Gå til innhold

Skuldersmerter


franknikko

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har ilene smerter i skuldren, når jeg tar dips og benk. Det føles ut som om noen stikker en kniv i skuldren. Det føles muskulere smerter, ikke i selve skulder bladet. Jeg vil virkelig ikke slutte å trene, Hva er det. å hvordan får jeg det fixet ? Noen sier jeg bare er sliten, noen sier jeg er skjeiv trent....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg har ilene smerter i skuldren, når jeg tar dips og benk. Det føles ut som om noen stikker en kniv i skuldren. Det føles muskulere smerter, ikke i selve skulder bladet. Jeg vil virkelig ikke slutte å trene, Hva er det. å hvordan får jeg det fixet ? Noen sier jeg bare er sliten, noen sier jeg er skjeiv trent....

du er nok hverken sliten er skjeiv trent. det må være noe av det dummeste jeg har hørt:LOL: Hvor lenge har plagene vart? Om det er noe som vedvarer over uker ville jeg oppsøkt fysioterapaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Smertene har jeg hadd i 1 uke nå. Fikk faktisk råd for 5min siden at jeg Bør oppsøke fysioterapeut :) han sa det kunne hvert bare en knute som må løsnes litt. Å fikk beskjed - Begynn å tøy ! :p

jeg ville i aller første omgang latt det gå 1-2 uker. har selv hatt lignende smerter og smurte det inn i tigerbalsam før trening. Smertene gikk bort etter 1-2 uker. Det kan ihvertfall vurderes, før du bruker flere 100 kr på fysio da kroppen noen gang ordner slike ting selv.

edit: vær forsiktig med dytteøvelser på trening i første omgang. skikkelig oppvarming er svært viktig når en skade ligger å lurer. Dips er kjent for å være hard mot skuldre, så vær snill og ikke dryl på med masse overload av vekter der, om det er noe du pleier å gjøre-> brotip :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten garantert impingement... Går sjelden bort uten noen form for rehab protokoll.

Tenker humeral anterior glide dersom du føler smertene under dips, da denne øvelsen lett lar overarmsbeinet (humerus) gli (for langt) fram i socket dersom leddet ikke innehar adekvat stabilitet. Kan også være subacromion impingement, men årsaken er ofte tilnærmet den samme.

Et enkelt råd som ofte fungerer er å styrke alle rotator cuff musklene, da disse har ansvar for å holde hodet til overamsbeinet midt i glenoid fossa (socket).

1-2 ganger i uka, perfekt teknikk. Ikke til failure.

Innrotasjon 8*2

utrotasjon 8*2

abduksjon 8*2

(ikke gjør ekstensjonsøvelsen)

RotatorCuff07.png

Du kan også sjekke mobiliteten i RC. Skal nesten vedde på at du har jævlig stram posterior capsule (tilgjengelig intern rotasjon), som er vanlig ved subscap inaktivitet og humeral anterior glide. Dårlig idé å tøye før du har gjort dette. Det er også greit å vite at å tøye en svak muskel gjør den enda strammere.

GL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

får også smerter på framsia av skuldra når jeg trener benk eller dips. spesielt når benken er i 30 grader.

gikk til fysoteraput hu sa at det hjalp å tøye ut etter trening? har også hatt pause i hele sommer i håp om at det skulle bli bedre. vis det var en betenelse..

De øvelsene over skal jeg bare bruke strikk? trener hjemme så vis du har noen tips. evt andre øvelser for å bygge bryst uten at det gjør vondt :)

Har justerbar benk, manualer,stang også ez stang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan høres ut som samme skade som jeg har. Har du vondt over skulderen ytterst på kragebent? Gjør det vondt når du løfter armen over skulderhøyde (spesielt fremover)?

Da kan det være AC-leddet. Mitt ble betent av nettopp benkpress og skulderpress (med litt feil teknikk og litt mye kilo). Begynte å kjenne det i Mai i år. Siden den gang har det blitt lite belastning på bryst og skuldre, og leddet blir sakte men sikkert bedre. På den positive siden har jeg fått en ganske bra knebøy;)

Var hos manuellterapeut på NIMI for 2 uker siden, og bekreftet at leddet var slitt og trengte hvile. Han sa det kunne ta opp til et helt år før leddet var 100% bra. Jeg fikk også tilbud om en kortisonsprøyte i leddet som da ville ta bort smertene (men ikke selve problemet. Etter mye lesing og vurdering valgte jeg å takke nei til den, og heller la det lege naturlig.

Jeg fikk også beskjed om at skuldrene mine var innovervendte, og fremover måtte jeg fokusere på bakside skulder, rotator cuff, og å styrke musklene rundt scapula. Disse musklene er svært viktige å styrke selv når du ikke er skadet. Skulle ønske noen hadde fortalt meg hvor viktig det var da jeg begynte å trene.. Få skuldrene tilbake og ned på alle løft, og du vil unngå mange skulderproblemer.

