Gå til innhold

.


Tina Angelica

Anbefalte innlegg

Jeg er bare veldig nyskjerrig, for jeg føler at alle (ivertfall jenter) som ligger på en veldig lav fettprosent og har synlige mageruter spiser veldig rent. Mitt intrykk er at for å komme i super formen må man leve på eggehviter, magert kjøtt, grønnsaker, fullkornsris og havregryn, men stemmer dette? Ser at flere og flere argumenterer for at man ikke trenger å spise stereotypisk ''rent'' så lenge man har kontroll over macroene sine, så jeg lurer på om det er jeg som sitter med feil inntrykk om matvanene til fitness jenter?

Har det noe å si om man spiser hjemmelagde rundstykker som karbohydrat kilde eller om det er fullkornsris osv? eller kan man komme i super formen med et relativt ''vanlig'' kosthold dersom man er kreativ nok og passer på macroene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar du høyde for forskjellene i konk.prep og "off season" her ? Når ser du bildene, og er de sånn hele året ? Ikke alle...

Mitt inntrykk er at jo høyere FFM jentene har, jo lettere er det å opprettholde en ok fettprosent året igjennom og fortsatt leve et liv hvor de kan prestere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spiser stort sett etter samme kost hele året ja, bare ulik mengder mat :) Men tror du har missforstått spørsmålet mitt :) Egentlig er spørsmålet mitt så enkelt som er det samme hvor karbohydrater/fett/proteiner kommer fra (så lenge begge kildene f.eks. er treige karbohydrater eller umettet fett) i isåfall hvorfor velger man å bare spise etter det tradisjonelle mønsteret med eggehviter, havregryn, ris osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle om karbohydratene er rundstykker, ris, pasta, havregryn osv så lenge det ikke er snakk om å bytte ut risen med en pose godteri....

Det greie med å spise "rent" når man er under konkurransedeff derimot er at det blir lettere å kontrollere kcalinntak om man ikke er en nazi kaloriteller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om jeg spiser rundstykker vil jeg fort måtte bruke litt mer vilje og selvsisiplin enn om jeg lot karbs komme fra noe annet som bønner, quinoa, linser o.l fordi jeg føler meg veldig mett og forsynt av slike ting, mens rundstykker ikke gir meg samme metthetsfølelse. Så karbs er karbs, men de kan påvirke deg ulikt og gjøre deg vanskeligere å holde deg til de mengdene og/eller makroene du har bestemt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Siden januar nå har jeg merket endringer i fysikken min. Jeg startet med en tosplitt fordelt på fire økter i uka, og ble stadig bedre på å pushe meg utenfor komfortsonen. MEN. Samtidig droppa jeg f.eks etter hvert brød som mat, ettersom jeg kunne spise to skiver i timen omtrent, og likevel være sulten timen etterpå. Jeg har blitt mer bevisst på kostholdet mitt, men ikke nazi. Mine kan være består av kjøleskapsgrøt, knekkebrød, alt mulig til middag, middagsrester, grove pannekaker/vafler, og lefser med godt fyll, eksempelvis. Jeg har ikke kutta noe ut fra kosten, men blitt mer bevisst på å spise mer frukt og grønt, litt mer proteiner, og mat som metter, samtidig som det har et okei næringsinnhold. Komboen av dette har gjort meg sterkere, mer muskler på armer, bein, antydning til mageruter etc. Før jul trente jeg et fullkroppsprogram, men hadde typiske "norske" matvaner, VELDIG mye brød, ble sjeldent mett. Med andre ord, for meg kom endringer gradvis ettersom kostholdet kom på plass, sammen med treninga :)

