Gå til innhold

Gulrotkake


Anbefalte innlegg

2 egg

30 g mandelmel (jeg bruker malte mandler, rimeligere enn fettredusert mandelmel)

20 g soyprotein, evt. bakepro

3 ss sukrinmelis

2 ts sukrin

1 ts kardemomme

1 ss kanel

1/2 ts bakepulver

1 stor revet gulrot

Stekes i ca. 20 minutter på 200 grader.

Kaken inneholder ca. 430 kcal.

Eventuelt kan man lage glasur av kremost naturell og sukrinmelis.

Nam nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres nam ut :)

Jeg fikk servert en bit av denne gulrot/krydderkaken:

http://nrk.no/programmer/tv/frokost_tv/4288615.html

Jeg kan med hånden på hjertet si at det er den desidert beste gulrotkake jeg noengang har smakt. Så min utfordring er nå: hvordan modifisere oppskriften og gjøre denne kaken sunnere (og samtidig LIKE GOD) :confused::)

Jeg tenker iallfall at søtningsmidlene kan byttes til sukrin/sukrinmelis e.l. Men så er det melet, smøret. Funker mandelmel ok? (har aldri prøvd å bake med det). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nam ut :)

Jeg fikk servert en bit av denne gulrot/krydderkaken:

http://nrk.no/programmer/tv/frokost_tv/4288615.html

Jeg kan med hånden på hjertet si at det er den desidert beste gulrotkake jeg noengang har smakt. Så min utfordring er nå: hvordan modifisere oppskriften og gjøre denne kaken sunnere (og samtidig LIKE GOD) :confused::)

Jeg tenker iallfall at søtningsmidlene kan byttes til sukrin/sukrinmelis e.l. Men så er det melet, smøret. Funker mandelmel ok? (har aldri prøvd å bake med det). :)

3 egg (2 egg og 2 hviter, eller 1 egg og 4 hviter)

170 g brunt sukker (En blanding av natreen, stevia og litt sukrin om du takler smaken)

120 g hvetemel (30g mandelmel, 30g kokosmel, 20g fiberfin, 30g hvetemel)

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

1 ts kanel

1 ts kardemomme

1 ts ingefær

1/2 ts revet muskatnøtt

1/2 ts nellik

1dl smeltet smør (100g mager kesam)

5 dl revne gulrøtter

100 g grovhakkede valnøtter eller pecannøtter

Noe sånt? :) Har selv modifisert mange usunne oppskrifter og gjort dem sunnere, og det blir ofte veldig, veldig godt! Men merk at det ikke kommer til å smake som den samme kaken, uansett hva du gjør :) Men den kan likevel smake godt! Nøttene er selvfølgelig drøyt kaloririke, men de gjør nok litt av smaken :)

Rundt 1100Kcal med 2 egg og 2 hviter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 egg (2 egg og 2 hviter, eller 1 egg og 4 hviter)

170 g brunt sukker (En blanding av natreen, stevia og litt sukrin om du takler smaken)

120 g hvetemel (30g mandelmel, 30g kokosmel, 20g fiberfin, 30g hvetemel)

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

1 ts kanel

1 ts kardemomme

1 ts ingefær

1/2 ts revet muskatnøtt

1/2 ts nellik

1dl smeltet smør (100g mager kesam)

5 dl revne gulrøtter

100 g grovhakkede valnøtter eller pecannøtter

Noe sånt? :) Har selv modifisert mange usunne oppskrifter og gjort dem sunnere, og det blir ofte veldig, veldig godt! Men merk at det ikke kommer til å smake som den samme kaken, uansett hva du gjør :) Men den kan likevel smake godt! Nøttene er selvfølgelig drøyt kaloririke, men de gjør nok litt av smaken :)

Rundt 1100Kcal med 2 egg og 2 hviter :)

Åhh!! TUSEN takk for at du tok deg tid til dette!!! Skal jammen prøves:thumbsup:

Mager kesam er noe jeg ikke klarer å vende meg til å like (har forsøkt nå så mange ganger i ulike varianter/kompinasjoner, men jeg får brekningsfornemmelser hver gang :(). Jeg regner med at smaken av denne blir en god del dempet når den er en del av alle disse ingrediensene i kaken :) (blir forhåpentligvis på samme måte som kefir og rømme; hater det alene, men har alltid synes de setter kjempegod smak på f.eks. vafler).

