Gå til innhold

Opp i vekt når man bygger muskler?


tinii

Anbefalte innlegg

Jeg trener styrke 4 ganger i uken og spiser masse mat.

Vekten er stabil, men bør man ikke gå litt opp i vekt når målet er å bygge muskler? Samtidig som jeg vil minske fettprosenten..

Skal måle med målebånd i morgen for å se etter endringer. Det blir utfordrende å få i meg enda mer mat, men jeg må kanskje øke kalori-inntaket mer?

Jeg spiser ca. 2300kcal treningsdager og 1900-2000 på treningsfrie dager, med makroer på 110g protein, 100g fett, 240g karb (treningsdager).

Noen innspill?

Edit: jeg er 170cm høy og 57kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet det er vanskelig å gjøre begge deler samtidig, men når musklene vokser, vil jo automatisk litt av fettet reduseres med rett kosthold?

Har lest litt her også: http://fitnessbloggen.no/bulkeguide-opp-i-vekt/

Jeg fokuserer på å bygge muskler i utgangspunktet, men vil unngå å øke fettprosenten..

Jeg ligger høyt på fett for å få i meg nok mat, hadde mer karbs og mindre fett før, men da klarte jeg ikke spise alt.

Spiser etter biorytme-prinsippet, men vurderer å legge om litt for å få mer karbs tidligere og dermed klare å få i meg mer mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså fettMASSEN vil ikke nødvendigvis falle, men fettprosenten vil bli lavere når du bygger muskler. Altså fordi musklene gir deg mer masse slik at andelen fett bli lavere i forhold. Med 57 kg på 170 cm er du neppe stor i det hele tatt, så underskudd i kcal er bare tull. Legg deg på vedlikehold, og kanskje 2-300 over på treningsdager. Tren skikkelig styrke (altså ikke bicepscurls med rosa manualer og ørten millioner situps - men tunge knebøy, markløft, utfall, chins, dips osv). Og spis. Protein, fett, og karbs. Og kos deg på vegen! :)

Edit:

Makroer - ikke vær slavisk. Men en grov regel er 1,5-2g protein per kilo kv. så for deg er det nok med de 110 grammene du never. Fett = ca 1g per kilo KV = 55-60 isj. Resten=KARBS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg mente å ha lest, 02-snapper .

Jeg trener tungt med mest fokus på baseøvelser, ingen kardio per dags dato.

Jeg spiser med positiv energibalanse, dvs. at jeg spiser litt i overskudd, har aldri nevnt noe om underskudd. Kanskje jeg er dårlig til å formulere meg. Men til spørsmålet mitt i første post: siden vekta er stabil, lurer jeg på om jeg skal øke kaloriinntaket mer? Er det ikke meningen å øke vekta ved bygging av muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var det jeg mente å ha lest, 02-snapper .

Jeg trener tungt med mest fokus på baseøvelser, ingen kardio per dags dato.

Jeg spiser med positiv energibalanse, dvs. at jeg spiser litt i overskudd, har aldri nevnt noe om underskudd. Kanskje jeg er dårlig til å formulere meg. Men til spørsmålet mitt i første post: siden vekta er stabil, lurer jeg på om jeg skal øke kaloriinntaket mer? Er det ikke meningen å øke vekta ved bygging av muskler?

Da ville jeg lagt til litt mat ja :)

Hva med noe ekstra rett før og/eller etter økta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg øke med 100kcal først? Hvis det ikke skjer noe på en uke, så øke 100 til?

Jeg lager smoothie med proteinpulver rett etter trening og tar bcaa og en frukt på vei til trening pga 4 timer siden siste måltid.

Men da vil jeg droppe biorytme for å klare å få i meg mer karbohydrater i løpet av dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg øke med 100kcal først? Hvis det ikke skjer noe på en uke, så øke 100 til?

Jeg lager smoothie med proteinpulver rett etter trening og tar bcaa og en frukt på vei til trening pga 4 timer siden siste måltid.

Men da vil jeg droppe biorytme for å klare å få i meg mer karbohydrater i løpet av dagen :)

jeg vet ikke - er ikke noe ekspert! :)

Men 2-300 kcal kanskje? 100 er så lite at jeg innbiller meg at kroppen litt vil tilpasse seg med å svi av litt ekstra. Dette er for så vidt ren sistah-science, så ta det med en klype proteinpulve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke en dum idé, da blir det nok lettere siden jeg ikke må variere mengden osv. Takk for tips :)

Jeg skal også måle med målebånd i morgen for å se om det har skjedd noe der, 1 mnd siden siste måling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener styrke 4 ganger i uken og spiser masse mat.

Vekten er stabil, men bør man ikke gå litt opp i vekt når målet er å bygge muskler? Samtidig som jeg vil minske fettprosenten..

Skal måle med målebånd i morgen for å se etter endringer. Det blir utfordrende å få i meg enda mer mat, men jeg må kanskje øke kalori-inntaket mer?

Jeg spiser ca. 2300kcal treningsdager og 1900-2000 på treningsfrie dager, med makroer på 110g protein, 100g fett, 240g karb (treningsdager).

Noen innspill?

Edit: jeg er 170cm høy og 57kg.

Det som avgjør om en bygger muskler er om du stimulerer kroppen til å måtte utvikle seg - dvs trene styrketrening med progresjon.

Energi kan verken oppstå eller forsvinne - kun omdannes. Den energien(kinetic energy) en skaper ved å stadig løfte mer vekter på et større volum må jo havne et sted. Kroppen har alltid energilagre tilgjengelig, og det er ikke gitt at en MÅ være i positiv eller negativ energibalanse for å kunne endre kroppssammensetning da dette er noe som er høyst mulig ved et tilpasset næringsinntak og gjennom programmert trening

Kroppen er fantastisk tilpasningsdyktig og jo - en kan gå opp i muskelmasse og gå ned i fettmasse samtidig, på samme måte er det mulig å bygge muskler i kaloriunderskudd.

Mao - har du et godt programmert treningsprogram, så er dette til dels mer avgjørende om du går opp i muskelmasse eller ei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...