette skal vi naile:D

Herlig! :-) Så flink du er. Jeg har god erfaring med PSMF selv, og pleier å kjøre noen runder før sommeren;) Funker hver gang. Dag 3-4 pleier å være de tyngste. Det er derfor bare å holde ut. Det blir PMS her også (som jeg kaller den) nå før bikinien skal på i slutten av juli :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh wow, vi kjører hardt! Lykke til:) Det er mye lettere enn hva jeg hade trodd, kommer vel ann på besluttsomheten tenker jeg, så dette fikser du!

Haha, yeah we do! Takk :) "Alt eller ingenting", var det ikke så du skrev? :p Sist gang jeg prøvde denne dietten fikk jeg vondt i hodet i starten. Blir vel slik når man er karbelsker som meg og det plutselig blir stopp på det... Men mener å huske at etter ett par dager blir det verre for så å gå helt ok, så er jo supert at du syns det er lett for øyeblikket :) Lucky u...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, yeah we do! Takk :) "Alt eller ingenting", var det ikke så du skrev? :p Sist gang jeg prøvde denne dietten fikk jeg vondt i hodet i starten. Blir vel slik når man er karbelsker som meg og det plutselig blir stopp på det... Men mener å huske at etter ett par dager blir det verre for så å gå helt ok, så er jo supert at du syns det er lett for øyeblikket :) Lucky u...

Joda, litt vondt i hodet det hører vel med, blir forhåpendligvis bedre snart:) Men hva er litt vondt i hodet kontra drømmekroppen?:D Det er bare å bite tenna sammen og komme seg igjennom det, lettere sagt enn gjort men.. Det går! Du får si hvordan det går når du starter denne gangen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, litt vondt i hodet det hører vel med, blir forhåpendligvis bedre snart:) Men hva er litt vondt i hodet kontra drømmekroppen?:D Det er bare å bite tenna sammen og komme seg igjennom det, lettere sagt enn gjort men.. Det går! Du får si hvordan det går når du starter denne gangen:)

Det er sant. Går nok over skal du se, bare kroppen blir vandt til den minimale karbmengde :) Men er jo også i de vanskelige tider de motiverte og umotiverte skiller lag :p Så tommel opp for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey folksens! Dag 5 er gjennomført, og jeg må ærlig si at dagen idag har vært tung:D Utrolig slapp og sliten, med en mild hodepine. Har kjøpt inn SB 12 ettersom ånden min har blitt helt grusom! Jeg hadde gjort en avtale med meg selv om å ikke veie meg før det hadde gått 3 uker, men fristelsen ble for stor i dag! Stakk en sjapp tur innom Elexia for å låne vekta deres, og dææven døtte!!!

Startvekta var på 109.6 for fem dager siden, men idag: 104.7! Det MÅ da være veldig mye vann som har gått ut av systemet vil jeg tro?! 5 kilo på 5 dager er jo helt sykt mye, er det ikke? Noen av dere som har lignende erfaringer?

Selv synes jeg dietten er grei å følge, selvom måltidene kan bli litt kjedelige, men hey! Krydder, krydder krydder! Har funnet en hel haug av oppskrifter, og fant ut i dag at jeg kan spise favoritt pålegget mitt, TUNFISK I VANN!! Hvor herlig er ikke det:D trodde at det hadde kilovis med fett og karbo, og at det rett og slett var usunt, bra jeg sjekket det ut da! Føler meg utrolig heldig nå:) Har hamstret 15 pakker som ligger klare i skapet nå, så får vi helle være litt ekstra kreative i mat veien:)

Motivasjon er en viktig faktor kjenner jeg. Denne livstils omveltningen er en bursdagsgave til meg selv på 27 års dagen om 6mnd, og hadde det ikke vært for det- hadde det vært vanskeligere. Jeg bor i Oslo, en by proppfull av alle menneskeslag, kulturer, lukter osv, men nå kjenner jeg alt av spennende lukter overalt! Krydder, pizza, kebab, sushi(jeg visste ikke at sushi luktet noe engang før nå!haha) så luktesansen min har blitt meget ypperlig! Kebaben fra han som går 40-50 meter foran meg treffer meg rett i nesa nå! Eller berliner bollen som 8 åringen spiser i bilen med vinduet nede på rødt lys bare, BAM! Der sitter han ja.. Skjønner godt at han gliser med ansiktet dekket med sukker! haha!

Jeg føler meg enda mer levende faktisk, det er lov det? At man setter så utrolig mye mer pris på, ikke bare mat, men generellt alt nå, i forhol til før. Det er deilig å kjenne at man presser seg litt, tester viljestyrken sin og faktisk klarer det! Man blir jo utrolig stolt etterpå, det blir ihvertfall jeg:) Håper dere har en fortreffelig kveld og nyter livet, enten du er på PSMF (å ha det fortreffelig selvom man er på dietten mener jeg, hehe:)) eller har en peppes pizza stående rykende fersk foran deg:)

På gjensyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...