Gå til innhold

Mye trening, lite mat ---> lav forbrenning/metabolisme. Hva gjør man nå?


Heffalie

Anbefalte innlegg

Hei alle :-)

Starter igang en tråd i håp om at noen her kanskje har litt erfaringer/kunnskaper om temaet, som jo er rimelig sannsynlig på en side som dette..

Litt historie:

(Jente, 24 år, 168cm høy). Min "reise" startet for ca 10 år siden, hvor jeg gikk kraftig ned i vekt ifb anorexia, ble innlagt og satt på kostplan. I løpet av 5 mnd (!) gikk jeg fra 36kg til 70kg, noe som var utrolig vanskelig når hodet ikke var reparert. Jeg begynte å spise lite igjen i panikk over alt jeg hadde lagt på meg, og gikk vel sakte men sikkert ned igjen (lite mat og myye trening) til rundt 58kg. Derfra har det gått mye opp og ned, men en generell strategi har vært lite mat og mye trening i et evig jag i å få lavere fett% og en definert kropp.

Før sommeren i år vedlikeholdt jeg vekten på rundt 17-1800kcal, 5 styrkeøkter/uke og myye kardiotrening. Så tenkte jeg at nok var nok, og at jeg var lei av å legge ned så mye energi og krefter i noe som ikke gav noe særlige resultater og som i tillegg føltes som et stress og slit på kroppen. Kontaktet Børge Fagerli og fikk satt opp kosthold- og treningsprogram. Spiser nå mer mat (gj.snitt 2200kcal/dag og opp mot 300g karbo på styrketreningsdager). De første ukene med coach holdt vekten seg relativt stabilt, men begynte så å gå oppover og har gått fra 60 til nå 66kg (har økt mye i styrke så en del av det er jo også muskler, men allikevel..). Ble bedt om å måle kroppstemp og det viste seg at denne var svært lav (noe som kan tyde på lav metabolisme) da den om morgenen lå på rundt 35,8grader. Den har gått litt opp i løpet av disse 3 mnd, og er nå i snitt på rundt 36,0-36,2 grader om morgenen.

Min teori er at alle disse årene med et strengt kostholds- og treningsregime har ført til at jeg har rotet til forbrenning og at den aldri fikk kommet seg opp på et normalt nivå etter spiseforstyrrelsen.

Så lurer jeg på: Er det slik at en lav kroppstemperatur betyr lav forbrenning? Og skal det gå så fordømt sakte å få forbrenningen/kroppstemperaturen opp? Gjelder det i dette tilfellet å bare spise enda mer og muligens legge på seg mer? Kjenner jeg har LITT panikk ovenfor sistnevnte..

Målet er jo å få en velfungerende kropp som kan få resultater etterhvert uten å måtte kjøres rett i kjelleren.

Hvis det er noen som har erfaringer her er det kjempefint om de deler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei alle :)

Starter igang en tråd i håp om at noen her kanskje har litt erfaringer/kunnskaper om temaet, som jo er rimelig sannsynlig på en side som dette..

Litt historie:

(Jente, 24 år, 168cm høy). Min "reise" startet for ca 10 år siden, hvor jeg gikk kraftig ned i vekt ifb anorexia, ble innlagt og satt på kostplan. I løpet av 5 mnd (!) gikk jeg fra 36kg til 70kg, noe som var utrolig vanskelig når hodet ikke var reparert. Jeg begynte å spise lite igjen i panikk over alt jeg hadde lagt på meg, og gikk vel sakte men sikkert ned igjen (lite mat og myye trening) til rundt 58kg. Derfra har det gått mye opp og ned, men en generell strategi har vært lite mat og mye trening i et evig jag i å få lavere fett% og en definert kropp.

