Tronaldo Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Da har de programmene jeg har fulgt vært særdeles dårlige, for jeg fikk ikke resultater på et helt år. Så enkelt og greit, jeg holder meg til mitt. Så bytter jeg det ut og gjør noe nytt når tiden er inne for det. I den tråden her også er jeg anbefalt overskudd. Og nå sier du underskudd. Nå er jeg hvertfall forvirra.. Jeg sier at hvis du skal miste fett så må du ligge i underskudd. Det er den eneste måten å gå ned i fett. miaheart sier at du skal legge deg i lett overskudd for å bygge muskler. Det er jeg for så vidt enig i (altså at du bør fokusere på styrke og muskler), men det er viktig å innse at det er snakk om to forskjellige mål og derfor to ulike måter å oppnå de forskjellige målene. Det er helt standard at man på treningsstudio får et enkelt program som baserer seg på apparater, siden dette er enkelt og greit og ikke krever særlig innlæring av baseløft med vektstang. Det er ikke meningen at man skal løfte de samme vektene hele tiden, da blir man aldri sterkere. Man må hele tiden løfte litt mer enn man har gjort tidligere. Løfta du 20kg i benkpress sist gang? Da løfter du f.eks. 21kg neste gang eller neste uke (alt etter som hva programmet legger opp til). I løpet av et år blir det ganske mange kilo. Hvis du ikke fikk resultat på et helt år så har enten programmene du har fulgt vært helt rævva, eller du ikke har fulgt planlagt progresjon eller hatt bra kosthold og/eller restitusjon. Skal du bygge muskler så trengs det en del protein i kostholdet. Sannsynligvis har du ikke hatt noe særlig progresjon og løftet de samme vektene hele tiden, og har derfor heller ikke blitt sterkere eller bygd muskler. Løfter man de samme vektene i ett år så er man nøyaktig like sterk ved slutten av året som ved starten. Løfter man de samme vektene i ti år så er man nøyaktig like sterk som for ti år siden. Planlagt progresjon er viktig, og det er derfor du bør følge et program. Da slipper du å tenke på når og hvordan du skal øke i vekter eller antall sett/reps, og kan bare følge programmet til du har lært mer og bygd god grunnstyrke. Andreas87, Aurelius og miaheart 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33119-hvorfor-overskudd/page/3/#findComment-1124856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carina98 Skrevet 16. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2015 logg treningen din og det du spiser i en uke. post det her da, så kan vi hjelpe deg, men når du ber om hjelp så må du ikke bli sur når vi gir deg et svar. Er det egentlig rart at jeg blir sur, når jeg har funnet et "program" som funker nå som jeg har lagd selv, og andre synes at det bare er bull? For når jeg i et år fulgte de programmene jeg fikk, uten noe tegn til resultat, og begynte å ta med flere øvelser, droppet andre, og wips satt igjen med noe som faktisk funker? Noen ganger tar jeg en ny øvelse, mens andre ganger dropper jeg noen andre og erstatter de igjen. Ikke vet jeg, men det er faktisk jeg ganske fornøyd med. Og etterhvert må nok det jeg følger nå byttes ut, men foreløpig nå trengs ikke det. Og det jeg trengte hjelp med, var en forklaring på hvorfor gå i overskudd. Siden jeg blir så forvirra når det står underskudd andre steder. Cluet er at nå som jeg har funnet treningen som funker for meg, må jeg også finne kostholdet, og jeg har bare sett folk nevne overskudd og underskudd. Og når jeg blir anbefalt begge deler, vet jeg ikke hvilken vei jeg skal ta. Har såvidt bare sett at man enten anbefaler overskudd eller underskudd, og fordeling av fett, protein og karbo. Jeg sier at hvis du skal miste fett så må du ligge i underskudd. Det er den eneste måten å gå ned i fett. miaheart sier at du skal legge deg i lett overskudd for å bygge muskler. Det er jeg for så vidt enig i (altså at du bør fokusere på styrke og muskler), men det er viktig å innse at det er snakk om to forskjellige mål og derfor to ulike måter å oppnå de forskjellige målene. Det er helt standard at man på treningsstudio får et enkelt