Nøttene bidrar jo som du sier betydelig til kaloriregnskapet, men denne kaken blir jo ikke hverdagskost da...forhåpentligvis :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nam ut :)

Jeg fikk servert en bit av denne gulrot/krydderkaken:

http://nrk.no/programmer/tv/frokost_tv/4288615.html

Jeg kan med hånden på hjertet si at det er den desidert beste gulrotkake jeg noengang har smakt. Så min utfordring er nå: hvordan modifisere oppskriften og gjøre denne kaken sunnere (og samtidig LIKE GOD) :confused::)

Jeg tenker iallfall at søtningsmidlene kan byttes til sukrin/sukrinmelis e.l. Men så er det melet, smøret. Funker mandelmel ok? (har aldri prøvd å bake med det). :)

Mendelmel fungerer utmerket, smaker kjempegodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhh!! TUSEN takk for at du tok deg tid til dette!!! Skal jammen prøves:thumbsup:

Mager kesam er noe jeg ikke klarer å vende meg til å like (har forsøkt nå så mange ganger i ulike varianter/kompinasjoner, men jeg får brekningsfornemmelser hver gang :(). Jeg regner med at smaken av denne blir en god del dempet når den er en del av alle disse ingrediensene i kaken :) (blir forhåpentligvis på samme måte som kefir og rømme; hater det alene, men har alltid synes de setter kjempegod smak på f.eks. vafler).

Nøttene bidrar jo som du sier betydelig til kaloriregnskapet, men denne kaken blir jo ikke hverdagskost da...forhåpentligvis :oops:

Bare hyggelig ;) Prøvd skyr naturell? Den smaker litt annerledes, kanskje verdt et forsøk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsekostforretninger selger fettredusert mandelmel fra Funksjonell mat, men det er dyrt. Selv kjøper jeg Eldorado mandler og maler de til mel i kjøkkenmaskin :)

Takk for tips :)

Smaker ikke kesam selv om du bytter ut smøret med det. Bruker kesam i paideig i stedet for smør, og smaker absolutt ikke noe kesam :)

Høres betryggende ut! :thumbsup:

Bare hyggelig ;) Prøvd skyr naturell? Den smaker litt annerledes, kanskje verdt et forsøk? :)

Skyr kan jeg tolerere, skal teste ut!! :)

Skal la dere vite hvordan resultatet blir når jeg har testet ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdatering:

Prøvde å lage sunn versjon av kaken vi har diskutert. Det ble ikke en suksess :( (vet ikke helt hva som gikk galt). Men gir ikke opp så lett, skal nok få det til til slutt :p Skal sies at jeg ikke hadde alle ingrediensene som Kristin foreslo over her (bl.annet natreen, stevia, fiberfin og kokosmel).Røren så litt bløt ut, og kanskje jeg hadde litt for lite bakepulver i...

Slik så den ut når den ble tatt ut av ovnen. Den hadde ikke hevet i det hele tatt, og var sånn ca 2 cm høy:eek: Jeg tenkte likevel at det var håp for noe som kunne ligne en kake iallfall :)

post-1830-14440828988667_thumb.jpg

Men....jeg fikk den ikke av den forb*** bunnen i ett helt stykke...total failure!! :mad:

post-1830-14440828989398_thumb.jpg

Tenkte likevel jeg måtte smake litt på (alt går jo i grisen!:blush:) . Smaken var faktisk kjempegod med alle krydderiene og ostekremen :) Kjente ingen smak av kesamen! Dette er grunnene til at jeg ikke har gitt helt opp dette prosjektet!

post-1830-1444082899272_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Prøvde å lage sunn versjon av kaken vi har diskutert. Det ble ikke en suksess :( (vet ikke helt hva som gikk galt). Men gir ikke opp så lett, skal nok få det til til slutt :p Skal sies at jeg ikke hadde alle ingrediensene som Kristin foreslo over her (bl.annet natreen, stevia, fiberfin og kokosmel).Røren så litt bløt ut, og kanskje jeg hadde litt for lite bakepulver i...

Slik så den ut når den ble tatt ut av ovnen. Den hadde ikke hevet i det hele tatt, og var sånn ca 2 cm høy:eek: Jeg tenkte likevel at det var håp for noe som kunne ligne en kake iallfall :)

Men....jeg fikk den ikke av den forb*** bunnen i ett helt stykke...total failure!! :mad:

Tenkte likevel jeg måtte smake litt på (alt går jo i grisen!:blush:) . Smaken var faktisk kjempegod med alle krydderiene og ostekremen :) Kjente ingen smak av kesamen! Dette er grunnene til at jeg ikke har gitt helt opp dette prosjektet

Om du har et bakepapir i bunn av formen først, venter til bunnen er helt kald, så er det bare å snu formen oppned, ta ut lokket og dra av papiret så har du bunn som ett helt stykke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har et bakepapir i bunn av formen først, venter til bunnen er helt kald, så er det bare å snu formen oppned, ta ut lokket og dra av papiret så har du bunn som ett helt stykke ;)

Hehe, takk for tips :) Har brukt denne formen før uten papir, uten problem. Hadde kanskje gått bedre å bruke din metode denne gangen!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...