Før sommeren i år vedlikeholdt jeg vekten på rundt 17-1800kcal, 5 styrkeøkter/uke og myye kardiotrening. Så tenkte jeg at nok var nok, og at jeg var lei av å legge ned så mye energi og krefter i noe som ikke gav noe særlige resultater og som i tillegg føltes som et stress og slit på kroppen. Kontaktet Børge Fagerli og fikk satt opp kosthold- og treningsprogram. Spiser nå mer mat (gj.snitt 2200kcal/dag og opp mot 300g karbo på styrketreningsdager). De første ukene med coach holdt vekten seg relativt stabilt, men begynte så å gå oppover og har gått fra 60 til nå 66kg (har økt mye i styrke så en del av det er jo også muskler, men allikevel..). Ble bedt om å måle kroppstemp og det viste seg at denne var svært lav (noe som kan tyde på lav metabolisme) da den om morgenen lå på rundt 35,8grader. Den har gått litt opp i løpet av disse 3 mnd, og er nå i snitt på rundt 36,0-36,2 grader om morgenen.

Min teori er at alle disse årene med et strengt kostholds- og treningsregime har ført til at jeg har rotet til forbrenning og at den aldri fikk kommet seg opp på et normalt nivå etter spiseforstyrrelsen.

Så lurer jeg på: Er det slik at en lav kroppstemperatur betyr lav forbrenning? Og skal det gå så fordømt sakte å få forbrenningen/kroppstemperaturen opp? Gjelder det i dette tilfellet å bare spise enda mer og muligens legge på seg mer? Kjenner jeg har LITT panikk ovenfor sistnevnte..

Målet er jo å få en velfungerende kropp som kan få resultater etterhvert uten å måtte kjøres rett i kjelleren.

Hvis det er noen som har erfaringer her er det kjempefint om de deler :)

Hei!

Trist historier, men veldig fint du er kommet deg og fått veldig god oppfølging!

Blir du fortsatt coachet av Børge?

Det stemmer at det tar veldig lang tid, alt etter hvor hardt "perioden" gikk utover kroppen (individuelt) og hvordan en rehabiliterte seg. Men du er så absolutt på veldig godt på vei, du må fortsette å være tålmodig og ikke ta sånn på vei av vektøkningen, men se det hele bildet - jeg regner med at Børge har gitt deg en del informasjon om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Trist historier, men veldig fint du er kommet deg og fått veldig god oppfølging!

Blir du fortsatt coachet av Børge?

Det stemmer at det tar veldig lang tid, alt etter hvor hardt "perioden" gikk utover kroppen (individuelt) og hvordan en rehabiliterte seg. Men du er så absolutt på veldig godt på vei, du må fortsette å være tålmodig og ikke ta sånn på vei av vektøkningen, men se det hele bildet - jeg regner med at Børge har gitt deg en del informasjon om dette?

Nei, desverre. Jeg har bare gjennomgått 1. fase som i utgangspunktet går utover 1 mnd, som ble gjort i sep-okt. Men fikk litt oppfølging etterpå der vi justerte ned litt på kaloriene, men vekta og målinger fortsatte å gå opp. Så konkluderte da med at mindre kalorier ikke var løsningen og fikk litt mer mat (særlig karbo) igjen. Så begynte jeg å ta kroppstemp. målinger for å få bekreftet en mistanke om dårlig/ødelagt forbrenning. Og det stemte jo. Derfra har jeg holdt på på egen hånd, og blandt annet gått over til et styrkeprogram som går utover 3 dager i uka (istedet for 6) og føler at litt mer hvile kommer godt med. Kroppstemp har økt med rundt 0.1 grad etter dette.