Point is, er du kreativ i matveien og bevisst på hva du får i deg, så tror jeg du fint kan komme i god form, uten å måtte spise "veldig rent". Dette er nå min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om jeg spiser rundstykker vil jeg fort måtte bruke litt mer vilje og selvsisiplin enn om jeg lot karbs komme fra noe annet som bønner, quinoa, linser o.l fordi jeg føler meg veldig mett og forsynt av slike ting, mens rundstykker ikke gir meg samme metthetsfølelse. Så karbs er karbs, men de kan påvirke deg ulikt og gjøre deg vanskeligere å holde deg til de mengdene og/eller makroene du har bestemt :)

Det er sant! Men for min del, tenker jeg at det er greit å vite at jeg en gang i blandt kan spise det ene rundstykket om det passer med macroene mine :) Prioriterer å spise ren mat, hovedsaklig fordi det er det alle andre som får gode resultater gjør - men jeg føler meg ekstra flink da ift til normal kost, men jeg syns det er fint å noen ganger kunne bytte om på matvarer for å kose seg litt ekstra uten at man har cheatet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Siden januar nå har jeg merket endringer i fysikken min. Jeg startet med en tosplitt fordelt på fire økter i uka, og ble stadig bedre på å pushe meg utenfor komfortsonen. MEN. Samtidig droppa jeg f.eks etter hvert brød som mat, ettersom jeg kunne spise to skiver i timen omtrent, og likevel være sulten timen etterpå. Jeg har blitt mer bevisst på kostholdet mitt, men ikke nazi. Mine kan være består av kjøleskapsgrøt, knekkebrød, alt mulig til middag, middagsrester, grove pannekaker/vafler, og lefser med godt fyll, eksempelvis. Jeg har ikke kutta noe ut fra kosten, men blitt mer bevisst på å spise mer frukt og grønt, litt mer proteiner, og mat som metter, samtidig som det har et okei næringsinnhold. Komboen av dette har gjort meg sterkere, mer muskler på armer, bein, antydning til mageruter etc. Før jul trente jeg et fullkroppsprogram, men hadde typiske "norske" matvaner, VELDIG mye brød, ble sjeldent mett. Med andre ord, for meg kom endringer gradvis ettersom kostholdet kom på plass, sammen med treninga :)

Point is, er du kreativ i matveien og bevisst på hva du får i deg, så tror jeg du fint kan komme i god form, uten å måtte spise "veldig rent". Dette er nå min erfaring :)

Så er det jo også litt individuelt hva som skal til for å få en god fysikk, høres ut som du er veldig heldig :) Må nok passe på litt mer enn deg, men dette understreker ivertfall det jeg lurte på - så tusen takk for et godt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det jo også litt individuelt hva som skal til for å få en god fysikk, høres ut som du er veldig heldig :) Må nok passe på litt mer enn deg, men dette understreker ivertfall det jeg lurte på - så tusen takk for et godt svar :)

Nja, hehe, det skal innrømmes at jeg ikke hadde så voldsomt mye fett fra før, forsåvidt, men likevel. Det tok tid før musklene kom, men jeg tror de kom samtidig som maten kom skikkelig på plass altså! Jeg har bekjente som tidvis har lånt mitt program, men som har et helt annet kosthold, og sliter med å få resultater. Det er undervurdert hvor mye av resultatene som ligger på kjøkkenet tror jeg, man må finne det som passer hver enkelt, deg og din livsstil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, hehe, det skal innrømmes at jeg ikke hadde så voldsomt mye fett fra før, forsåvidt, men likevel. Det tok tid før musklene kom, men jeg tror de kom samtidig som maten kom skikkelig på plass altså! Jeg har bekjente som tidvis har lånt mitt program, men som har et helt annet kosthold, og sliter med å få resultater. Det er undervurdert hvor mye av resultatene som ligger på kjøkkenet tror jeg, man må finne det som passer hver enkelt, deg og din livsstil :)

Det er veldig sant! Allikevel har jeg opplevd i perioder å spise etter veldig strengt regime og hatt trener og hele pakken uten å fått noe særlig resultater, og jeg har hatt perioder hvor jeg har slakket mer men fortsatt fått mer resultater. Er desidert mye som spiller inn, ikke bare maten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...