Gå til innhold

Ubehag øvre lår ved knebøy


sdeejay

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 22 år som har drevet med styrketrening de siste ca 2-3 mnd, hvor jeg kjører øvelser for hele kroppen, og en av øvelsene jeg inkluderer er knebøy. Tror jeg har litt mer utviklet lårmuskler enn hamstring og glutes, ettersom jeg slet med å få "kontakt" med rumpa når jeg utførte knebøy, så tar en del andre aktiveringsøvelser først. I det siste når jeg kommer til knebøyen, så merker jeg at det gjør vondt helt øverst i låret, omtrent ved hofteleddet. Vet ikke om dette er leddsmerter eller muskelsmerter. Jeg merket dette særlig etter jeg hadde begynt å utføre de andre øvelsene før knebøy (type hip thrusts, bakover utfall, bulgarske utfall mm., alle med vekter), så jeg lurer på om det kan være noe jeg har strekt ved utførelsen av disse, eller om jeg bare ikke har funnet den riktige knebøysposisjonen ennå? Hvis det er en av de forutgående øvelsene sin feil, så vil jeg helst tro det er bulgarske utfall, da jeg mistenker jeg står litt langt unna benken. Når det gjelder knebøy, pleier jeg å stå med ca skulderbreddes avstand mellom bena, føttene peker litt ut og prøver å unngå buttwinken. Er det en posisjon som vil kunne minske dette ubehaget uten å gå utover effekten av øvelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at jeg har kunnskap til å svare deg, så vil jeg bare ai at jeg opplevde samme type smerte ved utførelse av knebøy. Hadde en mnd opphold for i frykt for skade og startet opp igjen i uka her. Jeg fant ut at jeg ikke hadde hadde stått bredt nok tidligere, rett og slett. Prøv med en bredere fotstilling, kanskje det hjelper deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd samme slags smerter som du beskriver tidligere. For meg gikk smertene bort etter at jeg ble flinkere til å tøye hofteleddsbøyerne og bruke litt mer tid på dynamisk oppvarming før hver økt. Du skriver at du allerede gjør aktiverinsøvelser for rumpa, men husker du å tøye hofteleddsbøyerne nok? Kan være et tips å sjekke ut denne filmen for tips, spesielt nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle aktiveringsøvelsene som alltid tar like godt på rumpa før jeg går over til knebøy, for eksempel hip thrust med vekter som skal være en god øvelse for å få kontakt med rumpa, men hvor jeg noen ganger bare kjenner det i lårene - jeg har bena i 90 graders vinkel og presser med hælen, så vet ikke helt hva jeg gjør feil der.

Det Lea nevner med å tøye hofteleddsbøyerne høres ut som noe jeg kanskje burde se nærmere på, da dette ikke er noe jeg gjør per idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres for meg ut som at du ikke har kontakt med setemuskulaturen under øvelsene. VELDIG vanlig problem som jeg spesielt ofte ser hos jenter (hyperekstensjon i hofta på toppen). Dette kan irritere hoftebøyerne og slimposen som ligger under dem.

Ta noen bodyweight squats og hold fast om hoftekammen. Du skal føle at hoften roterer fremover og være fastlåst i ryggen, all bevegelse skal komme fra acetabulum (hoftesocket). Mild svai i korsrygg må være tilstede for å bruke rumpa skikkelig. Du kan også palpere rumpen for å føle at den aktiverer under glutebridges (start med bodyweight, deretter 1beins).

Når rumpa ikke fungerer, vil hamstring kompensere. Denne har ikke samme stabiliserende evne som den lokale gluteus maximus, og vil derfor ofte dra hofta alt for langt inn i ekstensjon (lårene for langt bak). Viktig at du kontrollerer dette og hindrer hofta i å hyperekstendere.

article1.jpg

Alltid fokuser på å presse deg opp og INN. Typisk tegn på glute max dysfunksjon er når klienten ikke evner å presse inn, kun opp (betyr at quads og hams gjør all jobben).

Hope this helps :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...