Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 178cm og vekt på 105-ish kg. Er ikke feit, men har selvfølgelig noen kilo for mye. Har trent av og på i 10 år (definitivt mest av), så har vel et greit grunnlag et eller annet sted under fettet. Selv om magen er større enn den burde, vil jeg påstå at jeg "kler" vekta mi godt. Kroppen er ikke slapp med hengemage og store pupper, men det som finnes av muskler blir gjemt bort litt kan du si. ;)

Som så mange andre vil jeg ned i vekt og trener nå styrketrening 2-3 ganger pr uke. Kjører en 3-splitt og trener i all hovedsak basisøvelser + isolasjonsøvelser. Føler at jeg har god kontroll på treningsbiten siden jeg trener hardt og er opptatt av riktig teknikk.

Dette fungerer det, jeg ser jo at jeg øker i vekter og alt er således vel. MEN, det jeg aller helst vil nå er å få vekk fettet. Få frem litt av det som ligger under. Hvis det er noe der. Og problemet med styrketreningen er at jeg er sulten. Hele tia. Mer eller mindre.

Jeg tør påstå at jeg spiser dobbelt så mye når jeg trener aktivt, som når jeg ikke gjør det. Vet at man ikke nødvendigvis skal se på vekta når man trener tung styrketrening, men jeg føler på en måte at spisingen ødelegger for treningen. Jeg skjønner jo at kroppen trenger all maten og jeg vet jo at stryketrening er noe av det beste man kan drive med, men akkurat nå er det viktigere å bli kvitt fett enn å bygge. Det hjelper lite å bygge muskler om det ikke vises pga fett.

Derfor lurer jeg rett og slett på om jeg skal kun kjøre litt kardio (spinning) innimellom og heller være flinkere med kosten, noe som er lettere når jeg ikke trener tungt. Rett og slett fordi jeg tror det blir enklere å gå ned litt i vekt slik, også heller ta styrketreningen opp igjen når vekta er litt mer der jeg vil ha den.

Har tatt ett Grete Roede-kurs tidligere, i en periode hvor jeg ikke trente. Var da relativt flink med maten, (med litt utskeielser) og gikk ned 5kg på 8uker.

ELLER, burde jeg bare holde på med styrke, gi det litt tid og se? For det sies vel at forbrenningen øker når man trener styrketrening?

Noen som har noen fornuftige innspill?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31813-er-styrketrening-rett-for-meg-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok gitt det litt tid og se, muligens noen justeringer i kostholdet? Hvor mye protein spiser du f.eks? Selv spiser jeg sånn ca 1,5-2 gram protein per kg kroppsvekt om dagen (100-150gram), gir næring til musklene og metthetsfølelse som varer lenger :)

Fettet fjerner du ikke så mye på trening, som på kjøkkenet. Mye enklere å justere mat enn å pøse på med trening for å forbrenne. Nedjuster inntak av karbohydrater til fordel for proteiner. Spis til faste tider. Guff på med grønnsaker for å fylle opp metthetsfølelsen, samt drikk litt ekstra vann før hvert måltid. Men, pass på at du ikke legger deg FOR lavt i kalorier. Du bør dra av spekket over laaang tid(vil jo ikke miste gainz:) !!)

Hvis du ikke synes du er feit og at du kler vekta godt - så er det da ingen grunn til å gjøre så mye annet enn å fortsette å trene og være litt mer forsiktig med hva du spiser.

:)

Om du derimot ønsker en type "makeover" på det kroppslige uttrykket, så må du gå litt hardere til verks. Det første og viktigste steget er å subbe bort til speilet, i trusa, og ta et granskende blikk og bli enig med deg selv om hva det egentlig er du ønsker forandring på. Skal fettet virkelig bort, må du spise i underskudd. Skal du beholde muskelmassen må du trene styrke og ikke kutte for mye på kcal-inntaket.

Så enkelt og så vanskelig.

Hvor lang tid er du villig til å innvilge deg selv? Det er det neste du må ta stilling til. Jo bedre tid du har, jo mindre krevende er det å lykkes "akkurat nå". Men det er kanskje like krevende å måtte vente og vente og vente på at det skjer noe. Der er folk forskjellige. Noen går på PSMF-diett og får voldsomme vektreduksjoner og er lykkelige av den grunn. Andre er mer orientert mot langsiktige mål og det å bygge opp en mer helhetlig og helseorientert livsstil.

Jeg vil vel anbefale deg å satse på det siste.

Når det kommer til styrketrening har jeg lyst å si dette - tren progresjonsrettet.

Når det gjelder kosthold - sett deg inn i grunnleggende ernæringsfysiologi og få kunnskap om hvorfor ting fungerer. Det er gull verdt.

Jeg har ikke peiling på hvor mye som er muskler og hvor mye som er fett av dine 105 kg - men uansett hva du ser for deg som din trivselsvekt - å komme seg dit du vil, vil kreve at du jobber dedikert og målrettet.

Gi gass - og ikke gi slipp på styrken bare for å vinne enda et hull i beltet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...