Gå til innhold

Vitamin d inntak


Infa

Anbefalte innlegg

Du slutter aldri å overraske med din åpenbare mangel på kunnskap etterfulgt av ernæringsråd, attpå til fra Mercola. Lulz.

Kalsitriol, som er den aktive metabolitten til vitD, regulerer opptak av kalsium fra tarm og reabsorpsjon fra nyrer, og den vil også bidra i mineralisering av skjelettet. Indirekte, gjennom virkningen kalsitriol har på reguleringen av kalsium, vil derfor vitD påvirke serumkonsentrasjonen av kalsium. Vitamin D tar derimot ikke opp kalsium i blodet.

What he said. Forskjellen ligger i så tilfelle i at sammensetningen av en matvare/råvare er av en slik karakter at den inneholder næringsemner som øker opptaket av andre næringsemner osv.

Kranglefanten. Mente tarm, ja (åpenbart? - ut av tarmen inn i blodet). Mercola er the shit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke tenkt å bruke noe tid på å gå gjennom forskningen det refereres til her. For alt jeg vet er studiene gode, men jeg har verken tid eller interesse til å undersøke nærmere. For min del går det generelt på at studier som er finansiert/publisert av noen som har (økonomiske) interesser i et emne ikke er en nøytral part, og at studien(e) sannsynligvis vil påvirkes av dette. Se f.eks. på studier som oljeindustrien finansierer for å "motbevise" global oppvarming.

Ellers er jeg enig i at det virker som naturlig vitamin E er å foretrekke om man skal ta tilskudd :) Da er det viktig å huske på at dette gjelder spesifikt for vitamin E, og ikke nødvendigvis kan overføres til andre vitaminer der de naturlige og syntetiske formene er like.

En ulempe med vitaminer fra naturlige kilder er at de er mer ressurskrevende å produsere enn de syntetiske alternative, i og med at det må dyrkes fram planter og ekstraheres framfor å syntetisere i laboratorier. Derfor er de også dyrere enn de syntetiske alternativene. Dette går riktig nok mer på ressursbruk enn hvordan selve vitaminet tas opp og benyttes av kroppen.

Enig i tankegangen! Mer forskning kommer nok frem ved tiden. Dessverre er det slik at mye useriøs forskning også kommer frem pga økonomisk vinning/tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i tankegangen! Mer forskning kommer nok frem ved tiden. Dessverre er det slik at mye useriøs forskning også kommer frem pga økonomisk vinning/tap.

Som f.eks. med Mercola, mener du? ;) Han er jo et eksempel på en fyr som farer med useriøs forskning og selger produkter basert på rådene han gir. Caveat emptor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er godt fornøyd med denne: http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=130&cid=239&tid=&bid=

er ikke noe vits i å prøve å kjøpe 10 000 IU, ender bare med at de sender deg 5000 IU og penger tilbake :D

Dumt spørsmål kanskje, men det står at suggested use er 1 softgel annenhver dag.. Du tar hver dag ettersom den "bare" er 5000IU :)

Bestilte forøvrig nettopp. Har bestilt fra BigVits før, men da den fra healty origins. Ikke noe galt med den heller, men ettersom du anbefalte denne, og jeg er like lettpåvirkelig som 3åring i godtebutikken, så ble det Now Foods denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål kanskje, men det står at suggested use er 1 softgel annenhver dag.. Du tar hver dag ettersom den "bare" er 5000IU :)

Bestilte forøvrig nettopp. Har bestilt fra BigVits før, men da den fra healty origins. Ikke noe galt med den heller, men ettersom du anbefalte denne, og jeg er like lettpåvirkelig som 3åring i godtebutikken, så ble det Now Foods denne gangen :)

I Usa annbefaler de 800IU i norge er vel anbefaling omtrent like mye som et egg gir. Det varierer. På vinteren ser jeg jo ikke sol lys så velger å ta i meg mer.

følge Institute of Medicine, så er den øvre trygge grensen på 4000 IU, eller 100 mikrogram (42).

For folk som har høyre risiko for mangel så kan dette være en god mengde å ta sikte på. Noen leger anbefaler å ta mye mer enn det igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...