Men dette med vektøkningen får meg til å ville gå tilbake til lite mat og mye trening, og jeg blir plutselig veldig usikker på hele greia og tenker at jeg ikke er "ødelagt" alikevel. Så er det noe i meg som sier at enda en diett og kcal-underskudd kanskje bare gjør vondt verre :-) Har lest en del om temaet, kroppstemp/metabolisme, og utifra dette skal vektøkning stoppe opp etterhvert og sakte men sikkert gå ned igjen når metabolisme/hormoner er i balanse igjen. Stemmer dette? Og er det noe man kan gjøre for å fremskynde prosessen? Mer mat? Ta fri fra trening en periode? Tenker jo at veien fra 35,8 grader til nå 36.1 grader har gått parallelt med en vektøkning på 5kg. Og det er jo litt skremmende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går alltids an å dra til fastlegen og få tatt blodprøver for å sjekke om alt er vel med stoffskiftet.

Det har jeg gjort, og fikk bare beskjed om at alt var innenfor normalen. Men nå er det vel kanskje ikke slik at de kan avdekke alt ved en enkel blodprøve heller? Stoffskiftet har jeg ihvertfall fått inntrykk av at er mer komplisert enn som så.. Og når man kommer inn som ung og tilsynelatende frisk er det vel kanskje slik at de tar litt lett på det.

Men om noen vet om en lege som tar slikt på alvor i Oslo, så rop ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stoffskiftet er kompliserte greier, ja. Hormoner generelt og samspillet mellom dem er komplisert. Du kan ta utvidete prøver der de sjekker for mer enn enn den vanlige blodprøven. Da sjekker de TSH, T4, T3, revers T3 eller hva det heter. Hvor lenge siden er det du sjekket? Verdiene kan svinge, og hvis du merker endringer eller ingen forbedring så koster det ikke mye å ta nye blodprøver.

Har du flere symptomer på lavt stoffskifte? https://no.wikipedia.org/wiki/Hypotyreose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, desverre. Jeg har bare gjennomgått 1. fase som i utgangspunktet går utover 1 mnd, som ble gjort i sep-okt. Men fikk litt oppfølging etterpå der vi justerte ned litt på kaloriene, men vekta og målinger fortsatte å gå opp. Så konkluderte da med at mindre kalorier ikke var løsningen og fikk litt mer mat (særlig karbo) igjen. Så begynte jeg å ta kroppstemp. målinger for å få bekreftet en mistanke om dårlig/ødelagt forbrenning. Og det stemte jo. Derfra har jeg holdt på på egen hånd, og blandt annet gått over til et styrkeprogram som går utover 3 dager i uka (istedet for 6) og føler at litt mer hvile kommer godt med. Kroppstemp har økt med rundt 0.1 grad etter dette.

Men dette med vektøkningen får meg til å ville gå tilbake til lite mat og mye trening, og jeg blir plutselig veldig usikker på hele greia og tenker at jeg ikke er "ødelagt" alikevel. Så er det noe i meg som sier at enda en diett og kcal-underskudd kanskje bare gjør vondt verre :) Har lest en del om temaet, kroppstemp/metabolisme, og utifra dette skal vektøkning stoppe opp etterhvert og sakte men sikkert gå ned igjen når metabolisme/hormoner er i balanse igjen. Stemmer dette? Og er det noe man kan gjøre for å fremskynde prosessen? Mer mat? Ta fri fra trening en periode? Tenker jo at veien fra 35,8 grader til nå 36.1 grader har gått parallelt med en vektøkning på 5kg. Og det er jo litt skremmende :)

Har lest en del om temaet, kroppstemp/metabolisme, og utifra dette skal vektøkning stoppe opp etterhvert og sakte men sikkert gå ned igjen når metabolisme/hormoner er i balanse igjen. Stemmer dette?

Ja, det er teorien.