program som baserer seg på apparater, siden dette er enkelt og greit og ikke krever særlig innlæring av baseløft med vektstang. Det er ikke meningen at man skal løfte de samme vektene hele tiden, da blir man aldri sterkere. Man må hele tiden løfte litt mer enn man har gjort tidligere. Løfta du 20kg i benkpress sist gang? Da løfter du f.eks. 21kg neste gang eller neste uke (alt etter som hva programmet legger opp til). I løpet av et år blir det ganske mange kilo. Hvis du ikke fikk resultat på et helt år så har enten programmene du har fulgt vært helt rævva, eller du ikke har fulgt planlagt progresjon eller hatt bra kosthold og/eller restitusjon. Skal du bygge muskler så trengs det en del protein i kostholdet. Sannsynligvis har du ikke hatt noe særlig progresjon og løftet de samme vektene hele tiden, og har derfor heller ikke blitt sterkere eller bygd muskler. Løfter man de samme vektene i ett år så er man nøyaktig like sterk ved slutten av året som ved starten. Løfter man de samme vektene i ti år så er man nøyaktig like sterk som for ti år siden. Planlagt progresjon er viktig, og det er derfor du bør følge et program. Da slipper du å tenke på når og hvordan du skal øke i vekter eller antall sett/reps, og kan bare følge programmet til du har lært mer og bygd god grunnstyrke. Er nettopp slike programmer jeg har fått. Og jeg prøvde å løfte mer for hver trening, men jeg klarte aldri. (Aldri og aldri, for sjeldent vel og merke) Derfor jeg begynte å lage mitt eget. Nå løfter jeg litt mer for hver trening, og blir sterkere. Men for å få det oppklart, jeg har litt ekstra fett her og der. Blir det borte ved overskudd, eller blir det borte ved underskudd? Underskudd er jo innlysende, men ser flere steder at da har ikke musklene noe å bygge av. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33119-hvorfor-overskudd/page/3/#findComment-1124859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tronaldo Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Er nettopp slike programmer jeg har fått. Og jeg prøvde å løfte mer for hver trening, men jeg klarte aldri. (Aldri og aldri, for sjeldent vel og merke) Derfor jeg begynte å lage mitt eget. Nå løfter jeg litt mer for hver trening, og blir sterkere. Hvor mye løfta du i baseløftene når du trente med program á la Børge? Var kosthold og restitusjon bra? Husk at kosthold og restitusjon er like viktig som selve treningen. Som nybegynner er det også et poeng å innarbeide gode rutiner med trening (og for så vidt kosthold/restitusjon). Når du utelater eller bytter ut øvelser basert på din mangelfulle kunnskap om trening og programmering så er dette det motsatte av gode rutiner. Det blir tilfeldig. Tilfeldig fører sjeldent til god framgang, i alle forbi den første nybegynnerfasen. Hun 67-årige dama med leddgikt i videoen under her trente styrke med et program ikke ulikt Børges nybegynnerprogram (Starting Strength). Etter 1,5 år løfta hun 70kg i knebøy og 80kg i markløft. Hvis en 67 år gammel dame med leddgikt får til å øke såpass i styrke så bør du som frisk 17-åring kunne gjøre minst det samme Men for å få det oppklart, jeg har litt ekstra fett her og der. Blir det borte ved overskudd, eller blir det borte ved underskudd? Underskudd er jo innlysende, men ser flere steder at da har ikke musklene noe å bygge av. Det er gjentatt flere ganger i denne tråden at for å miste fett så må du i kaloriunderskudd. Som nybegynner kan du riktignok både miste fett og bygge muskler i kort tid, men etter at dette er unnagjort er det best å fokusere på én av delene. Altså enten ned i fettprosent eller øke i styrke og bygge muskler. Det er mulig å gjøre begge deler samtidig, men det er en tynn balansegang som er krevende og det er derfor det anbefales å fokusere på én av delene. Det er opp til deg å bestemme dine egne mål, så kan andre hjelpe deg med hvordan du skal oppnå målene dine. Vil du endre kroppssammensetning ved å øke i styrke og bygge muskler så må du ligge i lett kalorioverskudd (og trene etter et fornuftig program). Vil du derimot fokusere på å miste fett først så må du ligge i kaloriunderskudd. miaheart, Aurelius, Morel og 2 andre 5 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33119-hvorfor-overskudd/page/3/#findComment-1124873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carina98 Skrevet 17. