Gå til innhold

Markløft eller knebøy-kropp?


Sola73

Anbefalte innlegg

Lurt litt på å prøve lavstangbøy i det siste, kun for moro, men lurer på hva som ligger mest naturlig for meg av lavstang/høy mtp. kroppen jeg har. Samme gjelder sumo/vanlig mark.

Jeg har en lang overkropp med korte armer. Korte bein, veldig korte lårbein.

Veldig myke ankler og hofter, men stram hamstring. Veldig dårlig mobilitet i skuldre og.

I bøyen er teknikken bra og styrken god, men lurer på om jeg kanskje kan ha mer å hente i lavstang?

I marken føler jeg skuldrene detter framover (delvis fordi jeg ikke greier å dra de ordentlig bak fra før av), men det er samtidig lett for rygg og spesielt bein å dra det opp. Kan det være et tegn på at sumo ville kunne funke bedre? Eller er det kun det at skuldermbiliteten er dårlig?

Kjetil1234

Lavstang med relativt smal beinstilling, tenker jeg i første omgang.

Hvor stram hamstring? Korsryggsmerter? Knesmerter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikk vann og tøy bakside lår

Da blir både bøy og mark lett

/end ironi.

I den forstand ingen har nevnt det enda, lengden på forskjellige delere av kroppen kan gjøre læringskurven for mark og bøy forskjellig, og dermed oppfattes at en av dem er vanskeligere.

I den forstand personlig erfaring har noen verdi har jeg en typisk "markløftkropp" med lange armer osv. Alikevel har jeg tøyd, trent og bøyet meg frem til å innse at bøyen nå er teknisk ebdre enn marken. Til tross for ugunstige proposjoner for bøy. Uten at jeg har vitenskaplig belegg for det heller, vil jeg tippe at en nybegynner finner det motiverende å trene på noe han eller hun ser fremgang i, at en utrent kropp passer bedre til markløft enn til bøy kan ha innvirkning på psyken - og så får man den oppfattning av man aldri blir god i det motsatte.

Jeg mener dette problemet hovedsaklig - om det er et problem - som kommer når man a) er nybegynner og B) er på et høyt nivå i styrkeløft eller relaterte sporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavstang med relativt smal beinstilling, tenker jeg i første omgang.

Hvor stram hamstring? Korsryggsmerter? Knesmerter?

Vanskelig å si. Med samla og rette bein får jeg fingertuppene så vidt ned i bakken, men da er jo ryggen som en banan.

Har faktsik begynt å kjenne det i begge knærne etter at jeg ble veldig nazi på dybden i bøyen. Går nå langt under godkjent dybde, men fortsatt rett i ryggen og knær faller ikke innover. Kjører høystang med forholdsvis bred beinstilling. Merker ikke noe i ryggen på bøy.

Kjenner det i korsryggen etter mark, men tror det er mer pga. tung mark i det siste (etter et lengre opphold) enn teknkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si. Med samla og rette bein får jeg fingertuppene så vidt ned i bakken, men da er jo ryggen som en banan.

Har faktsik begynt å kjenne det i begge knærne etter at jeg ble veldig nazi på dybden i bøyen. Går nå langt under godkjent dybde, men fortsatt rett i ryggen og knær faller ikke innover. Kjører høystang med forholdsvis bred beinstilling. Merker ikke noe i ryggen på bøy.

Kjenner det i korsryggen etter mark, men tror det er mer pga. tung mark i det siste (etter et lengre opphold) enn teknkken.

Okay, så 'toe touch' metoden er jeg strengt imot. Årsak: Den sier ingen ting om det er hamstring eller rygg som gir mobiliteten. Mange er i min erfaring hypermobile i ryggen (merk: korsryggen) - og toe touch stretch vil potensielt forverre dette.

Jeg måler alltid tilgjengelig hoftefleksjon ved hip hinge hos klienter. Dette er noe ALLE som trener må mestre.

Høres ikke ut som at det er noe store problemer på gang. Mark er som jeg nevnte innledningsvis en øvelse som utrolig mange sliter med å utføre riktig, og dette kan fort føre til vondter i ryggen. Ift skulderbladene dine så er jeg helt enig med oslojente1, det er antakelig stabilisering i skulderbladene som er problemet. I første omgang tenker jeg latissimus dorsi, serratus anterior og rhomboidene. Anbefaler deg i dette øyemed å senke vektene litt. Kjør f.eks 5x5 på 75% av max, hold teknikken clean.

Ut i fra det du forteller så tror jeg at du er på rett spor. Øv på Hip hinge og få gluteus til å fyre godt i mark og bøy.

Prøv gjerne sumo, men de fleste kan få god teknikk i alle løft med litt coaching.

Evt kan du legge ut video på forumet her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, så 'toe touch' metoden er jeg strengt imot. Årsak: Den sier ingen ting om det er hamstring eller rygg som gir mobiliteten. Mange er i min erfaring hypermobile i ryggen (merk: korsryggen) - og toe touch stretch vil potensielt forverre dette.

Jeg måler alltid tilgjengelig hoftefleksjon ved hip hinge hos klienter. Dette er noe ALLE som trener må mestre.

Høres ikke ut som at det er noe store problemer på gang. Mark er som jeg nevnte innledningsvis en øvelse som utrolig mange sliter med å utføre riktig, og dette kan fort føre til vondter i ryggen. Ift skulderbladene dine så er jeg helt enig med oslojente1, det er antakelig stabilisering i skulderbladene som er problemet. I første omgang tenker jeg latissimus dorsi, serratus anterior og rhomboidene. Anbefaler deg i dette øyemed å senke vektene litt. Kjør f.eks 5x5 på 75% av max, hold teknikken clean.

Ut i fra det du forteller så tror jeg at du er på rett spor. Øv på Hip hinge og få gluteus til å fyre godt i mark og bøy.

Prøv gjerne sumo, men de fleste kan få god teknikk i alle løft med litt coaching.

Evt kan du legge ut video på forumet her :)

Veldig enig i at toe touch er en lite hensiktsmessig måte å måle på, kom bare ikke på noe annet sånn med en gang ;)

Å senke vektene vil nok være lurt for en periode ja. Aldri tenkt no særlig over lats i marken, men kan fort være der det ligger da det ikke er no problem med litt lettere vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...