Gå til innhold

Råd militærpress


Akse

Anbefalte innlegg

Hei

Har de siste ukene rotet med 60x5 i militærpress.

I dag tenkte jeg skulle sjekke sånn ca 2rm

Kjørte som følger

40x5

50x5

57,5x4

65x2 (overraskende lett så jeg prøvde litt videre med 1rm)

67,5x1

70x0 ( fikk den lett over hodet,men albuene stoppet på 90grader

57,5x6

57,5x4

Ganske sikker på at min 1rm er 70kg selv om den ikke gikk opp i dag

Ønsker 85kg iløpet av året

Sist jeg trente, så tok jeg alltid militærpressen som en støtteøvelse etter benken.

Det finnes mange benkeprogresjonsark der ute, men lite på militærpress.

Noen som har et militærpress program med reps/set regnet ut fra 1rm?

Evt råd fra folk som har stagnert og kommet seg videre på mp ( uten steroider) ;)

Takk takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk,

Skal teste over med 65x2x2

Hva burde jeg sikte på av progresjon?

Bygge opp til triples før jeg øker, eller øke til 67,5x2?

Tror ikke jeg har så mye mere å hente på tunge 5 reps arbeidssett før jeg har økt 3,2,1 vekta betraktlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Øk frekvensen, heilt opp til 5 dager i uka.

2. Kjør feks ein dag med eksplosiv løfting, få reps. Ein høy reps, ein styrke dag med lave reps, ein dag med støtte øvelser (der anbefaler eg pushpress, hantelpress, nakkepress, og facepulls.

3. Kjør med stopp om du skal bli flink på 1rm.

4. Få deg microskiver fra 0,25kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 dager i uka ja, flaks jeg flytter til en leilighet 10m fra treningstudio i midten av februar.

Da blir 3 uker med MP hver morgen og smolovs jr om kvelden man-fredag hvile lør-søn

Dette kan gå begge veier :dead: , men treningslogg kommer fra 16 Feb:)

Om du gjør som burny sier, kan det bare gå en vei. Jeg slet mye med biceps, løsningen kom med Børge Fagerlis trøkk på høyere frekvens. Kjørte biceps opp til 4 påfølgende dager, og endelig er de der de skal være. Volumet er likt, bare spredt over påfølgende dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å få en plan.

Kjørte kjetil1234's pyramide på tirsdag, deg gikk veldig greit. Skal prøve å bytte ut 65x2x2 med 67,5 x2x2 neste gang.

Fra midten av februar starter hardkjøret. Tenker et program på rundt 4-5 uker.

Første 2 ukene tenker jeg å prøve "eustress traning" mandag til fredag på MP og knebøy for å forberede "CNS" på hardkjøret som kommer med burnys opplegg.

Eustress traning = ca 50 singel reps på ca 65% av rpm, ta så lang tid man trenger, alle løft skal føles lette.

legge på 2,5 kg hver økt (hvis forrige økt var lett)

Første uke: en økt om dagen MP eller knebøy annenhver gang.

Andre uke: 2 økter om dagen, Knebøy morgen og MP kveld.

Alle på det nye treningsenteret kommer til å tro jeg er helt idiot :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Helvete så vanskelig det er å øke her.

I februar tok jeg 67,5 x 2

I nesten september så ligger jeg på 67,5 x3??

2015 målet om 85kg x1 ligger tynt ann

Har du prøvd tipsene fra burny_ ? Punkt 2,3 og 4 tok meg over kneika. Hadde selv slitt med å øke pressen i månedvis, men kom over denne tråden i vår en gang og det har hjulpet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tipset jeg kommer på i farta er egentlig å behandle militærpressen som en benk. Man må tenke oppspenn, grepsbredde, latsbruk, aktivering av baken osv. Det vil i hvertfall gi deg en god platform for å få stanga i gang, så får du bare kjøre på med pressing og kanskje styrke tricepsen for å få låst den ut over hodet. Ellers følge lista til burny_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ventet litt med opplegget til burny, da jeg tenkte å spare det til sluttspurten, som jeg trodde var 80 til 85 kg 1rm

jeg presser allikevel 3-4 ganger i uken.

Av pressøvelser så er uken sånn her:

MANDAG

Benkpress (tung)

sittende db press (eksplosive)

Dips (eksplosive)

ONSDAG

Floorpress (tung)

Denne dagen er pull prioritet, men legger inn en økt med floorpress til slutt

TORSDAG

MILITÆR PRESS (tung)

INCLINE BENK (eksplosive

REAR DELT RAISES (Hypertrofi)

LØRDAG

Floorpress (tung)

Denne dagen er pull prioritet, men legger inn en økt med floorpress til slutt

Jeg har progresjon, med det er litt sånn 1 skritt forover - to skritt tilbake.

Etter litt dårlig søvn, eller en fyllekule osv så har jeg plutselig mistet 5 kg på militærpressen og veien tilbake er like tøff 1,2,3,4,5 gang jeg tar den...

tenker jeg gir meg to hele fridager og prøver å angripe 67,5 kg igjen for 4 reps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er ekstremt liten overføringsverdi mellom horisontale og vertikale press. Så sånnsett presser du veldig lite pr uke over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du sier noe. Jeg presser vertikalt kun 2 ganger i uken. Militærpressen og Sittende DB press

jeg har lagt inn floorpress for å styrke triceps/lockout - kanskje jeg skulle byttet den med pushpress eller noe.

Hvorfor ikke heller militærpresse 3 ganger i uka med forskjellig fokus i stedet for å bytte ut militærpresse med andre øvelser som ikke er militærpress når det er det du vil bli god i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller militærpresse 3 ganger i uka med forskjellig fokus i stedet for å bytte ut militærpresse med andre øvelser som ikke er militærpress når det er det du vil bli god i ?

Vil jo gjerne bli god i alt på en gang :)

Har flere mål

på pressing så satt jeg meg mål om 1,5 x kroppsvekt benk + 1 x kroppsvekt militærpress for 2015

Det betyr å nedprioritere benken på benkedagen, hvis jeg skal kjøre militærpressen "fresh"

push press tenkte jeg på for å venne meg til tyngre vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks:

D1: tung benk, eksplosiv press

D2: høy rep press, høy rep benk.

D3: tung press, støtteøvelser for benk (smalbenk, floorpress, skråbenk etc)

D4: eksplosiv benk, støtteøvelse for press (pushpress, stående hantelpress, nakkepress, etc)

Takker. Skal flette inn dette i mitt neste program

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjørte følgende i går:

67,5 x 4

67,5 x 4

60x6

55x8

I hvert fall litt fremgang.

hvis jeg klarer 5 reps 67,5 neste økt så øker jeg arbeidssettet til 70kg.

Vet ikke hvor lang tid jeg bruker på få 70kg opp til 5 reps, men når det skjer - skal 80kg x 1 single være mulig.

Kanskje jeg klarer 85 kg i løpet av året allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Oppdatere litt her.

Dette går fortsatt veldig tregt, men fremover.

Til nå er mitt beste løft

70kgx4 "strict press på en god dag (dvs ikke noe fylla, eller dårlig mat i dagene før)

Repsene med lavere vekt har gått drastisk opp, kan nå lett ta 60x10reps uten at det har hjulpet på de høyere vektene

Jeg tror min Max nærmer seg 80 kg, men er nok ikke Heeelt der enda.

Alikevel synes jeg det er ganske bra for min kroppstype, jeg er 193 høy og slank (mellom 85-90kg) så kroppen er nok ikke skapt for dette løftet

Kroppsvekt i "strict" press i hvert fall innen 2016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...