Gå til innhold

Rygghev?


Elliot

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Begge disse øvelsene er litt avhengig av dine svakheter og hva du bør fokusere på. I styrkeløft programmer brukes ofte rygghev som en oppvarmingsøvelse før knebøy og markløft. Typisk er 3x10 med en belastning som er relativt lett. Rygghev tar også endel på hamstrings og gluteus.

Hamstringscurls eller lårcurl er en grei supplementsøvelse som du gjerne kjører i litt høyere repsområder enn du gjør på markløftvarianter. Men den kan vel ikke akkurat sies å være absolutt nødvendig med mindre du har dårlig styrkemessig forhold mellom hamstrings og quads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale markløftvarianter fremfor curlz, men jeg ser ikke helt hvorfor rygghev er en dårlig øvelse fordi den i tillegg tar på ræv og hamstrings?

Det er jo ikke slik at jo færre muskler en øvelse trener, jo bedre er den?

Dersom jeg er ute etter å trene en muskel, hvorfor i all verden skal jeg da velge en øvelse som tar 70% når jeg kan velge en som tar 90%?

Men tilbake til spørsmålet fra Elliot. Foroverbøyd roing tar en del på korsryggen, men det er ikke noe i veien for å legge inn en øvelse for korsryggen i tillegg. Hamstringcurls er jo en isolasjonsøvelse, så er du svak i denne kan du fint ta noen curls etter markløft.

Som Oddis skriver, "det er avhengig av dine svakheter" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Dersom jeg er ute etter å trene en muskel, hvorfor i all verden skal jeg da velge en øvelse som tar 70% når jeg kan velge en som tar 90%?

Men tilbake til spørsmålet fra Elliot. Foroverbøyd roing tar en del på korsryggen, men det er ikke noe i veien for å legge inn en øvelse for korsryggen i tillegg. Hamstringcurls er jo en isolasjonsøvelse, så er du svak i denne kan du fint ta noen curls etter markløft.

Som Oddis skriver, "det er avhengig av dine svakheter" ;)

Holder man en hantel eller skive i hånda så er dette en fantastisk øvelse. Men for de fleste er jeg enig i at alternative øvelser kan være bedre. Mange sterke folk som bruker rygghev med vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...