Jump to content

Heffalie

Members
  • Content Count

    148
  • Joined

  • Last visited

About Heffalie

  • Rank
    Member
  • Birthday 04/08/1990

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jeg vurderer å binde meg opp for flere mnd med coaching, ja. Nettopp fordi det ville blitt lettere å holdt seg til planen og ikke hoppet av fordi man blir usikker og redd :-) Dessuten er det godt å ha god kompetanse og erfaring i ryggen :-) Men iom at dette koster en del, må det desverre vente litt. Nå fikk jeg trenings- og kostholdsplan FØR vi begynte å mistenke at forbrenning var litt ute å kjøre. Hadde jo faktisk ganske god framgang de første ukene(stabil vekt og styrkeøkninger), før alt begynte å stoppe opp og gikk motsatt vei. Og fortsatt gjør. Men mye ligger nok hos meg også, siden jeg har veldig lett for å stresse over nettopp vektoppgang. Takk for svar! :-)
  2. Ja, det er dette jeg har vært litt usikker på. Har blitt fortalt at man ideelt sett skal ha 36.7 når man våkner og rundt 37 senere på dagen.. Men det kan jo like gjerne være at en lavere temp. er normalt for meg :-) Skal dra til fastlegen og få sjekket på nytt. Men er litt usikker på hva jeg skal be om å få sjekket, da jeg ikke kan så mye om dette temaet. Pga. at jeg følte at alt var i ubalanse i høst, så bestemte jeg meg for å slutte på p-piller (fikk ikke menstruasjon i det hele tatt av de) og se hvordan det sto til. Har kun hatt èn blødning et par mnd etter slutt og den andre har jeg nå, lenge etter at jeg egentlig skulle hatt blødning nr. 2. Altså er ikke dette helt i balanse enda heller. Men det kan jo like gjerne være pga p-pille slutt... Energinivå er det ikke så mye å si på. Etter at jeg begynte å spise mer i høst får jeg ikke lenger de "krasjene" jeg hadde før. Og har fint klart å holde en rutine på 6 styrkeøkter/uke, stående kontorpult på jobben og daglige gjøremål i 4 mnd i strekk uten problem.
  3. Den prøven ble gjort i august i fjor, altså før coaching og før jeg visste at kroppstemp var så lav. I tillegg til lav kroppstemperatur har jeg av de som er opplistet i linken vektøkning tørr hud hevelse rundt øynene forstoppelse (bedre etter jeg har begynt å spise mer mat) menstruasjonsforstyrrelser tendens til å fryse (alltid kald på føtter og hender, en periode sto jeg med dunjakka på kontoret) stort behov for ro redusert stressmestring glemsomhet tiltaksløshet energimangel nedsatt sexdrift, nedsatt sexlyst (lav libido) Jeg får vurdere å be om en utvidet prøve hos legen :-)
  4. Det har jeg gjort, og fikk bare beskjed om at alt var innenfor normalen. Men nå er det vel kanskje ikke slik at de kan avdekke alt ved en enkel blodprøve heller? Stoffskiftet har jeg ihvertfall fått inntrykk av at er mer komplisert enn som så.. Og når man kommer inn som ung og tilsynelatende frisk er det vel kanskje slik at de tar litt lett på det. Men om noen vet om en lege som tar slikt på alvor i Oslo, så rop ut :-)
  5. Temp. har faktisk vært nede i 35,3 grader, og det ved lunsj-tider
  6. Nei, desverre. Jeg har bare gjennomgått 1. fase som i utgangspunktet går utover 1 mnd, som ble gjort i sep-okt. Men fikk litt oppfølging etterpå der vi justerte ned litt på kaloriene, men vekta og målinger fortsatte å gå opp. Så konkluderte da med at mindre kalorier ikke var løsningen og fikk litt mer mat (særlig karbo) igjen. Så begynte jeg å ta kroppstemp. målinger for å få bekreftet en mistanke om dårlig/ødelagt forbrenning. Og det stemte jo. Derfra har jeg holdt på på egen hånd, og blandt annet gått over til et styrkeprogram som går utover 3 dager i uka (istedet for 6) og føler at litt mer hvile kommer godt med. Kroppstemp har