Gå til innhold

Reduserer fettprosent med karbo?


Shake90

Anbefalte innlegg

Jeg er litt forvirret og frustrert over denne lavkarbotrenden.

Jeg er en gjennomsnittlig sunn jente, som spiser sunt (og mye) og variert, og godteri frister ikke.

Men en ting jeg ikke kan holde meg unna er brød, knekkebrød og havregrøt.

Før når jeg spiste dette fikk jeg god energi og følte meg sunn og god, men nå gnager samvittigheten og føler jeg har gjort noe "feil". Dette blir veldig vanskelig for meg,

Jeg trener hver dag både styrke og kondisjon og jeg vet at jeg må ha karbohydrater i gode mengder hverdag for å holde meg gående som student og treningsnarkoman. Jeg har lyst til å fjerne litt av det ytre "vinterlaget" som jeg er polstret med for tiden.

Spm. mitt er;

Kan jeg redusere fettprosenten uten å gå ned i vekt med karbohydrater?

Er det noen som har en kostplan som passer, hva jeg kan/kan ikke spise og hvor mye? :)

Jente 21 år, 173 cm, 60 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovedsakelig er det hvor mye kalorier du inntar som betyr noe for hvor mye du går ned i vekt. Det er viktig at du får i deg nok proteiner for å ikke miste muskelmasse, men når dette er dekket har det mindre å bety om det resterende er karbohydrater eller fett.

Noen trives bra på større fettandel mens andre trives på mer karbohydrater. Dersom man har utviklet insulinresistens er det en fordel å kutte i karbohydratene og heller spise mer fett, men har du en aktiv livsstil og ingen problemer med dette kan du gjerne ha mye karbohydrater i dietten så lenge det totale kaloriinntaket er lite nok til at du har et kaloriunderskudd i løpet av dagen.

Akkurat hvor mye du skal spise finner du ved å logge det du spiser over noen uker. Juster så inntaket fram til du ser at du mister fett.

Les f.eks om biorytmedietten til Børge Fargerli: http://myrevolution.no/s/biorytme-dietten/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsakelig er det hvor mye kalorier du inntar som betyr noe for hvor mye du går ned i vekt. Det er viktig at du får i deg nok proteiner for å ikke miste muskelmasse, men når dette er dekket har det mindre å bety om det resterende er karbohydrater eller fett.

Noen trives bra på større fettandel mens andre trives på mer karbohydrater. Dersom man har utviklet insulinresistens er det en fordel å kutte i karbohydratene og heller spise mer fett, men har du en aktiv livsstil og ingen problemer med dette kan du gjerne ha mye karbohydrater i dietten så lenge det totale kaloriinntaket er lite nok til at du har et kaloriunderskudd i løpet av dagen.

Akkurat hvor mye du skal spise finner du ved å logge det du spiser over noen uker. Juster så inntaket fram til du ser at du mister fett.

Les f.eks om biorytmedietten til Børge Fargerli: http://myrevolution.no/s/biorytme-dietten/

Tusen takk for svar :)

Tar i mot alle innspill med stor iver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får et veldig bra svar av Oddis her:) Bruk diett.no for å logge kostholdet ditt en stund slik at du kan vurdere kaloriinntak og sammensetning av næringsstoffene.

For å redusere fettprosenten er ofte en økning av muskelmassen et god strategi, ikke kun å kutte kroppsfett. Da ser man fort beinete og spinkel ut, og det er sjelden fint. Som et grovt utgangpunkt kan du prøve å innta 2000 kcal på treningsdager (TUNG styrketrening) og 1800 kcal på hviledager (gå deg en times tur). Få i deg 130-150 g proteiner hver dag (530-600 kcal) og la de resterende kaloriene komme fra karbohydrater og fett slik det passer deg. Husk masse grønnsaker og nok omega 3!:) Bruk speil, målband og eventuelt fettklype for å følge utviklingen, og juster underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får et veldig bra svar av Oddis her:) Bruk diett.no for å logge kostholdet ditt en stund slik at du kan vurdere kaloriinntak og sammensetning av næringsstoffene.

For å redusere fettprosenten er ofte en økning av muskelmassen et god strategi, ikke kun å kutte kroppsfett. Da ser man fort beinete og spinkel ut, og det er sjelden fint. Som et grovt utgangpunkt kan du prøve å innta 2000 kcal på treningsdager (TUNG styrketrening) og 1800 kcal på hviledager (gå deg en times tur). Få i deg 130-150 g proteiner hver dag (530-600 kcal) og la de resterende kaloriene komme fra karbohydrater og fett slik det passer deg. Husk masse grønnsaker og nok omega 3!:) Bruk speil, målband og eventuelt fettklype for å følge utviklingen, og juster underveis.

Tusen takk, Mr M.

Dette skal jeg virkelig prøve! Jeg bruker litt diett.no, men har ikke satt meg noe fast kcal mål.

Jeg har egentlig ikke noe mål om å gå ned i vekt, men det er fettprosenten jeg vil redusere og øke muskelmassen. Det er som du sier og beinete og spinkel vil jeg ikke bli! Been there, done that, for å si det sånn :(

Jeg spiser alltid masse grønnsaker, men er det nødvendig å ta omega-3? Holder det ikke å spise makrell i tomat eller laksepålegg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser alltid masse grønnsaker, men er det nødvendig å ta omega-3? Holder det ikke å spise makrell i tomat eller laksepålegg? :)

Om du spiser en porsjon fet fisk hver dag så får du i deg en fin dose omega 3:) Da er det ikke nødvendig med tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Makrell og laks er *tommelen opp*, nam!

Men den tomatsausen i makrell i tomaten, er det neinei? Det er jo en god saus, men noen sier det er masse sukker i. Men herlighet, hvor mye utslag kan det gjøre?..

Du trenger ikke bekymre deg for sukkeret. Kun 3 gr karbohydrater i 100 gram

Stabburet makrell i tomat

253 kcal

20g fett

13,4g protein

3g karbohydrat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå tatt av ca. 4-5 cm rundt livet på 10 dager på en slags "høykarbo PSMF"-diett. Samtidig har jeg økt styrken litt i benkpress med smalt grep, mens styrken i de andre øvelsene har holdt seg konstant. Jeg estimerer at six packen skal være på plass i begynnelsen av mars.

Hvorfor høykarbo og ikke lavkarbo? Jeg har ingenting imot lavkarbo som prinsipp, det er bare at jeg som trådstarter er mer glad i havregryn og ris (til kylling) enn egg og fet fisk. I tillegg trener jeg styrke nesten hver dag, og da bør man gå høyere på karbohydratene ifølge Martin Berkhan. Protein/karbo/fett-fordelingen min ligger gjennomsnittlig på ca. 40/40/20.

Så nei, man må ikke gå på lavkarbo for å gå ned i vekt, det som betyr noe er kalorier inn minus kalorier ut som må gi et negativt svar. Kaloriunderskudd+styrketrening+nok proteiner er en god oppskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...