Gå til innhold

Noen som har tips til å få i gang en motivasjon til vektnedgang?


Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst å gå ned i vekt. Har ca 20 kilo som skal av og dette sliter jeg med. Føler det ikke går fort nok av, så da gir jeg opp. Lysten er der, men samtidig ikke. Altfor glad i mat. Har prøvd Grethe roede før, og lavkarbo. Lavkarbo fungerte fort, men syns ikke det passer for meg i lengden da jeg går fort lei. Og Grethe roede går greit, men gir fort opp siden kiloene ikke går fort nok av.

Vet jo det at jo forterere kiloene forsvinner, jo fortere kommer de på igjen.

Noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke utdannet innenfor helsevesenet, men jeg har fått med meg det at å gå ned i vekt er krevende, og ofte langt mer komplisert enn å bare "tren mer og spis mindre".

Du sier du liker mat, hva slags mat er det du liker? :)

Hvorfor har du lyst til å gå ned i vekt?

Hvordan ser en vanlig dag ut for deg matmessig?

Beklager om tipsene ikke kommer helt med en gang, men jeg prøver bare å danne meg et bilde av hvordan du er som person, så jeg lettere kan komme med forslag som kan gjennomføres (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et bilde av degselv, et ordentlig bilde, ikke noe selfi eller gjøre seg til bilde, det skal være et bilde av hvordan du ser ut, slik du ser ut i speilet. Ikke noe trekke inn magen bilde. Heng det opp på kjøleskapet eller en annen plass der du ser det hver dag. Dette skal være ditt før-bilde. Hver dag vil du se det bildet og minne deg selv på at dette er en du ikke skal være lenger, dette er et før, og du skal skape et nå-bilde.

Er ikke gyldig å ha det som bakgrunn på dataen, mobilen er passe godkjent, men det skal også finnes fysisk i hjemmet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Mitt bästa råd är att skriva ner ditt viktmål tydligt och med en tidsram, samt komma till botten med varför du vill gå ner i vikt. Ha gärna ett mycket specifikt mål, tex en vikt, ett mått, en storlek i kläder etc. Sen som Astriiiixxx skriver, ta en blide på dig själv, det är bra för att verkligen se hur du ser ut idag. Men väldigt kul att titta på när du tappat alla extra kilon :)

Jag vill verkligen rekommendera dig att skriva ner en matplan som du följer en viss tidsperiod. Samt en träning/motionsplan som du också följer (tex 3 månader). Sen tar du dag för dag, en dag i taget. Sluta tänk, bara följ din plan och sakta men säkert kommer du se resultat om du bara följer planen. Men det är viktigt att din plan är realistisk över tiden, att det kan bli en ny livsstil. Annars går man snabbt upp igen som du skriver.

Jag vill tipsa om att köpa en matlåda i storlek max 5dl. Varje måltid skal mätas i denne box. På så sätt minskar du din totala energimängd eftersom du kontrollerar volymen. Alternativt en mindre tallrik/skål som du alltid äter på. Jag skulle också tipsa dig om att börja äta minst 5 ggr per dag för att öka förbränningen. Lägg upp din kost med halva måltiden protein, obegränsat med grönsaker och en kvart med långsamma kolhydrater. Samt 1 msk olivolja tex som fettkälla. Viktigt att börja frukosten med mycket protein. Det kommer dessutom hålla dig mätt länge. Inte gå hungrig, det funkar sällan i längden.Om du vill gå hårt ut kan du börja med att dricka proteinshake de första 3 veckorna som måltids-ersättning, men då är det jätteviktigt att du har en bra och tydlig kostplan att börja med direkt efter de 3 veckorna. Du måste ha kontroll för att inte falla tillbaka till gamla ovanor och dålig kost. Men för vissa funkar det bra som motivationshöjare som ger extra energi att fortsätta kämpa. Du känner dig själv bäst och får avgöra om det kan vara något för dig. :)

Som motion vill jag tipsa om att införa nya vanor som är hållbara för din livsstil. Finns det möjlighet att gå eller cykla till och från jobb/skola? Om inte det går skulle jag rekommendera dig att gå 30min varje morgon i rask takt og 30min var kväll i rask takt. Sedan kan du börja göra styrkeövningar med din egen kroppsvikt för att börja stärka din muskler. Detta är en bra start som du sedan kan växla upp ifrån. Det viktigaste är att få igång din förbränning och få in mer motion i din vardag och livsstil. Genom att sakta men säkert förändra din vardag kommer du se resultat som du dessutom kommer kunna behålla. Vilka nya vanor tror du att du kan sätta upp till 2015? Välj 3st som du tror kan funka, skriv ner dem och börja förändra ditt liv steg för steg, dag för dag. Börja smått och lägg till fler saker i takt med att din energi och motivation ökar.

Mina 3 favoritförändringar:

1. Minska dina portioner.

2. Öka vardagsmotionen.Rör dig minst 1h per dag, gärna delat i 2 perioder.

3. Byt ut raske karbohydrater mot långsamma och spis mindre av dessa. Öka mängden protein. Fyll halva tallriken med grönsaker och rotfrukter, andra halvan med protein.

Sist med inte minst önskar jag dig ett stort lycka till! =) Det är så värt att mista de där extra kilona :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...