Gå til innhold

slett


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Høres ut som ketose er noe for deg.

2,5-3 g proteiner pr kg kroppsvekt, MAX 50 g karb om dagen, og fordel resten på sunne fettkilder. Tren vanlig styrke ( ikke muskelbyggende) vær generelt aktiv, gå turer osv.

Du vil iløpet av den første 1-2 ukene gått av deg kanskje 5-6 kg, men mye vil være vann. Påfølgende vil du havne i det som er målet : ketose.

Dette er en kjent tilstand hvor kroppen skiller ut ketoner som sier ifra til fettcellene om å frigjøre fett for til å forbrenne energi med.

Men å havne i ketose skjer ikke før du har tømt glukoselagrene og sørger for å holde karbohydratene på et såpasst lavt nivå at du er i ketose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ketose er noe for deg.

2,5-3 g proteiner pr kg kroppsvekt, MAX 50 g karb om dagen, og fordel resten på sunne fettkilder. Tren vanlig styrke ( ikke muskelbyggende) vær generelt aktiv, gå turer osv.

Du vil iløpet av den første 1-2 ukene gått av deg kanskje 5-6 kg, men mye vil være vann. Påfølgende vil du havne i det som er målet : ketose.

Dette er en kjent tilstand hvor kroppen skiller ut ketoner som sier ifra til fettcellene om å frigjøre fett for til å forbrenne energi med.

Men å havne i ketose skjer ikke før du har tømt glukoselagrene og sørger for å holde karbohydratene på et såpasst lavt nivå at du er i ketose.

Ketose er mer en krisetilstand for kroppen enn noe man skal hige etter for å gå raskt ned i vekt - ja du går ned i vekt, men du kan risikere å "smelle" opp det dobbelte + føle deg ganske crap igjennom hele prosessen.

Trådstarter er absolutt ikke overvektig og har langt mer nytte av i lengden å lære seg mer om kosthold og trening

Tifottaf se og lær http://fitnessbloggen.no/guide-til-diettoppsett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketose er mer en krisetilstand for kroppen enn noe man skal hige etter for å gå raskt ned i vekt - ja du går ned i vekt, men du kan risikere å "smelle" opp det dobbelte + føle deg ganske crap igjennom hele prosessen.

Trådstarter er absolutt ikke overvektig og har langt mer nytte av i lengden å lære seg mer om kosthold og trening

Tifottaf se og lær http://fitnessbloggen.no/guide-til-diettoppsett/

Har sett, gjenomført og opplevd det stikk motsatte jeg da. Men det koker ned til personlig preferanse uansett :)

Han utrykkte et ønske, og jeg gav et svar.

Å være i ketose er ikke en krisetilstand for kroppen. Det er rett og slett en bryter som bytter fra å bruke karbs som fuel til å bruke fett som fuel. Og jeg for min del opplevde flere positive virkninger med å kutte ned på karbs. I tillegg så er en ''bieffekt'' at kroppen samler ikke opp så mye vann. Så vann må man drikke mer av.

Men som du antyder som vil ikke dette være en løsning, om han bare skal gjenomføre dette forså å gå tilbake til gamle trakter. Dette er en livsstilendring som alle andre må gjenom, for å forbedre seg på trening eller i hverdagen.

Nytter ikke å gå på diett i 2 mnd, forså å gå tilbake til gammelt kosthold. Da er man tilbake til ground zero fortere enn fanden.

Alt jeg prøver å si er at LCHF livsstil har mange gode virkninger, dersom det passer for en.

Mange fungerer dårlig på lite karbs, og det er forsåvidt normalt de første 2 ukene. Fungerer det fortsatt dårlig så er man en person som fungerer best på karbs.

Jeg må ha karbs, men spiser da kun komplekse gjennom hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men 2,5-3g pr kg kroppsvekt om dagen? Hvordan skal jeg få i meg så mye?

Dette er vel mere eller mindre dersom du skal være i underskudd å trene styrke for å få en definert kropp som igjen tilsier at du mister fett% Regner med at du vil beholde musklene når du går ned i fett% ?

Det er ingen fasit akkurat, at du MÅ spise 2,5-3 g proteiner pr kg kroppsvekt. Dette er bare maler som er dannet over lengre tid. Sies at de ekstreme proteinnivåene stammer fra bolemiljøer som har gitt en tips for mange. Og kan forsåvidt stemme, da studier jeg har lest tilsier at 1,8 g protein pr kg kropsvekt er nok for å bygge muskler. Vel og merke i energioverskudd.

Mange spiser mye proteiner for å være sikkre på at musklene får de aminosyrene som de skal ha. At det er bedre å overdrive for å være sikker.

Dette er uansett noe du må følge med i speilet på.

Til syvende og sist så er det vekta, speilet og tall som viser hvordan vei du er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett, gjenomført og opplevd det stikk motsatte jeg da. Men det koker ned til personlig preferanse uansett :)

Han utrykkte et ønske, og jeg gav et svar.

Å være i ketose er ikke en krisetilstand for kroppen. Det er rett og slett en bryter som bytter fra å bruke karbs som fuel til å bruke fett som fuel. Og jeg for min del opplevde flere positive virkninger med å kutte ned på karbs. I tillegg så er en ''bieffekt'' at kroppen samler ikke opp så mye vann. Så vann må man drikke mer av.

Men som du antyder som vil ikke dette være en løsning, om han bare skal gjenomføre dette forså å gå tilbake til gamle trakter. Dette er en livsstilendring som alle andre må gjenom, for å forbedre seg på trening eller i hverdagen.

Nytter ikke å gå på diett i 2 mnd, forså å gå tilbake til gammelt kosthold. Da er man tilbake til ground zero fortere enn fanden.

Alt jeg prøver å si er at LCHF livsstil har mange gode virkninger, dersom det passer for en.

Mange fungerer dårlig på lite karbs, og det er forsåvidt normalt de første 2 ukene. Fungerer det fortsatt dårlig så er man en person som fungerer best på karbs.

Jeg må ha karbs, men spiser da kun komplekse gjennom hele dagen.

Dersom "ketose" ikke er en tilstand der kroppen må ta egne tiltak for å kunne tilføre vitale organer energi, hva er det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom "ketose" ikke er en tilstand der kroppen må ta egne tiltak for å kunne tilføre vitale organer energi, hva er det da?

Det sa jeg ingenting om. Jeg sa at ketose ikke er en krisetilstand som du tidligere nevnte og mente.

Ketose er en tilstand som kroppen selv iverksetter, hvilket er korrekt som du sier.

Om du kan fortelle meg ulempene ved ketose, og utdype hvorfor det ikke er bra eller sunt. Så skal jeg bøye meg i støvet.

Men fakta er at der fett kan forårsake hjerte og karsykdommer, høyt kolestorol osv, så kan karbohydrater forårsake diabetes og andre livsstilsykdommer. Altså, det er ingen risiko forskjell på de macroene.

Til og med proteiner kan forårsake sykdommer.

Alt koker ned til hvilket typer fett og karbs du henter energien ifra, og hvilke personelige preferanser man har. Og hvordan man responderer på det.

Jeg formulerte meg kanskje ikke helt rett da jeg svarte på første post til TS. Men da man kutter ned karbs, så skal man øke tilsvarende i fett.

Skal han kutte alt av karbs og ikke øke i fett inntaket, så vil derimot ketose være en krisetilstand for vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...