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2015 Hvor mye løfta du i baseløftene når du trente med program á la Børge? Var kosthold og restitusjon bra? Husk at kosthold og restitusjon er like viktig som selve treningen. Som nybegynner er det også et poeng å innarbeide gode rutiner med trening (og for så vidt kosthold/restitusjon). Når du utelater eller bytter ut øvelser basert på din mangelfulle kunnskap om trening og programmering så er dette det motsatte av gode rutiner. Det blir tilfeldig. Tilfeldig fører sjeldent til god framgang, i alle forbi den første nybegynnerfasen. Hun 67-årige dama med leddgikt i videoen under her trente styrke med et program ikke ulikt Børges nybegynnerprogram (Starting Strength). Etter 1,5 år løfta hun 70kg i knebøy og 80kg i markløft. Hvis en 67 år gammel dame med leddgikt får til å øke såpass i styrke så bør du som frisk 17-åring kunne gjøre minst det samme Det er gjentatt flere ganger i denne tråden at for å miste fett så må du i kaloriunderskudd. Som nybegynner kan du riktignok både miste fett og bygge muskler i kort tid, men etter at dette er unnagjort er det best å fokusere på én av delene. Altså enten ned i fettprosent eller øke i styrke og bygge muskler. Det er mulig å gjøre begge deler samtidig, men det er en tynn balansegang som er krevende og det er derfor det anbefales å fokusere på én av delene. Det er opp til deg å bestemme dine egne mål, så kan andre hjelpe deg med hvordan du skal oppnå målene dine. Vil du endre kroppssammensetning ved å øke i styrke og bygge muskler så må du ligge i lett kalorioverskudd (og trene etter et fornuftig program). Vil du derimot fokusere på å miste fett først så må du ligge i kaloriunderskudd. Mente program som var bare apparater, ikke Børges he he. Null baseløft i de programmene, sett bort fra markløft. Der gikk jeg fra 10 kilo til 30/40 husker jeg. Men så fikk jeg skade i kneet og markløft gjorde helt sinnsykt vondt (grunnet vinkelen på kneet). Så tok en pause fra det. Men nå kan jeg ta markløft helt fint, har ikke vondt lenger i kneet nå. Tar 35 kilo nå, ikke allverdens, men det kommer seg. Men knebøy verker i kneet. Noe som er kjipt siden det var favoritøvelsen min. Har fått beskjed om å holde meg unna knebøy, hvis ikke så blir slitasjen bare verre. Så er knebøyfri foreløpig dessverre. Men da blir det hvertfall underskudd på meg, ser det ut til Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33119-hvorfor-overskudd/page/3/#findComment-1125007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tronaldo Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Er nettopp slike programmer jeg har fått. Og jeg prøvde å løfte mer for hver trening, men jeg klarte aldri. (Aldri og aldri, for sjeldent vel og merke) Derfor jeg begynte å lage mitt eget. Nå løfter jeg litt mer for hver trening, og blir sterkere. Mente program som var bare apparater, ikke Børges he he. Null baseløft i de programmene, sett bort fra markløft. Dette henger ikke på greip. Det er verdt å vite at programmer som baserer seg på baseløft gir bedre treningseffekt enn program som baserer seg på apparater. Det er mer krevende og forutsetter at du lærer deg god teknikk på løftene. Det slipper du unna i mye større grad med apparater, men resultatene blir også deretter. Til slutt, for å presisere: Det er egentlig tre hovedvalg du har når det gjelder kosthold, hvorav to av dem handler om hvor stort overskudd du skal ligge på: 1. Spise i underskudd for fett-tap 2. Spise i lett overskudd for rekomposisjon (endre kroppsammensetning - mer muskler, mindre fett) 3. Spise i overskudd for å bygge muskler Ved alle alternativ bør du trene styrke for å vedlikeholde/bygge muskelmasse. Flere i tråden her mener du