økt med rundt 0.1 grad etter dette. Men dette med vektøkningen får meg til å ville gå tilbake til lite mat og mye trening, og jeg blir plutselig veldig usikker på hele greia og tenker at jeg ikke er "ødelagt" alikevel. Så er det noe i meg som sier at enda en diett og kcal-underskudd kanskje bare gjør vondt verre :-) Har lest en del om temaet, kroppstemp/metabolisme, og utifra dette skal vektøkning stoppe opp etterhvert og sakte men sikkert gå ned igjen når metabolisme/hormoner er i balanse igjen. Stemmer dette? Og er det noe man kan gjøre for å fremskynde prosessen? Mer mat? Ta fri fra trening en periode? Tenker jo at veien fra 35,8 grader til nå 36.1 grader har gått parallelt med en vektøkning på 5kg. Og det er jo litt skremmende :-)
  7. Hei alle :-) Starter igang en tråd i håp om at noen her kanskje har litt erfaringer/kunnskaper om temaet, som jo er rimelig sannsynlig på en side som dette.. Litt historie: (Jente, 24 år, 168cm høy). Min "reise" startet for ca 10 år siden, hvor jeg gikk kraftig ned i vekt ifb anorexia, ble innlagt og satt på kostplan. I løpet av 5 mnd (!) gikk jeg fra 36kg til 70kg, noe som var utrolig vanskelig når hodet ikke var reparert. Jeg begynte å spise lite igjen i panikk over alt jeg hadde lagt på meg, og gikk vel sakte men sikkert ned igjen (lite mat og myye trening) til rundt 58kg. Derfra har det gått mye opp og ned, men en generell strategi har vært lite mat og mye trening i et evig jag i å få lavere fett% og en definert kropp. Før sommeren i år vedlikeholdt jeg vekten på rundt 17-1800kcal, 5 styrkeøkter/uke og myye kardiotrening. Så tenkte jeg at nok var nok, og at jeg var lei av å legge ned så mye energi og krefter i noe som ikke gav noe særlige resultater og som i tillegg føltes som et stress og slit på kroppen. Kontaktet Børge Fagerli og fikk satt opp kosthold- og treningsprogram. Spiser nå mer mat (gj.snitt 2200kcal/dag og opp mot 300g karbo på styrketreningsdager). De første ukene med coach holdt vekten seg relativt stabilt, men begynte så å gå oppover og har gått fra 60 til nå 66kg (har økt mye i styrke så en del av det er jo også muskler, men allikevel..). Ble bedt om å måle kroppstemp og det viste seg at denne var svært lav (noe som kan tyde på lav metabolisme) da den om morgenen lå på rundt 35,8grader. Den har gått litt opp i løpet av disse 3 mnd, og er nå i snitt på rundt 36,0-36,2 grader om morgenen. Min teori er at alle disse årene med et strengt kostholds- og treningsregime har ført til at jeg har rotet til forbrenning og at den aldri fikk kommet seg opp på et normalt nivå etter spiseforstyrrelsen. Så lurer jeg på: Er det slik at en lav kroppstemperatur betyr lav forbrenning? Og skal det gå så fordømt sakte å få forbrenningen/kroppstemperaturen opp? Gjelder det i dette tilfellet å bare spise enda mer og muligens legge på seg mer? Kjenner jeg har LITT panikk ovenfor sistnevnte.. Målet er jo å få en velfungerende kropp som kan få resultater etterhvert uten å måtte kjøres rett i kjelleren. Hvis det er noen som har erfaringer her er det kjempefint om de deler :-)
  8. Her har du noen videoer verdt å se, som handler om nettopp dette. Fikk virkelig noen "aha-opplevelse" da jeg så disse :-)
  9. Målte hvilepulsen da jeg var syk for et par dager siden, og da lå den på 96. Men det er kanskje vanlig at den er høyere når man er syk?! I hope so :-P
  10. I'm in! Haha Hvor mye ligger cottage cheese kvota på nå om dagen tru?
  11. Favorittfrokosten! Egg, cottage cheese med nøtter, skinke, frukt og grønnsaker.
  12. Men hva er det gule? ser ut som eggeplomme!
  13. Kakaosmør blir brukt i en oppskrift jeg har ihvertfall :-)
×
×
  • Create New...