Gå til innhold

Mandelmel


Gjest

Anbefalte innlegg

Yo!

For dere som har prøvd mandelmel, er dette mel som smaker mye mandel? Eller har generelt veldig svak smak? Står på den som er fra Funksjonell Mat at de har redusert fettet betraktelig, og ofte så er det fettet i matvarer som smaker mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bruker mandelmel i pizabunn blant annet. Synes ikke det smaker mandel:). Det smaker egentlig ikke så mye.

YYYYYYYEEEEEEEEESSSSSSSSSS!!!!!!!!!!! :D Så lenge ingen sier deg i mot nå så har jeg noe spennende på gang :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YYYYYYYEEEEEEEEESSSSSSSSSS!!!!!!!!!!! :D Så lenge ingen sier deg i mot nå så har jeg noe spennende på gang :whistling:

Rekker jo ikke svare engang jo! :p Hehe. Jeg har ikke "lært" meg å bruke det riktig enda, så jeg har hatt litt dårlig erfaring med "tørr", potetmelaktig smak. Men jeg må nok redusere på mengden, og få inn mer fuktighet i baksten ved hjelp av f.eks. skyr :) Øvelse gjør mester, og mandelmel er ikke som vanlig mel. Det er jo laget av mandler, og "oppfører" seg anderledes, som for eksempel at det trekker til seg MASSE vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde mandelmel for første gang for en uke siden. Skulle lage rundstykker etter oppskrift fra fitnessnora. Ble ikke fornøyd med resultatet - syntes de smakte veldig mye mandel, nesten marsipan. Spiste et par stykker med sjokade på (tenkte at det kunne hjelpe litt, siden jeg kun liker marsipan med sjokolade), men endte med å kaste 12 rundstykker. Falt heller ikke i smak hos samboeren. Har i ettertid prøvd det i både vafler og boller, men har da hatt mindre prosentvis andel mandelmel (av det tørre), og da har det gått helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en bruker nesten bare mandelmel i en oppskrift så vil dette naturligvis smake en god del mandel, men det er en ganske spesiell/søt/god/smakfull/mettende/vanskelig-å-beskrive mandelsmak, så det enkleste er egentlig å bare prøve det selv :p

Men smaken kan "maskeres" til en viss grad med diverse krydder (kardemomme, kanel, nellik, stevia, osv.) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Thomas. Kanel, kardemomme, evt cummin, oregano ol. Spørs på bruksområdet.

Selv bruker jeg mandelmel ofte i bakst! Blander det sammen med annen tørrvare, som kokosmel, proteinpulver ol. Da forsvinner den marsipansmaken med engang! Selv om jeg personlig ikke har noe i mot den.

http://dedication.blogg.no/1326142047_sunne_boller.html - Disse er gode :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, ja, var en mixed bag med svar her :confused: jaja, blir som dere sier best å bare prøve ut, men jeg har nok ikke tenkt å prøve det ut i noe boller/annen dessertbakst. Dette blir til middag/forrett så vi får se :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, ja, var en mixed bag med svar her :confused: jaja, blir som dere sier best å bare prøve ut, men jeg har nok ikke tenkt å prøve det ut i noe boller/annen dessertbakst. Dette blir til middag/forrett så vi får se :D

Du kan jo bruke det i pizzabunn/pannekaker ol. da ;) Som sagt, da kan litt sterkere krydder gi en god smak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, men samtidig avhenger dette av hvor mye fiber en er vant med å få i seg til vanlig. Var ikke lenge siden jeg lagde en pizza av 150g kokosmel, og det inneholder vel 60g fiber per 100g, så 90g fiber i ett måltid med andre ord. Fikk heldigvis ingen uante konsekvenser, men for noen som aldri spiser grønnsaker, frukt eller grove produkter så ville nok konsekvensene ha vært ganske så merkbare :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...