Gå til innhold

Råd militærpress


Akse

Anbefalte innlegg

Oppdatere litt her.

Dette går fortsatt veldig tregt, men fremover.

Til nå er mitt beste løft

70kgx4 "strict press på en god dag (dvs ikke noe fylla, eller dårlig mat i dagene før)

Repsene med lavere vekt har gått drastisk opp, kan nå lett ta 60x10reps uten at det har hjulpet på de høyere vektene

Jeg tror min Max nærmer seg 80 kg, men er nok ikke Heeelt der enda.

Alikevel synes jeg det er ganske bra for min kroppstype, jeg er 193 høy og slank (mellom 85-90kg) så kroppen er nok ikke skapt for dette løftet

Kroppsvekt i "strict" press i hvert fall innen 2016

Artig å se noen som ligger på samme nivået som meg selv i militærpress (OHP). har selv ganske nylig tatt 80kg 1RM. Har du mindre vektskiver enn 1.25kg? Mitt gym har for eksempel 0.5kg vekter. Jeg øker 1kg når jeg klarer antall reps og sett jeg har satt meg som mål. Det har funket veldig bra for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg ser ikke så mange som tar tunge militærpress.

Hvordan var din reise opp til 80kg? Har du hatt like treg progresjon som meg? 

Har kun 1,25kg som minste vekt, så jeg må leke litt med antall reps - korter pause etc for å varier intensiteten.

0,5kg Vekter hadde vært awesome

 

Kjører også push press med veldig sakte negativer, på rundt 80 kg, men de er jeg forsiktige med da det virker som de bryter ned kroppen en del. Blir veldig ofte for svimmel etter kun en slow rep.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra 80kg svintungt til 127,5kg ganske greit ila knappe 5mnd med dobling av antall økter med press (fra 1 til 2 i uken). Før jeg fikk innfallet om persing en dag hadde jeg ikke en økt tyngre enn 77,5kg :)  i strictpress

Har ikke troen på den nye trenden med 0,5kg skiver etc, mengde, mengde, mengde, mengde, mengde er vegen til suksess :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en voldsom progresjon, du må jo ha en av norges sterkeste press

Vil nok tro at 130kg er umulig for meg.

 

Dog, 100kg militærpress på dagens kroppsvekt, om et par år hadde vært fantastisk.

 

Hvordan så disse to øktene ut 

Reps x %1RPM

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ingen ting om øktene til quadzilla, men den framgangen he eg lest om tidligere. Vist eg ikkje tek feil er han eit veldig stort styrkeløft talent. Så same framgang som han er nokk ikkje for alle å ein kver på så kort tidsperspektiv, men prinsippet om mengde står fortsatt fast. Vil tru dei øktene besto av lett press, som assistanse for MYKJE benk trening. Dette blei mykje synsing her, lar quadzilla skriva detaljer, om han ønsker det. Eller avkrefte alt eg he synsa meg fram til 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Er så enkelt som at man må trene det man vil bli god på mye. Et program med en 1:1 ratio militærpress og benkpress kan funke veldig bra. Eksempel er the texas method. Angående mikroplater kan disse være til god hjelp for deg som minimum kan øke 2.5kg. Militærpress er øvelsen man løfter minst vekter på, så det man øker i denne øvelsen vil ha et mye større utslag prosentmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. januar 2016 at 13.27, Listefyll skrev:

Veit ingen ting om øktene til quadzilla, men den framgangen he eg lest om tidligere. Vist eg ikkje tek feil er han eit veldig stort styrkeløft talent. Så same framgang som han er nokk ikkje for alle å ein kver på så kort tidsperspektiv, men prinsippet om mengde står fortsatt fast. Vil tru dei øktene besto av lett press, som assistanse for MYKJE benk trening. Dette blei mykje synsing her, lar quadzilla skriva detaljer, om han ønsker det. Eller avkrefte alt eg he synsa meg fram til 😉

Whops, ikke fått varsel for dette. Som skrevet, ingen av øktene var over 77,5kg (ish), hadde heller fokus på eksplosivitet (jeg er en relativt eksplosiv løfter) samt reps for å få mengden smurt inn. Det stemmer at alt ble gjort sammen med benk 4 ganger i uken med relativt skyhøy mengde (hovedsakelig smal/medium/vanlig/klossvarianter). Uten at jeg skal sammenligne treningsgrunnlaget mitt med deres blir man sterk på det man trener på og man må lære seg selv å kjenne. Er du eksplosiv? Er du en som blir sterk av mye tungt og lavere mengde, lett men stor mengde? Alt slikt må tas hensyn til. 

Det er forresten en liten løgn i det forrige innlegget, jeg presset 122,5 :)

Har et lite prosjekt gående for 130kg selv, før sesongen begynner, det er et mye penere tall ;) Førstemann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Quadzilla skrev:

Whops, ikke fått varsel for dette. Som skrevet, ingen av øktene var over 77,5kg (ish), hadde heller fokus på eksplosivitet (jeg er en relativt eksplosiv løfter) samt reps for å få mengden smurt inn. Det stemmer at alt ble gjort sammen med benk 4 ganger i uken med relativt skyhøy mengde (hovedsakelig smal/medium/vanlig/klossvarianter). Uten at jeg skal sammenligne treningsgrunnlaget mitt med deres blir man sterk på det man trener på og man må lære seg selv å kjenne. Er du eksplosiv? Er du en som blir sterk av mye tungt og lavere mengde, lett men stor mengde? Alt slikt må tas hensyn til. 

Det er forresten en liten løgn i det forrige innlegget, jeg presset 122,5 :)

Har et lite prosjekt gående for 130kg selv, før sesongen begynner, det er et mye penere tall ;) Førstemann!

Haha. Eg tek utfordringen. Bare for min del gjelder det å få benken til 130 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 21 Feb 2016 at 9:57 PM, Quadzilla said:

Whops, ikke fått varsel for dette. Som skrevet, ingen av øktene var over 77,5kg (ish), hadde heller fokus på eksplosivitet (jeg er en relativt eksplosiv løfter) samt reps for å få mengden smurt inn. Det stemmer at alt ble gjort sammen med benk 4 ganger i uken med relativt skyhøy mengde (hovedsakelig smal/medium/vanlig/klossvarianter). Uten at jeg skal sammenligne treningsgrunnlaget mitt med deres blir man sterk på det man trener på og man må lære seg selv å kjenne. Er du eksplosiv? Er du en som blir sterk av mye tungt og lavere mengde, lett men stor mengde? Alt slikt må tas hensyn til. 

Det er forresten en liten løgn i det forrige innlegget, jeg presset 122,5 :)

Har et lite prosjekt gående for 130kg selv, før sesongen begynner, det er et mye penere tall ;) Førstemann!

 

Frykter selv et veldig stort skritt tilbake nå

For 4-5 uker siden fikk jeg en forskjølelse som holdt meg vekk fra gymmen i en 10 dager

De siste 3 ukene har jeg vært på ferie og drukket hver dag, planen var en aktivitetsferie med surfing, men jeg skadet hånda andre dagen av ferien, så surfing ble erstattet med alkohol

 

Min siste økt 5 uker siden var 

45kg x5

52,5kg x5

60kg x8

Blir spennende å se hva 4 ukers forfall har gjort med kroppen :(

///////////////

resultatet av 10 dagers forkjøelse + 3 uker alkholmisbruk ble 60kg x 6 reps - dette var til failure, økta for 5 uker siden var ikke til failure.

Får den nok opp til 10 reps igjen i løpet av et par økter. Skaden i hånda gjør at jeg ikke kan klemme til med grepet, det var litt uvant, presse med slappt grep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...