kommer best ut av alternativ 2 ved at du får det beste av begge verdener. Hvis du først og fremst bryr deg om utseende/estetikk så kommer du sannsynligvis til å se best ut raskest med alternativ 2. Med alternativ 1 blir du tynnere og mister evt. litt muskelmasse, mens med alternativ 3 kommer du til å legge på deg muskler relativt raskt i tillegg til litt fett. malenesofie og FitFish 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33119-hvorfor-overskudd/page/3/#findComment-1125018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Dessverre ikke lenge nok.. Og nøtter har jo en god mengde kalorier også, for å bli mett så går jeg nok veldig i overskudd. Jeg blir ikke mett av yoghurt med musli, metter mere med en brødskive da. Derfor det er så mye enklere å smelle noen brødskiver i matpakka, men da er det jo alle karbohydratene igjen Ha på dobbelt så mye kjøtt/ost på skiva, og bytt ut en brødskive med kesam eller cottage cheese. Du kan ha frossne bær i kesamen, da holder den seg kald lenge og bærene er tint når du skal spise den. Kesam og cottage cheese er mer mettende enn en vanlig yoghurt med masse sukker og lite proteiner. FrøkenMa 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33119-hvorfor-overskudd/page/3/#findComment-1125021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carina98 Skrevet 17. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2015 Dette henger ikke på greip. Det er verdt å vite at programmer som baserer seg på baseløft gir bedre treningseffekt enn program som baserer seg på apparater. Det er mer krevende og forutsetter at du lærer deg god teknikk på løftene. Det slipper du unna i mye større grad med apparater, men resultatene blir også deretter. Til slutt, for å presisere: Det er egentlig tre hovedvalg du har når det gjelder kosthold, hvorav to av dem handler om hvor stort overskudd du skal ligge på: 1. Spise i underskudd for fett-tap 2. Spise i lett overskudd for rekomposisjon (endre kroppsammensetning - mer muskler, mindre fett) 3. Spise i overskudd for å bygge muskler Ved alle alternativ bør du trene styrke for å vedlikeholde/bygge muskelmasse. Flere i tråden her mener du kommer best ut av alternativ 2 ved at du får det beste av begge verdener. Hvis du først og fremst bryr deg om utseende/estetikk så kommer du sannsynligvis til å se best ut raskest med alternativ 2. Med alternativ 1 blir du tynnere og mister evt. litt muskelmasse, mens med alternativ 3 kommer du til å legge på deg muskler relativt raskt i tillegg til litt fett. Da forstår jeg mye mer, tusen takk Valg nummer to virker da lurest, så da får jeg holde det. Får vel høre nede på senteret om de har programmer med baseløft, for de 4 forskjellige jeg fikk var bare apparater, sett bort fra den ene med markløft. Ha på dobbelt så mye kjøtt/ost på skiva, og bytt ut en brødskive med kesam eller cottage cheese. Du kan ha frossne bær i kesamen, da holder den seg kald lenge og bærene er tint når du skal spise den. Kesam og cottage cheese er mer mettende enn en vanlig yoghurt med masse sukker og lite proteiner. Aha, det får jeg prøve. Supert! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33119-hvorfor-overskudd/page/3/#findComment-1125052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas87 Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 Sentere gir bort programmer med apparater fordi det er mye lettere for dem å lære bort. Er nesten umulig å gjøre noe feil i et apparat. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33119-hvorfor-overskudd/page/3/#findComment-1125079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carina98 Skrevet 17. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2015 Sentere gir bort programmer med apparater fordi det er mye lettere for dem å lære bort. Er nesten umulig å gjøre noe feil i et apparat. Det er sant ja, bør heller finne et på nett Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33119-hvorfor-overskudd/page/3/#findComment-1125151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.