Gå til innhold

Markløftvarianter


Ove_68

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Prøvde meg på Sumomark for første gang i går, og det viste seg å være enklere å få opp de vektene jeg skulle enn med klassisk.

Hvordan kan man finne ut hvilken variant som er gunstigst for ens kroppsbygning?

prøve seg frem? Evt be en PT om litt innspill. :)

Selv varierer jeg litt; vanlig mark, sumo mark, strakmark, og litt variasjon i hvor dypt jeg har hoftene i startposisjon. Dette gjør jeg fordi jeg er mye sterkere i bena enn i ryggen, og ved å variere utgangsstillingen kan jeg øke aktiveringen i ryggen. (hvis jeg begynner med hoftene lavt nede kjenner jeg at bena utfører nesten hele løftet, mens hvis jeg har høftene litt høyere i starten får jeg jobbet mer med rygg).

Så - ingen fasit fra meg, jeg syntes det er greit å variere litt i stedet for kun å gjøre den er best på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt forskjellige, og sumo passer bra for meg - tradisjonelle markløft får jeg litt problemer med fordi jeg belaster ryggen for mye. Jeg er 165 høy med korte bein og normalt lange armer så det stemmer bra med Dave Tate sin oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt forskjellige, og sumo passer bra for meg - tradisjonelle markløft får jeg litt problemer med fordi jeg belaster ryggen for mye. Jeg er 165 høy med korte bein og normalt lange armer så det stemmer bra med Dave Tate sin oversikt.

Nå har du også gitt uttrykk for problemer med glute max, og i min erfaring ofte er i sammenheng med dårlig hoftebevegelse, som igjen ofte vil feilbelaste ryggen. Proporsjonene dine peker mer mot konvensjonell markløft, men man kan selvfølgelig bruke den teknikken man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du også gitt uttrykk for problemer med glute max, og i min erfaring ofte er i sammenheng med dårlig hoftebevegelse, som igjen ofte vil feilbelaste ryggen. Proporsjonene dine peker mer mot konvensjonell markløft, men man kan selvfølgelig bruke den teknikken man ønsker.

Jeg får nok ta en runde med å jobbe med hofte! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...