Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Litt usikker hvor jeg skulle plassere denne, så flytt den hvis den er feil...

Jeg er relativt fersk på stryketrening, (bruker apparatene i styrkesalen) og nå som vekta så smått øker på øvelsene så blir det også vanskeligere å stabilisere godt og få godt grep synes jeg....

Spesielt ille synes jeg det er på nedtrekk....

Ikke bare må jeg klatre opp på benken for å få tak i stanga o_O Det i seg selv er jo sikkert et artig syn, men med mine 155 cm er jeg nødt... Kan lissom ikke HOPPE etter stanga heller... :rolleyes:

Men jeg føler at jeg aldri får godt grep rundt stanga når jeg skal trekke den ned mot brystet.

Jeg byttet fra et slik "pull down-apparat" der man er relativt låst i bevegelsene, der brystet skulle være inntill en slik pute. Følte jeg ikke fikk god nok teknikk/stabilisering.

Gikk over til vanlig nedtrekk-apparat, som på en måte er bedre, fordi jeg nå lener meg mer bakover når jeg trekker ned, men det er altså så grusomt vanskelig å holde fast i stanga, uten at den glepper....

What to do? Jeg er sikkert "bare" svak i hendene enda, men har dere noe tips ?

Gikk tilbake 5 kg på vekta, uten at det blei noe bedre...

Takk for svar (y)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33260-sliter-med-grepet-p%C3%A5-nedtrekk-ol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ikke bra ut. Er det ikke mulig å enten justere ned stangen eller opp benken? Hvis ikke, hva med å legge noe oppå benken så du når høyere opp? Såvidt meg bekjent skal du ikke lene deg bakover når du gjør denne øvelsen.

For å bli sterkere i grepet så er det en fordel å trene nettopp grepet; du kan f.eks avslutte øktene dine med å henge litt etter armene fra der man gjør pullups eller i et par ringer.

Ellers er det å sørge for at du ikke er svett i hendene når du skal starte med nedtrekk; tørke av med papir, prøv å ha papir i mellom, bruk kalk el.l.

Det høres ikke bra ut. Er det ikke mulig å enten justere ned stangen eller opp benken? Hvis ikke, hva med å legge noe oppå benken så du når høyere opp? Såvidt meg bekjent skal du ikke lene deg bakover når du gjør denne øvelsen.

Hmmm... jeg skal sjekke om det går ann å justere ned stang eller opp benk, men tror ikke det :unsure:

Ang å lene seg bakover... det er ikke sånn at jeg ligger bakover, men jeg lener meg litt bakover, med ryggen rett. :-)

Var en pt på senteret som viste meg det (uten at det nødvendigvis er 100% korrekt fordi), men det han sa virket fornuftig; At ved å lene seg littegrann bakover unngikk man å få stanga i hodet :wtf:

Ser på videoer at jeg må jobbe mer med skuldrene også..... :)

Men, i dag fikk jeg "låst" fingrene litt mer, med tommelen på en måte, og klarte faktisk 3 sett a 12 rep, så det tyder jo at noe bedrer seg :-)

Glemte å skrive at grunnen til at det glepper litt, er fordi jeg får litt sånne trevler/blemmer i hånda, rett før der fingrene begynner... det vil vel gå seg til etterhvert får jeg håpe :-)

Kalk kan vi ikke bruke, til deg som foreslo det :-)

Ok, får håpe du kan stole på treneren din da ;) Jeg får blemmer når jeg tar knebøy og squat lunge, vanter/hansker er tingen da, kjøpe det. De har dem i sportsbutikker, kjøp de av mykt materiale, de harde robuste gjør vondt verre fikk jeg erfare nylig...

Hansker kan brukes som nevnt over, men huden vil også herdes mer etterhvert. Ang å trekke stanga ned, jeg må også stå på step bak for å ta et godt tak i stanga for så å bruke kroppsvekten for å få den ned slik at jeg kommer på plass. Det blir en innøvd teknikk etterhvert, men viktigst for meg er å stå vanlig oppreist slik at jeg får et godt grep med låste fingre som du kaller det. Ved å stille inn puten over knærne får du noe å spenne imot og mer bukspenn, dette hjelper godt når man skal dra ned og jeg føler ryggen er i en bedre posisjon

Annonse

sliter man med grepet må man jobbe med grepet :)

markløft gjør susen for grepet og mange andre muskelgrupper <3

evt kan du ta de tyngste manualene du klarer løfte og bare stå og holde de, evt kjøre shrugs om du føler det ser dumt ut og bare stå stille med manualene i hånda:)

om du ikke har markløft i programmet ditt så anbefaler jeg deg og prøve, det bygger greit greps styrke, jeg gikk fra og måtte "supinere" grepet(holde hver sin vei) på 90kg til nå og kunne kjøre med vanlig grep på 120kg på ganske kort tid.

men om du sliter med og få stanga ned til start posisjon, kanskje høre om senteret har en skjøte vaier, hadde det på forrige senteret mitt, ligger gjerne slengt i ei bøtte eller kasse rundt kabel ro maskina, kan jo hende den gir deg litt lettere vei til stanga.

Det kan også være at du holder for mye rundt stanga med selve hånda og ikke med fingrene, prøv å justere grepet bittelittegrann - fram eller tilbake med hånda og se om du kjenner noen forskjell. Jeg får mer træler med stanga langt inn i hånda fordi huden da klemmes mer sammen og det blir generelt et dårlig grep, tenk at det er fingrene som skal stå for det meste!

Eller enig i at markløft er supert for å trene grepet! Og hansker bruker jeg kun når jeg trener markløft, men kan jo absolutt bruke det i nedtrekk i starten, men for at du skal tåle belastningen er det nok lurt å bare "holde" ut trælene så blir det bedre etter hvert :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...