Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg trener 3 ganger i uka, og pga. en kneskade må jeg trene beina 2 ganger i uka (mandag og fredag). Dette betyr at jeg har onsdager på å gjøre andre øvelser.

Jeg vil fokusere på å styrke magenmusklene mine, og lurer da på om det er OK å ikke ha en fast dag "dedikert" til å trene armene?

Har tenkt til å ta noen armøvelser på onsdager, men ikke noe spess..

(trener LISS 2 ganger i uken, og styrke de 3 andre)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32924-er-det-ok-%C3%A5-trene-kun-mage-og-bein/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I det store og hele så burde man jo sette sammen et program som lar deg oppnå de målene du har lyst til å sette deg, og hvis du har behov for å trene beina jevnlig for å bli frisk og rask,så må du jo gjøre det.

Det er ingen som sier at man "MÅ" trene armer, det er jo et ønske du selv evt må ha.

Det er ellers ingen problem med å trene magen samme dag du trener bein, de færreste trenger egentlig en egen dag dedikert til mageøvelser ; nå vet jeg ikke hva slags skade du har pådratt deg,eller hvordan øvelser du velger,men mange øvelser(særlig de med frivekter) kombinerer magetrening og beintrening på en ellers veldig fin måte.

Det er litt vanskelig å kunne gi meningsfulle råd til noen jeg ikke vet alder/kjønn/skadesituasjon/treningshistorikk/treningsmål på, så jeg tør igrunn ikke si mer enn det jeg allerede har skrevet.

Som Aurelius sier så er det umulig å gi gode råd uten fler detaljer. Holder selv på og rehabiliter et kne og ble i en lang periode tvunget til å legge til side all annen trening enn bein. Utfordringene gikk på tidsmangel og en skrall almentilstand som gjorde at jeg rett og slett ikke hadde energi til å trene mer.

Utfallet av at jeg ikke trente overkropp var at styrke ble sterkt redusert, men for min del så var prioritet og igjen få en fungerende kropp (styrken i overkropp kommer tilbake). Dersom du må velge mellom å trene opp skadd bein og armer så vil jeg si bein, men har du mulighet til å kombinere det så er det definitivt det beste alternativet.

For min del så var det ikke noe alternativ å trene bein kun 2 ganger pr. uke (en trenger ikke å trene hardt hver gang).

Det er litt vanskelig å kunne gi meningsfulle råd til noen jeg ikke vet alder/kjønn/skadesituasjon/treningshistorikk/treningsmål på, så jeg tør igrunn ikke si mer enn det jeg allerede har skrevet.

Som Aurelius sier så er det umulig å gi gode råd uten fler detaljer. Holder selv på og rehabiliter et kne og ble i en lang periode tvunget til å legge til side all annen trening enn bein.

.

takk for svar fra begge. Synd å høre om skaden din, Åsmund- det er virkelig en slit! Håper du har det bedre nå og lykke til vidre!

ok, så jeg er snart en 18 år gammel jente. Jeg fikk kneskaden min først pga. feil treningsteknikk for godt over et år siden, og fikk time hos en fysioterapaut først etter 5-6 måneder i venteliste (I mellom tiden trente jeg desverrre mer feil, og gjorde det verre).

Skaden vil jeg ikke si er veldig stor, men ifølge fysioterapauten min har jeg veldig mye mangel på muskel i nedre del av kroppen min, slik at knærne mine går innover på en måte. Skaden har gjort slik at jeg ikke har lov til å løpe eller gjøre plutselige bevegelser (som man oftest har i gymtimene, som i volleyball osv) og, spretting og hopping. Jeg har også perioder med smerte i beina mine.

Jeg er undervektig med ca. 5 kg- 163cm og 47kg.

og målet mitt er jo å bli sterke sånn generelt. Men treningsopplegget mitt er ikke det morsomte, ettersom jeg må gjenta de samme øvelsene i flere uker før jeg bytter dem litt ut (dette gjelder dagene jeg trener beina).. Derfor ville jeg gjerne ha en dag dedikert til mageøvelser, siden jeg så og si trenger mer motivasjon.

