Gå til innhold

Dårlig ankelmobilitet - hvor ofte kan jeg tøye?


ajohan

Anbefalte innlegg

Hei! (y)

Jeg sliter veldig med dårlig ankelmobilitet, noe som hemmer meg under enkelte øvelser (særlig knebøy). Kommer ikke ned i 90 grader en gang, da faller jeg bakover. Kommer ned i 90 grader med vektløftersko (Adidas), men det stopper der.

Jeg varmer opp/tøyer i 15 min+ før hver treningsøkt slik som på bildet helt til venstre, og gjør også dette på hviledager. Men kan ikke stå særlig langt fra veggen, knappe 5-6 cm med venstrebeinet og så godt som helt inntil med høyrebeinet. Høyrebeinet er med andre ord helt katastrofe, det er nesten til å le av. Forskjellen er ganske stor, som dere ser på bildene med de sexy tennissokkene! Bildene ble tatt i dag.

Spørsmålet er; hvor mye kan jeg egentlig tøye ankelen, og hvor "hardt" kan jeg ta i på hviledagene? Finnes det andre øvelser som er bedre? Merker jeg blir mykere, men kan også merke at jeg har vondt utover dagen/på morgenen. Derfor jeg lurer på hvor mye jeg egentlig kan gjøre dette.

Setter pris på tips :)

post-21133-14440998449594_thumb.jpg

post-21133-14440998450498_thumb.jpg

post-21133-14440998451446_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekstremt stramme legger har ofte røtter i annen problematikk. F.eks dårlig seteaktivering, eller lateral og medial ankelstabilitet.

Om du tøyer og tøyer, men det ikke blir bedre, ville jeg ha sjekket dette først.

Sliter du med at du faller bakover, foreslår jeg en bredere fotstilling. Det vil også kreve mindre ankelmobilitet med en bredere stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Begrensningen er vel hvor vondt du har det.

Men jeg har fått beskjed om å gjøre ankeløvelser hver dag.

I tillegg til den øvelsen du viser til over kan du gjøre følgende: Sett deg ned på gulvet med knærne i bakken. Overkroppen/rompa presses således ned. Målet er at du skal kunne sitte på leggene med rompa (om det gir mening) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...