Gå til innhold

Fortvilet!


Denisa

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært og tatt en kroppsanalyse da jeg føler kroppen min har endret seg på en negativ måte den siste perioden og trenger en spark i rompa i forhold til kosthold.

Fra sist gang 13 februar 2014 til i dag, har følgende endret seg:

Kroppsfett: Fra 32,6% til 36,6% / 27,4 kr til 30,1 kg

Magefett: Fra nivå 3 til nivå 4

Vekt: Fra 83,95 kg til 83,0 kg

BMI: Fra 27,1 til 26,8 kg

Muskelmasse: fra 53,7 kg til 50,2 kg

Vannmasse: Fra 40,7 kg til 38,7 kg

Hvileforbrenning fra 1737 kcal til 1642 kcal

Jeg er utrolig fortvilet og deprimert over dette. Er det mulig å bli så negativ etter 10 mnd med trening

og greit kosthold? Jeg har sklidd ut i forhold til kostholdet den siste mnd.

Ellers spiser jeg mye kylling, kjøtt, grønnsaker osv. Kanskje jeg har for mye salt i maten? Jeg vet også at jeg spiser for mye når jeg først spiser.

Jeg spiser ikke frokost, men jeg spiser mye til lunsj og da går det på en stor salat eller salat med 2 skriver dansk rugbrød med ost - melk ved siden av

Til middag går det mye i kjøtt og grønnsaker - men kanskje for mye ris og pasta? (dette spiser jg kanskje par dager i uken til middag som tilbehør)

Til kvelds kan jeg overspise meg med knekkebrød og ost, men dette er ikke ofte da jeg ikke spiser middag før ca 19.00-20.00 fordi jeg ikke er sulten... Og da overspiser jeg meg på middag.

Treningen min ser følgende ut:

Mandag -Rygg, skulder, triceps

Tirsdag - Biceps,bein

Onsdag - Mage,rygg, bryst

Torsdag - Skulder, biceps, bein

Fredag - søndag : `Her reiser jeg ofte bort til foreldrene mine og blir ikke mye trening, og blir noe dårlig mat.

Jeg føler jeg mangler selvdisiplin, grenser og selvtillit. Føler jeg ikke klarer dette - selvom jeg har gått ned fra 96 kg til 83 kg på 1.5 år (og tallet burde vært høyere!)

Hva skal jeg gjøre? Nå er jeg helt fortvilet og demotivert!

Blir takknemlig for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler jeg mangler selvdisiplin, grenser og selvtillit.

Da må du skaffe deg det!

:)

1.) Først må du jobbe med grensene.

Sett opp en plan, få hjelp om du trenger, over både trening og kosthold.

2.) Dernest jobber du med selvdisiplinen.

Å holde planen er det som må til her! Derfor, legg en plan som er mulig å holde og gjør den lett i begynnelsen og heller mer krevende etterhvert. Bit deg fast, klor deg inn i planen og gi ikke slipp!

3.) Til sist kommer dette med selvtillit.

Den kommer av seg selv om du lykkes med de to forannevnte punktene.

Som du ser - det viktigste er å ha en god, gjennomførbar og faglig fundert plan. Skaff deg hjelp, les deg opp og legg bare inn i planen slikt som du vet er kvalitetssikret. (Foreksempel: Hvorfor er knekkebrød med ost det du spiser om kvelden? Fordi det er godt? Fordi det er sunt? Fordi det passer med makrosammensetningen? Fordi du trives best med karbs og fett etter kl. 20.00?) Altså - det du spiser og måten du trener på ha en begrunnelse som er "riktig" og som hjelper deg i forhold til å nå dine overordnede mål. Men husk at alt kan ikke planlegges i forhold til livet.. Noen ganger spiser du kake på jobben eller i sosiale sammenhenger. Noen ganger blir du forkjølet og må skippe treningen og bare ligge på sofaen. Det er greit! Men planen din kan gjerne ha med litt om slike ting også etterhvert. Hvordan du forholder deg til popcorn og cola på kino for eksenmpel. Er det viktig for deg? Eller er det greit å kutte ut? Noen ting "må" vi bare beholde! Selv kuttet jeg ut brunost på skivene til frokost og det gjorde meg ulykksalig vondt... Det går greit nå, for nå er jeg jo avvendt, men om jeg skulle gjort det på nytt (gått mye ned i vekt) så er nok brunosten på frokostskivene noe av det jeg hadde beholdt, ja...

Lag en plan du kan leve med, jobbe med, utvikle og få resultater av. De fleste trenger hjelp til å sette opp noe slikt og noen timer med en kostholdsveileder og/eller PT kan jo være det du ønsker deg til jul?

Gi gass - fremtiden er åpen!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du skaffe deg det!

:)

1.) Først må du jobbe med grensene.

Sett opp en plan, få hjelp om du trenger, over både trening og kosthold.

2.) Dernest jobber du med selvdisiplinen.

Å holde planen er det som må til her! Derfor, legg en plan som er mulig å holde og gjør den lett i begynnelsen og heller mer krevende etterhvert. Bit deg fast, klor deg inn i planen og gi ikke slipp!

3.) Til sist kommer dette med selvtillit.

Den kommer av seg selv om du lykkes med de to forannevnte punktene.

