Gå til innhold

Arbeidskravs- og kapasitetsanalyse


blondiie

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg skal skrive en arbeidskravs- og kapasitetsanalyse til maksimal dynamisk styrketrening. Jeg sliter veldig med denne oppgaven, og håper på å få litt hjelp her! Arbeidskravsanalyse er kartlegging og vurdering av de ulike kravene som idretten stiller til utøveren, mens kapasitetsanalyse er vurdering av hvor utøveren står i forhold til kravene. De ulike kravene som skal vurderes er:

Aerob utholdenhet

Anaerob utholdenhet

Maksimal styrke

Utholdende styrke

Hurtighet

Spenst

Bevegelighet

Teknikk

Rytme

Koordinasjon

Balanse

Taktikk og samspill

Psykiske ferdigheter

Sosiale egenskaper

Hvilke av kravene er spesielt viktig når man driver med styrketrening?

Hilsen en styrke-nybegynner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skrive arbeidskravs- og kapasitetsanalyse i en idrett du ikke har holdt særlig på med? (Antar det siden du skriver nybegynner). Arbeidskrav- og kapasitetsanalyse er jo en typisk oppgave i treningslære på videregående, og går du idrettslinje hører du vel til en spesiell idrett?

Beklager alle spørsmålene, men jeg har skrevet nøyaktig samme oppgave selv, da knyttet til idretten jeg holdt på med, og synes det var mye lettere å skrive oppgave om en idrett jeg kunne fremfor å velge en jeg ikke kunne så veldig mye om. Det er jo tross alt en ganske omfattende oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skrive arbeidskravs- og kapasitetsanalyse i en idrett du ikke har holdt særlig på med? (Antar det siden du skriver nybegynner). Arbeidskrav- og kapasitetsanalyse er jo en typisk oppgave i treningslære på videregående, og går du idrettslinje hører du vel til en spesiell idrett?

Beklager alle spørsmålene, men jeg har skrevet nøyaktig samme oppgave selv, da knyttet til idretten jeg holdt på med, og synes det var mye lettere å skrive oppgave om en idrett jeg kunne fremfor å velge en jeg ikke kunne så veldig mye om. Det er jo tross alt en ganske omfattende oppgave.

Enig. Det høres veldig ut som en treningslære oppgave.

Styrketrening er heller ikke en idrett i seg selv. Styrkeløft, vektløfting, crossfit, osv er idretter.

Jeg kan hjelpe deg litt på vei, men du må nesten bare bruke hodet å tenke selv. For styrkeløft vil jo maksimal styrke være det største arbeidskravet. Grunnen er ganske åpenbart håper jeg. Da du konkurrer i 1RM, som er selve definisjonen på max. styrke. Teknikk og psykiske ferdigheter er nr 2 og 3. Teknikk for å forebygge skader, for å få en optimal løftebane, slik at du kan løfte mest vekter og holde deg i sporten lengst mulig. Psykiske ferdigheter som tro på deg selv er åpenbart utrolig viktig. Da du hele tiden pusher grenser og legger på mere vekter. De andre kravene er ikke særlig viktige. Selv om du behøver en viss grad av beveglighet og du kan forklare taktikk ut i fra å velge riktige vekter på konkurransedagen. Også trenger du såklart noe koordinasjon og balanse.

Styrketrening blir derfor litt kjedelig å skrive om, fordi idretten er så ensformig og enkel (noe av grunnen til at jeg elsker styrketrening). Du kan sikkert få til å skrive flere sider om de få kravene som er nødvendige for å bli god til å løfte vekter likevel. Men det hadde muligens vært morsommere og mer lærerikt å velge en idrett som har mange ulike arbeidskrav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det høres veldig ut som en treningslære oppgave.

Styrketrening er heller ikke en idrett i seg selv. Styrkeløft, vektløfting, crossfit, osv er idretter.

Jeg kan hjelpe deg litt på vei, men du må nesten bare bruke hodet å tenke selv. For styrkeløft vil jo maksimal styrke være det største arbeidskravet. Grunnen er ganske åpenbart håper jeg. Da du konkurrer i 1RM, som er selve definisjonen på max. styrke. Teknikk og psykiske ferdigheter er nr 2 og 3. Teknikk for å forebygge skader, for å få en optimal løftebane, slik at du kan løfte mest vekter og holde deg i sporten lengst mulig. Psykiske ferdigheter som tro på deg selv er åpenbart utrolig viktig. Da du hele tiden pusher grenser og legger på mere vekter. De andre kravene er ikke særlig viktige. Selv om du behøver en viss grad av beveglighet og du kan forklare taktikk ut i fra å velge riktige vekter på konkurransedagen. Også trenger du såklart noe koordinasjon og balanse.

Styrketrening blir derfor litt kjedelig å skrive om, fordi idretten er så ensformig og enkel (noe av grunnen til at jeg elsker styrketrening). Du kan sikkert få til å skrive flere sider om de få kravene som er nødvendige for å bli god til å løfte vekter likevel. Men det hadde muligens vært morsommere og mer lærerikt å velge en idrett som har mange ulike arbeidskrav?

Aerob og anaerob kapasitet er ikke viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg skal du jo, i kapasitetsanalysen, vurdere deg selv oppimot arbeidskravene, så om det er en idrett du har holdt på med en stund er det muligens lettere å vurdere istedenfor en idrett du nylig har begynt med.

Jo, men en kapasitetsanalyse kan øke kunnskapen om hvor forbedringene ligger og hvordan års/måneds/uke og økt planer kan legges opp.

Støttet samtidig innlegget om å kjøpe bok, og ja blir fort litt vanskeligere når det er en idrett/øvelse som en ikke kjenner så godt. Læringstigen er brattest der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men en kapasitetsanalyse kan øke kunnskapen om hvor forbedringene ligger og hvordan års/måneds/uke og økt planer kan legges opp.

Støttet samtidig innlegget om å kjøpe bok, og ja blir fort litt vanskeligere når det er en idrett/øvelse som en ikke kjenner så godt. Læringstigen er brattest der.

Jo, selvsagt, enig der. Tenkte mer på at det kunne være vanskeligere å plassere seg selv og begrunne plasseringen hvis man ikke kjente idretten så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...