Gå til innhold

Normalisering av forbrenning og vektnedgang


Anbefalte innlegg

Jeg har altfor lenge nå levd inaktivt med altfor lite mat. Med inaktiv så mener jeg at dagene faktisk tilbringes for det meste på sofaen, og med kanskje ett måltid. Vekten er stabil men altfor høy.

Nå har jeg ansvaret for en aktiv hund og må faktisk ut å røre meg hver dag. Så spørsmålet mitt blir da, hvor lang tid tar det før forbrenningen min normaliserer seg?

Og legger jeg evt på meg mye før det blir bra? Med tanke på at aktivitetsnivået mitt også går opp håper jeg det går bra.

Jeg skal gå fra 1 måltid om dagen til minst 3, så får jeg se hva som passer best etterhvert. Er sykemeldt så sliter litt med motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KISS - keep it simple stupid

Drit i å bekymre deg for forbrenninga akkurat nå. Beveg deg og spis måltider som ikke er gigantiske. Med mindre du begynner å spise mer (flere kcals), så vil du ikke legge på deg, snarere tvert imot. Pass på at du ikke tillater deg selv noe særlig mye mer mat. Gåturer med hund forbrenner ikke sykt mange kcals, så om du skal spise tre måltider bør du prøve å få en oversikt slik at det tilsvarer like mye mat som det ene du har pleid å ha.

For sammenligning: Da jeg gikk 1 mil på 2 timer her om dagen, forbrant jeg 500kcal ish. Det tilsvarer ca en frokost med to skiver brød + pålegg + et glass melk ish.

Siden du sier at vekten er for høy, antar jeg at du vil ha den ned? Isåfall: Gå to timer om dagen uten å spise mer mat. Tadaaaaaa. Ned 0,5kg per uke . Ish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spise mer kcal, med tanke på at jeg kun har spist en vanlig middagsporsjon må jeg jo få i meg mer mat. Eller tenker jeg feil?

Trolig ikke. Da jeg levde det ikke-fullt-så-glade-sofaliv, så spiste jeg vel sikkert 1500-2000kcals til middag. Og så trøkka jeg i meg andre ting i tillegg, noe jeg vil tro du også gjør? Enten det er drikke eller småmat her og der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ene måltidet du har spist har vært laaangt under hva ditt daglige behov er så anbefaler jeg å øke matmengden sakte, men sikkert. Spis litt og litt mer for hver dag/uke og følg samtidig med på vekten.

Du kan med fordel også regne ut hvor mye kalorier du trenger for vedlikehold av vekten og logge matinntaket ditt (ikke noe must, men lettere å finjustere og finne "feilen" hvis du skulle legge på deg el stagnere).

Aner dog ikke hvor lang tid det tar før ting stabiliserer seg for deg, noen uker kanskje? Det du evt legger på deg vil for det meste være vann som kroppen samler pga økt matmengde, så det tror jeg ikke du skal stresse så mye over. Fokuser heller på å gjøre noe sunt og bra for kroppen din så vil vektnedgangen komme etter hvert som du får en mer aktiv livsstil! :) (og hvis du etter hvert velger å ligge litt i underskudd på kaloriene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-20888-1444100024942_thumb.png

Det er ikke så vanskelig å spise mer enn man tror. Dette blir jo selvsagt på veldig vagt grunnlag, og jeg må sammenlikne med meg selv for å i det hele tatt ha noe å bidra med... POENGET jeg vil frem til er at kunnskap om mat og kalorier vil hjelpe deg mye mer på vei enn fakta og forskning rundt forbrenningsprosessen i kroppen.

1. Gå turer med hunden <3 <3 <3

2. Ikke spis mer enn 2000kcal

3. Se hva som skjer

4a. Du er stabil eller går ned i vekt --> Fortsett med akkurat det du gjør

4b. Du er stabil eller går opp i vekt --> Spis mindre og/eller gå mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun melk, noen dager godteri og potetgull, men ikke så mye som man skulle tro. For to dager siden hadde jeg ikke spist eller noe før 11, lagde da bare kjøttdeig og ris, spiste ikke en fjerdedel engang før jeg var stappmett...

Klarer du å logge absolutt alt du spiser i en ukes tid? Bruk feks mylog.no. Det blir litt enklere å hjelpe deg på den måten:) Inntil videre er fremgangsmåten jeg skriver over ganske så bulletproof. Se hva som har skjedd etter en ukes tid feks.

1. Gå turer med hunden <3 <3 <3

2. Ikke spis mer enn 2000kcal

3. Se hva som skjer

4a. Du er stabil eller går ned i vekt --> Fortsett med akkurat det du gjør

4b. Du er stabil eller går opp i vekt --> Spis mindre og/eller gå mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt tips ja. Logg alt du spiser på mylog eller myfitnesspal.com i en uke. Du vil få en god oversikt over hva maten inneholder av makroer og kcal, pluss at det vil være mye lettere å hjelpe deg. Akkurat nå blir det litt å skyte i blinde, også for deg. Du kan ligge på alt mellom 500 og 2000 kcal i snitt om dagen for alt vi vet. :)

Husk å logge stekeolje, drikke, en neve nøtter her og der, vei det du kan. Kun i en uke for å få en riktig oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ta med i regnestykke at kroppen ikke er en kalkulator - det er et enormt bredt spekter med faktorer en ikke har kontroll på.

Å telle inntak og beregne uttak er forsåvidt greit, men det trenger ikke stemme med sannheten - en må bare finne seg i at en ikke kan vite hva kroppen forbruker dag ut og dag inn.

Dersom du har en inaktiv hverdag, er sykemeldt og mangler motivasjon så går en fort inn på en psykisk faktor som overkjører faktisk kaloritelling.

Du kan bedre livssituasjonen din uten å telle kalorier ved å faktisk lytte til kroppen

Legg deg og stå opp til samme tid hver dag

Vær ute i dagslys, hver dag (ref: gå tur med hunden <3)

Legg inn tre faste måltider hver dag, spis til du er mett

Drikk vann når du er tørst

Ikke småspis mellom måltidene

Spis mat, ikke snacks

Forbrenningen din er mest sannsynlig helt normal, den har bare tilpasset seg livsstilen din - da "er det ikke verre" enn å tilpasse den noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...