Gå til innhold

patellofemoralt smertesyndrom


Sondre91

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette bør du ta med en terapeut eller tilsvarende da det er svært diffust å hjelpe over internett med såpass lite informasjon - en slik samling av symptomer (som et syndrom per definisjon er) kan være og skyldes hva som helst.

Hvilken del av landet bor du i? Ift å anbefale folk til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chondromalacia patellae er vel det som det ble kalt før.. Smerter inni, rundt, på utsiden av kneskålene.. Da spesielt ved knebøy og tyngre belastning og dyp utførelse. Har fått knærne sjekket hos kiropraktor, som mente dem var friske, og mest sannsynlig bare overbelastet over tid. Tok lette knebøy i ukene etter, og ikke kjent noe til det senere, helt til igår da jeg skulle øve på snatch teknikk, og sikkert hadde noe feil teknikk. Mange plasser jeg leser om att senene går feil over kneet pga skjevhet i lårmusklatur, så tenkte å ta det rolig, og jevne ut den skjevheten. Gikk litt utifra at folk som hadde hatt det samme ville kjenne igjen tittelen.. Men jeg bor i sør-norge, nermere bestemt lund i rogaland :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk stillingen til patellasenen i kneskålen og leggbeinet. Om leggen er signifikant utrotert, vil kneskålen spore feil. Du kan også kjenne etter om leggbeinet er dratt for langt bak eller frem ift lårbeinet. Alle disse tingene vil endre hvordan kneskålen glir i sporet. Dessverre høres ikke undersøkelsen til kiroen særlig legitim ut... VELDIG LETT å si at "alt ser bra ut, overbelastning", men det kan selvsagt hende at jeg tar feil. Menneskekroppen tåler veldig mye juling når den fungerer korrekt.

Generelt.. Ikke heng på hofta(dvs lås hofta frem), ikke heng på knærne (dvs låse knærne). Bruk muskulatur til å stabilisere kroppen, ikke heng på leddbånd.

Dersom leggbeinet er for langt frem, kan du styrke hamstrings. Dersom leggbeinet er for utrotert, kan du styrke popliteus. Dersom leggbeinet er for innrotert, kan du massere popliteus og tensor fascia lata (kalde føtter er et vanlig co-symptom ved tight popliteus), dersom leggbeinet er for langt bak, kan du styrke rectus femoris.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk stillingen til patellasenen i kneskålen og leggbeinet. Om leggen er signifikant utrotert, vil kneskålen spore feil. Du kan også kjenne etter om leggbeinet er dratt for langt bak eller frem ift lårbeinet. Alle disse tingene vil endre hvordan kneskålen glir i sporet. Dessverre høres ikke undersøkelsen til kiroen særlig legitim ut... VELDIG LETT å si at "alt ser bra ut, overbelastning", men det kan selvsagt hende at jeg tar feil. Menneskekroppen tåler veldig mye juling når den fungerer korrekt.

Generelt.. Ikke heng på hofta(dvs lås hofta frem), ikke heng på knærne (dvs låse knærne). Bruk muskulatur til å stabilisere kroppen, ikke heng på leddbånd.

Dersom leggbeinet er for langt frem, kan du styrke hamstrings. Dersom leggbeinet er for utrotert, kan du styrke popliteus. Dersom leggbeinet er for innrotert, kan du massere popliteus og tensor fascia lata (kalde føtter er et vanlig co-symptom ved tight popliteus), dersom leggbeinet er for langt bak, kan du styrke rectus femoris.

Lykke til

Da har jeg endel å sjekke! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk stillingen til patellasenen i kneskålen og leggbeinet. Om leggen er signifikant utrotert, vil kneskålen spore feil. Du kan også kjenne etter om leggbeinet er dratt for langt bak eller frem ift lårbeinet. Alle disse tingene vil endre hvordan kneskålen glir i sporet. Dessverre høres ikke undersøkelsen til kiroen særlig legitim ut... VELDIG LETT å si at "alt ser bra ut, overbelastning", men det kan selvsagt hende at jeg tar feil. Menneskekroppen tåler veldig mye juling når den fungerer korrekt.

Generelt.. Ikke heng på hofta(dvs lås hofta frem), ikke heng på knærne (dvs låse knærne). Bruk muskulatur til å stabilisere kroppen, ikke heng på leddbånd.

Dersom leggbeinet er for langt frem, kan du styrke hamstrings. Dersom leggbeinet er for utrotert, kan du styrke popliteus. Dersom leggbeinet er for innrotert, kan du massere popliteus og tensor fascia lata (kalde føtter er et vanlig co-symptom ved tight popliteus), dersom leggbeinet er for langt bak, kan du styrke rectus femoris.

Lykke til

Her fikk jeg også noen svar. Har vært på utredning pga knevondt, og jeg har samme diagnose. Leggbenet mitt er utrotert og jeg er generellt svak i det benet. Jeg stoler ikke på det benet. Planen er å trene opp styrken. Hvilke øvelser er bra for popliteus? Jeg har også fått støpt innleggssåler som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvde litt vanlig knebøy med den beinstillingen jeg har brukt i det siste, og fikk vondt med en gang.. Tok av all vekt og avlastet med å holde meg med henda i stanga forran, og fant ut att en smal beinstilling (litt mindre enn skulderbredde) og mye utvinkel på tærne funket.. Gikk opp på 40kg i frontbøy og bare kjørte forsiktige reps, kjente ingenting.. Hmmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg også noen svar. Har vært på utredning pga knevondt, og jeg har samme diagnose. Leggbenet mitt er utrotert og jeg er generellt svak i det benet. Jeg stoler ikke på det benet. Planen er å trene opp styrken. Hvilke øvelser er bra for popliteus? Jeg har også fått støpt innleggssåler som kan hjelpe meg.

Jeg er generelt imot såler. Mye bedre å trene opp foten. I tillegg ser jeg mange kunder få overpronasjonssåler, men når de går så underpronerer de (=kaos).

Lær å pronere korrekt med foten når du belaster beinet, og oppnå korrekt leggposisjon på denne ankelen. Stiv ankel og underpronasjon kan ofte være ensidig med vonde knær, ettersom det setter med press på innsiden av kneet.

Ha kontakt med hele foten når du belaster den, ikke bare utsiden.

Sørg for at knærne er på linje med 2 tå (fra storetåen).

Hofteposisjon må være korrekt for at kjeden øvrig skal fungere godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt meg igjennom en runde med vondt-i-patellaen-syndrom, for meg var varmekrem i kombinasjon med knevarmere (typ rehband) en enormt behagelig lindrende opsjon, jeg pleide å dra på meg et før jeg køyet, og sov hele natten med varme og lykkelige knær. Anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt meg igjennom en runde med vondt-i-patellaen-syndrom, for meg var varmekrem i kombinasjon med knevarmere (typ rehband) en enormt behagelig lindrende opsjon, jeg pleide å dra på meg et før jeg køyet, og sov hele natten med varme og lykkelige knær. Anbefales :)

Var du helt treningsfri i perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...