Gå til innhold

Er frukt en god karbohydrat kilde?


Trening-er-gøy

Anbefalte innlegg

Jeg elsker frukt og har spist det hver dag ca. hele mitt liv... Jeg får lett i meg 5 om dagen, spiser opp mot 7-8 enheter om dagen :D Men jeg vet ikke om jeg burde ha byttet noe av den frukten ut med f.eks. Havregryn eller andre langsomme karbohydrater? Spiser slike karbohydrat kilder også da, men jeg lurte på om jeg burde økt det enda mer. For kanskje det gir mer verdifull energi til trening og muskelbygging?

Er karbohydratene i frukt en god kilde eller er det bare sukker? Jeg vet at det er sunt pga. Vitaminer og fiber, men om en kun ser på karbohydratene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frukt inneholder karbohydrater (der 1/3 til 1/4 er fruktose ca), vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter

En veldig god karbohydratkilde, men det begrenser seg om en skal ha i seg mye karbohydrater - skal en ha 100g karbohydrater til et måltid feks ville jeg anbefalt en mer kompleks kilde som fyller 2/3 av karbohydratene og resten frukt, dvs 1/3 av karbohydratene

110g havre = 70g karb + 1 frukt og litt bær = 30g karb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn m/frukt er jo bare det beste som finnes!

Hvis du vil kutte ned på den andelen frukt tar opp av karbohydratene dine kan du f. eks lage en fruktsalat om morgenen bestående av de fruktene du har bestemt deg for å spise den dagen (om det er 3, 4 eller hvasomhelst) og spise halvparten til frokost og halvparten til kvelds? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt må være det aller beste når det gjelder karbohydrater. Selv spiser jeg lett 10 bananer og en pose blåbær samt spinat i en smoothie til frokost. 1100 kalorier bare der. Så bruker jeg resten av dagen på grønnsaker og andre gode ting. Jeg bruker cronometer for å sjekke at jeg får i meg det jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt må være det aller beste når det gjelder karbohydrater. Selv spiser jeg lett 10 bananer og en pose blåbær samt spinat i en smoothie til frokost. 1100 kalorier bare der. Så bruker jeg resten av dagen på grønnsaker og andre gode ting. Jeg bruker cronometer for å sjekke at jeg får i meg det jeg trenger.

Å? Trodde at karbohydratene bare var sukker jeg, men da kan jeg fortsette å spise fruktmengdene mine da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker er en litt ugrei sekkebetegnelse da det er mye forvirring omkring navnet. Tilsatt sukker er raffinert sukker som er skadelig og påfører kroppen en masse utfordringer.

Sukker i frukt er sukker i sin opprinnelig form og ikke tilsatt. Dette betyr at det er knyttet til fiber og næringsmidler som gir en effekt på opptaket av sukkeret. Karbohydrater er i utgangspunktet en energikilde på lik linje med fett og proteiner.

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/neringsstoffanbefalinger-energi-karbohydrater-fett-protein-vitaminer-mineraler

Det er mange ulike meninger om hva som er bra med mye karbohydrater, proteiner og fett. Det er en jungel som jeg ikke vil begi meg ut i da andre helt sikkert har mer kunnskap enn meg. Det jeg vet er at det å blande mye fett med mye sukker er en utfordring for kroppen. Dette gir utfordringer for blodsukker og beskriver egentlig diabetes 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frukt må være det aller beste når det gjelder karbohydrater. Selv spiser jeg lett 10 bananer og en pose blåbær samt spinat i en smoothie til frokost. 1100 kalorier bare der. Så bruker jeg resten av dagen på grønnsaker og andre gode ting. Jeg bruker cronometer for å sjekke at jeg får i meg det jeg trenger.

Dassen din må hate deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker er en litt ugrei sekkebetegnelse da det er mye forvirring omkring navnet. Tilsatt sukker er raffinert sukker som er skadelig og påfører kroppen en masse utfordringer.

Sukker i frukt er sukker i sin opprinnelig form og ikke tilsatt. Dette betyr at det er knyttet til fiber og næringsmidler som gir en effekt på opptaket av sukkeret. Karbohydrater er i utgangspunktet en energikilde på lik linje med fett og proteiner.

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/neringsstoffanbefalinger-energi-karbohydrater-fett-protein-vitaminer-mineraler

Det er mange ulike meninger om hva som er bra med mye karbohydrater, proteiner og fett. Det er en jungel som jeg ikke vil begi meg ut i da andre helt sikkert har mer kunnskap enn meg. Det jeg vet er at det å blande mye fett med mye sukker er en utfordring for kroppen. Dette gir utfordringer for blodsukker og beskriver egentlig diabetes 2.

Bortsett fra at fett og proteiner spesielt brukes som byggestener i kroppens celler, noe karbohydrater ikke gjør. Karbohydrater er forsåvidt en bedre energikilde, så det er ikke en energikilde på like linje med proteiner. Og ja, jeg flisespikker nå...:notworthy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker frukt og har spist det hver dag ca. hele mitt liv... Jeg får lett i meg 5 om dagen, spiser opp mot 7-8 enheter om dagen :D Men jeg vet ikke om jeg burde ha byttet noe av den frukten ut med f.eks. Havregryn eller andre langsomme karbohydrater? Spiser slike karbohydrat kilder også da, men jeg lurte på om jeg burde økt det enda mer. For kanskje det gir mer verdifull energi til trening og muskelbygging?

Er karbohydratene i frukt en god kilde eller er det bare sukker? Jeg vet at det er sunt pga. Vitaminer og fiber, men om en kun ser på karbohydratene?

Ernæringsmessig kan ikke frukt - eller grønt, for den saks skyld, måle seg med kjøtt og innmat. Der er scoren på mineraler og vitaminer langt høyere pr 100 gram - om du ser bort fra vitamin C da. Men nå gjaldt det karbohydrater, så her kommer et svar fra en lavkarbofyr...Om du elsker frukt og har spist det hver dag i hele livet, så er du antagelig et menneske som BØR spise mye frukt. Det er nå engang sånn at vi mennesker er forskjellige. Jeg KLARER bare ikke å spise noe særlig frukt. Druer er godt da, og en appelsin nå og da, men eple og bananer...det kan du gratis av meg. Om du ser kun på karbo, og trener på sukker og ikke fett, ville jeg nok gjort som du gjør nå, kjør på med banan en halvtime før trening, og kjør gjerne på havregrøt om morgenen, med epler og kanel, eller den frukten du synes passer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...