Gå til innhold

Tilbereding og tilbehør hos hjort


Acd

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilgang til en del kjøtt av hjort, men har aldri verken smakt eller tilberedt det før. Aner ikke hva slags tilbehør som passer heller.. Noen som har erfaring med dette? Stekes det som vanlig biff? eller bør det stekes i ovn? Studentlivet er ikke så verst alltid, med slikt på menyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjort er delicious! Brokkoliblanding og viltsaus + potet er eksempler på godt tilbehør, eller søtpotetfries! Hjort kan du steke i ovnen eller som en slags biffsnadder, godt mottatt her hvertfall. Har du tilgang på kjøttdeig er det fancy å bruke litt i taco eller på pizza, eller, det aller beste, lage viltburger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjort er delicious! Brokkoliblanding og viltsaus + potet er eksempler på godt tilbehør, eller søtpotetfries! Hjort kan du steke i ovnen eller som en slags biffsnadder, godt mottatt her hvertfall. Har du tilgang på kjøttdeig er det fancy å bruke litt i taco eller på pizza, eller, det aller beste, lage viltburger :D

Det hørtes godt ut, tusen takk for tips! kjempegreier :happy: er middels store biffstykker jeg har tilgjengelig, men skal prøve meg på å steke i ovnen eller som biffsnadder som du foreslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvilken stykningsdel av hjorten er det du har fått tilgang på? Indrefilet, rundstek, lårtunge og bankekjøtt bør alle behandles på litt forskjellige måter=)

"Kjøtt fra dåhjort av lår" men ser ut som indrefilet nesten, hvertfall veldig fint kjøtt=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Biff av hjort er noe av det møreste og beste kjøtt som finnes! Bare pass på å ikke oversteke det, aller best er det med rød/rosa kjerne. Mitt favorittilbehør er smør- og hvitløksdampet broccoli, sellerirotpure, stekt løk og sjampinjong.

Nam! :)

Wow, det hørtes godt ut! tusen takk for tipset :playful: kan du forklare meg hvordan jeg hvitløksdamper broccolien? det har jeg ikke prøvd før, men hørtes jo utrolig godt ut. Gleder meg til å teste ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok opp litt (1/2 til 1cm over bunnen)vann og en god klatt smør, 2-3 pressede hvitløksfedd og en ts salt. Ha i den oppdelte broccolien og damp under lokk i 3-4 min.(jeg liker den best når der er litt tyggemotstand). Vend et par ganger mens det damper.

Tusen takk for svar! settes pris på(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjort indre / ytrefilet etc er perfekt i sous vide, men kan også dra den gjennom panna eller helsteke i ovn.

Lag en stappe/pure med søtpotet, meierismør, creme fr, Dijon sennep, fløte, sort pepper etc.

Lag en klassisk viltsaus med meierismør, kremfløte geitost, einerbær, tyttebær, grovmalt pepper, sukkerkulør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjort indre / ytrefilet etc er perfekt i sous vide, men kan også dra den gjennom panna eller helsteke i ovn.

Lag en stappe/pure med søtpotet, meierismør, creme fr, Dijon sennep, fløte, sort pepper etc.

Lag en klassisk viltsaus med meierismør, kremfløte geitost, einerbær, tyttebær, grovmalt pepper, sukkerkulør.

Det hørtes nydelig ut :blush: skal definitivt teste ut denne varianten også! takk for tipset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...