Som du ser - det viktigste er å ha en god, gjennomførbar og faglig fundert plan. Skaff deg hjelp, les deg opp og legg bare inn i planen slikt som du vet er kvalitetssikret. (Foreksempel: Hvorfor er knekkebrød med ost det du spiser om kvelden? Fordi det er godt? Fordi det er sunt? Fordi det passer med makrosammensetningen? Fordi du trives best med karbs og fett etter kl. 20.00?) Altså - det du spiser og måten du trener på ha en begrunnelse som er "riktig" og som hjelper deg i forhold til å nå dine overordnede mål. Men husk at alt kan ikke planlegges i forhold til livet.. Noen ganger spiser du kake på jobben eller i sosiale sammenhenger. Noen ganger blir du forkjølet og må skippe treningen og bare ligge på sofaen. Det er greit! Men planen din kan gjerne ha med litt om slike ting også etterhvert. Hvordan du forholder deg til popcorn og cola på kino for eksenmpel. Er det viktig for deg? Eller er det greit å kutte ut? Noen ting "må" vi bare beholde! Selv kuttet jeg ut brunost på skivene til frokost og det gjorde meg ulykksalig vondt... Det går greit nå, for nå er jeg jo avvendt, men om jeg skulle gjort det på nytt (gått mye ned i vekt) så er nok brunosten på frokostskivene noe av det jeg hadde beholdt, ja...

Lag en plan du kan leve med, jobbe med, utvikle og få resultater av. De fleste trenger hjelp til å sette opp noe slikt og noen timer med en kostholdsveileder og/eller PT kan jo være det du ønsker deg til jul?

Gi gass - fremtiden er åpen!

:)

Jeg skal ta til meg alt dette du skriver og tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta til deg alt det som ble skrevet over her :)

Jeg ville bare tilføye en ting, som kanskje ikke er relevant i det hele tatt (beklager i så fall); men - tok du denne prøven under like forhold? Altså på samme tidspunkt på dagen, uten å ha trent først, uten å spist og drukker 2-3 timer før?? :) Spør fordi det skal lite til å rote til sånne prøver. Hvis jeg f.eks veier 58 kg en morgen og har en fettprosent på 20%. Dagen etterpå spiser jeg frokost og lunsj før trening, og så tar jeg prøven igjen rett etterpå. Da veier jeg kanskje 59-60 kilo (mat i magen). Hvis jeg i tillegg har drukket kan vi si 60 kilo. Da har jeg plutselig en lavere fettprosent - fordi kroppsvekten er høyere og fettmassen uendret. Eller motsatt; trener fastende og blir dehydrert og veier plutselig mindre. Da går fettprosenten opp! Ser at du never kilo - så da er det ikke like relevant - MEN ting som mat i magen påvirker testen likevel. Mat i magen kan jo bli analysert som fett?

Ikke vet jeg... men ta prøven med en klype salt, bruk den som motivasjon. PUST, senk skuldrene. Og start på nytt! Det du har gjort har ikke fungert - da er det på tide å endre det. Så enkelt kan du bruke testen - den sier ikke noe om den som person. Den forteller deg bare at det du har gjort nå ikke har vært veldig godt for kroppen din. Tenk at det er bra du fant ut av dette nå og ikke gjorde ting enda verre først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta til deg alt det som ble skrevet over her :)

Jeg ville bare tilføye en ting, som kanskje ikke er relevant i det hele tatt (beklager i så fall); men - tok du denne prøven under like forhold? Altså på samme tidspunkt på dagen, uten å ha trent først, uten å spist og drukker 2-3 timer før?? :) Spør fordi det skal lite til å rote til sånne prøver. Hvis jeg f.eks veier 58 kg en morgen og har en fettprosent på 20%. Dagen etterpå spiser jeg frokost og lunsj før trening, og så tar jeg prøven igjen rett etterpå. Da veier jeg kanskje 59-60 kilo (mat i magen). Hvis jeg i tillegg har drukket kan vi si 60 kilo. Da har jeg plutselig en lavere fettprosent - fordi kroppsvekten er høyere og fettmassen uendret. Eller motsatt; trener fastende og blir dehydrert og veier plutselig mindre. Da går fettprosenten opp! Ser at du never kilo - så da er det ikke like relevant - MEN ting som mat i magen påvirker testen likevel. Mat i magen kan jo bli analysert som fett?

Ikke vet jeg... men ta prøven med en klype salt, bruk den som motivasjon. PUST, senk skuldrene. Og start på nytt! Det du har gjort har ikke fungert - da er det på tide å endre det. Så enkelt kan du bruke testen - den sier ikke noe om den som person. Den forteller deg bare at det du har gjort nå ikke har vært veldig godt for kroppen din. Tenk at det er bra du fant ut av dette nå og ikke gjorde ting enda verre først :)

Takk for motivasjonen!

Jeg tar alle testene tidlig på morningen uten å ha hverken trent eller spist på forhånd..

Men kan allikevel ikke forstå det er så ille med tanke på hvor hardt jeg egentlig har trent.

MEN når det er sagt så tar jeg testen som en motivasjon etter hel dag med tenking og i dag har jeg hatt en økt jeg ikke har hatt på lenge - og slik fortsetter seg videre. Trening og sunn mat, så skal det nok gå fint.

Desutten er det snart nytt år og nye muligheter! Så det er bare å gjøre det bedre, hardere og fornuftigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...