Så mitt råd er å ikke belaste det for mye de neste ukene, og se om du opplever forbedring. Du kan selvfølgelig trene, men hold deg lavt på smerteskalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

får også smerter på framsia av skuldra når jeg trener benk eller dips. spesielt når benken er i 30 grader.

gikk til fysoteraput hu sa at det hjalp å tøye ut etter trening? har også hatt pause i hele sommer i håp om at det skulle bli bedre. vis det var en betenelse..

De øvelsene over skal jeg bare bruke strikk? trener hjemme så vis du har noen tips. evt andre øvelser for å bygge bryst uten at det gjør vondt :)

Har justerbar benk, manualer,stang også ez stang

Du kan bruke strikk, men det er vanskeligere å måle styrke og følge fremgang. Jeg ville ikke brukt det med mindre jeg ikke hadde noe annet. 1) kabelrack 2) dumbbells 3) strikk

Incline krever noe mer ekstern rotasjon enn ordinær benk. Om du har lite ER så kan det hinte til svake eksterne rotatorer, da ubalansen gjerne vil stramme opp IR for å skape stabilitet. Ville uansett trent både IR og ER, begge er enormt viktige. Anbefaler ikke å strekke rotator cuff med mindre man veit hva man driver med!

En grei tommelfingerregel for styrkebehov rotatorcuff, i følge Charles Poliquin og Bill Hartmann;

8 rep 10% av max benk i utrotasjon

8 rep 13,3% i innrotasjon (ca 1/3 sterkere enn ER)

F.eks ved max på 100kg i benken, bør RC minimum kunne rotere;

8x10kg ut

8x13kg inn

Supraspinatus (abduksjon) har jeg ikke noe mål på, men så lenge man gjør sidehev jevnlig med god teknikk så bør denne muskelen være OK.

Mange er under den oppfatning at innroterte skuldre tyder på stram subscapularis (innrotator RC), men i min erfaring så kan dette bety inaktiv subscap hvorav pecs, lats etc må kompensere og blir kronisk stramme.

Relativt trygt å strekke bryst, hamstrings, quadriceps, latissimus dorsi, legger, det vanlige.

GL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen! nå har jeg fått trent de øvelsene du viste og ligger på 5 kilo på ER og 9 IR... så ER er noe som jeg må jobbe med :) prøvde fronthev og sidehev da kjente jeg at det verka litt i skuldra etterpå.. fra kragebeinet å ned til biceps..

å heve armen over skuldre gjør ikke vondt men å ta armen bakover som å ta på seg en jakke kjenner jeg et lite stikk..

har hatt helt feil teknikk på benkpress så har nå tatt skuldrene ned også albuene nærmere kroppen. og det funka mye bedre.. men skal jeg kutte ut benkpress, dips, militær press, fronthev og sidehev for at skuldra skal bli helt bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! nå har jeg fått trent de øvelsene du viste og ligger på 5 kilo på ER og 9 IR... så ER er noe som jeg må jobbe med :) prøvde fronthev og sidehev da kjente jeg at det verka litt i skuldra etterpå.. fra kragebeinet å ned til biceps..

å heve armen over skuldre gjør ikke vondt men å ta armen bakover som å ta på seg en jakke kjenner jeg et lite stikk..

har hatt helt feil teknikk på benkpress så har nå tatt skuldrene ned også albuene nærmere kroppen. og det funka mye bedre.. men skal jeg kutte ut benkpress, dips, militær press, fronthev og sidehev for at skuldra skal bli helt bra?

Fortsett med IR / ER men se til at kun armbeinet roterer. Du skal ikke denge vekta opp, da dette forsterker ubalansen.

Jeg vil tro at skulderbladene dine heller ikke beveger seg riktig og følger armens bevegelse, men her trenger du nok noen til å guide deg.

Om du var min kunde så hadde jeg kjørt smalbenk og hantelbenk frem til skuldrene var bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opplegget sier 2 ganger i uka samme som med rygg/skuldre men har holdt meg til 1 gang i uka siden skuldre ikke er som den skal. kjenner at jeg er litt sår bak i ryggen etter å tatt IR ER igår.. er kanskje bare støl? litt gåen i ER

hvor mange ganger skal jeg gjøre det han duden gjør i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver dag, det er uten belastning. Greia er; om øvelsen blir gjort feil så er uttellingen lik null.

Du kan gjøre scapular push ups også. der må du passe på at skuldrene ikke blir shrugga opp mens du protrakterer dem - 15x3, 2 ganger i uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 10 måneder senere...

Jeg har jobbet som skogsmann fra siden 1998 og hadde helle tiden vondt i skuldrene, men noen mnd. siden fått jeg utrolig vondt og legen sendt meg for å ta MR og jeg er i sjokk nå, jeg har store ruptur av muskler i begge skuldrene. Men først å få kirurgisk operasjon leggen sa at jeg må ta fysioterapi trening ………jeg som kommer fra tung fysisk jobb ……SJOKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...