Treningsøkten på onsdager som er til magen er ganske hard, og tviler på at jeg kommer til å klare mye armøvelser da.. Men jeg kan nok slenge noen armøvelser inn på mandag og fredager, slik at jeg ikke mister mye mer styrke i armene.

og jeg kan som regel ikke bruke veldig mye MERE tid enn det jeg bruekr allerede i treningsenteret, ettersom jeg trives best med å trene før skolen som starter ganske tidlig på morran.

De fleste har et treningsprogram de følger i alt fra 12-15 uker, der øvelsene er de samme på de forskjellige dagene. Dette er for å unngå å "kuke" rundt, samt for å kunne ha progresjon. Hvilke øvelser gjør du på beindagen?

Du vil bli generelt sterkere, men ønsker ikke å trene hele kroppen? Husk at alle musklene i kroppen samarbeider, og blir noen muskler neglisjert vil dette få konsekvenser for de andre.

Jeg ville også fokusert på å øke vekten. Ingen blir sterk med en undervektig kropp.

Annonse

Utfra det jeg leser tror jeg du vil kunne få ok fremgang uten at du kjører lange økter på hver muskel gruppe, særlig dersom du spiser nok. Det er ikke nødvendig å kjøre en times økt på hver muskelgruppe, særlig om du ikke har noe stort treningsgrunnlag. Ett fullkroppsprogram, kan faktisk kjøres gjennom på 30-45 min og fortsatt få fremgang. En er ikke alltid nødt til å "gunne" på i timesvis på hver muskelgruppe. Dessuten vil noe trening fortsatt være bedre enn ingen trening. Husk at det også er vanskelig å få fremgang/ forbedre seg, uten nok eller riktig mat.

De fleste har et treningsprogram de følger i alt fra 12-15 uker, der øvelsene er de samme på de forskjellige dagene. Dette er for å unngå å "kuke" rundt, samt for å kunne ha progresjon. Hvilke øvelser gjør du på beindagen?

Du vil bli generelt sterkere, men ønsker ikke å trene hele kroppen? Husk at alle musklene i kroppen samarbeider, og blir noen muskler neglisjert vil dette få konsekvenser for de andre.

Jeg ville også fokusert på å øke vekten. Ingen blir sterk med en undervektig kropp.

Har egentlig alltid trent noe arm i bein dagene, som 10x2 pushups og 8-10x3 rep av en armøvelse med maskin.. Men tenkte at jeg ikke ville ha en dag kun for armene mine.. men ja, jeg skjønner poenget ditt.

Prøver å spise mer for å komme meg opp i vekt, så langt går det greit tror jeg :) takk.

Utfra det jeg leser tror jeg du vil kunne få ok fremgang uten at du kjører lange økter på hver muskel gruppe, særlig dersom du spiser nok. Det er ikke nødvendig å kjøre en times økt på hver muskelgruppe, særlig om du ikke har noe stort treningsgrunnlag. Ett fullkroppsprogram, kan faktisk kjøres gjennom på 30-45 min og fortsatt få fremgang. En er ikke alltid nødt til å "gunne" på i timesvis på hver muskelgruppe. Dessuten vil noe trening fortsatt være bedre enn ingen trening. Husk at det også er vanskelig å få fremgang/ forbedre seg, uten nok eller riktig mat.

Ut i fra det jeg har skjønt, så vil en fullkroppsprogram ha en del "burpees" og øvelser som krever mye press på knærne. På mandager og fredager følger jeg et program min fysioterapaut har laget, og til sammen er det 2x10 av 4 roppsvektøvelser (en arm, og 3 bein øvelser) (+ to 5kg dumbells), og 3x10 av 4 maskinøvelser (en arm, og 3 bein øvelser).. det tar nok sin tid å gjennomføre disse hvis jeg skal gjøre det ordentlig. Men tar som vanlig ikke mer enn en time for selve øvelsene (ser bort fra oppvarming og uttøying)..

Spiser riktig mat (noe legen min kan bekfrefte :p) og prøver å spise mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...