Det tar alt fra 3/6mnd og opp til et år (!) å balansere kroppen, så det du fikk utrettet på en mnd var veldig, veldig bra! Det er tydelig at du er bevisst på hva som skal til, men da er det synd du ikke har mer veiledning som kan få deg på rett spor, vektøkning er virkelig kun en vektøkning. Dette hører med å få kroppen i balanse, gi det fantastiske systemet vårt litt mer tiltro enn at det kun handler om hvor mye energi du spiser - kroppen er ikke en kalkulator (snarere enn termostat ;) )

Du får ikke "fremskyndet" prosessen i den grad at det vil gå fortere, det tar den tiden den trenger - det eneste som kan bremse prosessen er å bli opphengt i vekt og skulle trikse og mikse (og føkke opp) på egenhånd. Kroppen er tilpasningsdyktig, men det er svært få prosesser du kan kontrollere. Det som er veldig synd er at disse svært få kontrollerbare faktorene er energiinntak og -uttak som påvirker de ekstremt mange ukontrollerbare prosessene mest!

Mitt beste tips til deg er å fortsette i samme spor som du var da du hadde oppfølging, være tålmodig og stole på opplegget(og deg selv), eller investere i en ny runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoffskiftet er kompliserte greier, ja. Hormoner generelt og samspillet mellom dem er komplisert. Du kan ta utvidete prøver der de sjekker for mer enn enn den vanlige blodprøven. Da sjekker de TSH, T4, T3, revers T3 eller hva det heter. Hvor lenge siden er det du sjekket? Verdiene kan svinge, og hvis du merker endringer eller ingen forbedring så koster det ikke mye å ta nye blodprøver.

Har du flere symptomer på lavt stoffskifte? https://no.wikipedia.org/wiki/Hypotyreose

Den prøven ble gjort i august i fjor, altså før coaching og før jeg visste at kroppstemp var så lav.

I tillegg til lav kroppstemperatur har jeg av de som er opplistet i linken

  • vektøkning
  • tørr hud
  • hevelse rundt øynene
  • forstoppelse (bedre etter jeg har begynt å spise mer mat)
  • menstruasjonsforstyrrelser
  • tendens til å fryse (alltid kald på føtter og hender, en periode sto jeg med dunjakka på kontoret)
  • stort behov for ro
  • redusert stressmestring
  • glemsomhet
  • tiltaksløshet
  • energimangel
  • nedsatt sexdrift, nedsatt sexlyst (lav libido)

Jeg får vurdere å be om en utvidet prøve hos legen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet så kan det være kjekt å sjekke det man kan med ulike prøver, og samtidig ha i bakhodet at prøvene bare er en del av det hele :) Pass på så du ikke selvdiagnostiserer via internett, det er fort gjort å "lese på seg" noe man kanskje ikke har. Flere av symptomene over her er ikke unike for stoffskifteproblemer, men kan skyldes noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skyte inn det, så er det HELT normalt med en kroppstemperatur på 35.8-36.2 grader på morgenen, og ikke minst må du huske at denne vil variere en del igjennom måneden parallelt med menstruasjonssyklusen :) Men den enkleste måten å finne ut av statusen din er som de andre her foreslår å få tatt en blodprøve hos fastlegen og sjekke nivåene av de forskjellige hormonene :) Gjerne fastende fra morgenen så du også kan ta en titt på kortisolnivået. Det er jo også litt variabelt hvordan folk responderer på makrofordeling i forhold til fett/karb.

Har du jevnlig menstruasjon nå? Hvordan føles generelt energinivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skyte inn det, så er det HELT normalt med en kroppstemperatur på 35.8-36.2 grader på morgenen, og ikke minst må du huske at denne vil variere en del igjennom måneden parallelt med menstruasjonssyklusen :) Men den enkleste måten å finne ut av statusen din er som de andre her foreslår å få tatt en blodprøve hos fastlegen og sjekke nivåene av de forskjellige hormonene :) Gjerne fastende fra morgenen så du også kan ta en titt på kortisolnivået. Det er jo også litt variabelt hvordan folk responderer på makrofordeling i forhold til fett/karb.

Har du jevnlig menstruasjon nå? Hvordan føles generelt energinivå?

Ja, det er dette jeg har vært litt usikker på. Har blitt fortalt at man ideelt sett skal ha 36.7 når man våkner og rundt 37 senere på dagen.. Men det kan jo like gjerne være at en lavere temp. er normalt for meg :-)

Skal dra til fastlegen og få sjekket på nytt. Men er litt usikker på hva jeg skal be om å få sjekket, da jeg ikke kan så mye om dette temaet.

Pga. at jeg følte at alt var i ubalanse i høst, så bestemte jeg meg for å slutte på p-piller (fikk ikke menstruasjon i det hele tatt av de) og se hvordan det sto til. Har kun hatt èn blødning et par mnd etter slutt og den andre har jeg nå, lenge etter at jeg egentlig skulle hatt blødning nr. 2. Altså er ikke dette helt i balanse enda heller. Men det kan jo like gjerne være pga p-pille slutt...

Energinivå er det ikke så mye å si på. Etter at jeg begynte å spise mer i høst får jeg ikke lenger de "krasjene" jeg hadde før. Og har fint klart å holde en rutine på 6 styrkeøkter/uke, stående kontorpult på jobben og daglige gjøremål i 4 mnd i strekk uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er teorien.

Det tar alt fra 3/6mnd og opp til et år (!) å balansere kroppen, så det du fikk utrettet på en mnd var veldig, veldig bra! Det er tydelig at du er bevisst på hva som skal til, men da er det synd du ikke har mer veiledning som kan få deg på rett spor, vektøkning er virkelig kun en vektøkning. Dette hører med å få kroppen i balanse, gi det fantastiske systemet vårt litt mer tiltro enn at det kun handler om hvor mye energi du spiser - kroppen er ikke en kalkulator (snarere enn termostat ;) )

Du får ikke "fremskyndet" prosessen i den grad at det vil gå fortere, det tar den tiden den trenger - det eneste som kan bremse prosessen er å bli opphengt i vekt og skulle trikse og mikse (og føkke opp) på egenhånd. Kroppen er tilpasningsdyktig, men det er svært få prosesser du kan kontrollere. Det som er veldig synd er at disse svært få kontrollerbare faktorene er energiinntak og -uttak som påvirker de ekstremt mange ukontrollerbare prosessene mest!

Mitt beste tips til deg er å fortsette i samme spor som du var da du hadde oppfølging, være tålmodig og stole på opplegget(og deg selv), eller investere i en ny runde.

Jeg vurderer å binde meg opp for flere mnd med coaching, ja. Nettopp fordi det ville blitt lettere å holdt seg til planen og ikke hoppet av fordi man blir usikker og redd :-) Dessuten er det godt å ha god kompetanse og erfaring i ryggen :-) Men iom at dette koster en del, må det desverre vente litt.

Nå fikk jeg trenings- og kostholdsplan FØR vi begynte å mistenke at forbrenning var litt ute å kjøre. Hadde jo faktisk ganske god framgang de første ukene(stabil vekt og styrkeøkninger), før alt begynte å stoppe opp og gikk motsatt vei. Og fortsatt gjør. Men mye ligger nok hos meg også, siden jeg har veldig lett for å stresse over nettopp vektoppgang.

Takk for svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det bare er noen få måneder siden du sluttet på p-piller er jeg villig til å vedde ganske mye på at det er årsaken til uregelmessige blødninger - da jeg sluttet på p-piller etter mange års bruk fikk jeg ikke første blødning før halvannet år etter :) ( dette er også ekstremt individuelt)

Normal kroppstemperatur målt i munnen ved oppvåkning på morgenen er i snitt 35.8-36.2 før eggløsning, og 36.4-36.6 etter eggløsning før menstruasjon :) Er man gravid ligger den gjerne oppimot 36.8 konstant.

Alt i alt høres det jo ikke ut som om det står så aller verst til med deg, men som nevnt ville jeg tatt noen blodprøver hos fastlegen for å få noe mer håndfast om du er bekymret for dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...