Gå til innhold

Frontbøy problemer


Elliot

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst til å trene frontbøy, men sliter mye. Klarer 5x110 kg i dype knebøy, men klarer knapt 5x60kg i frontbøy.

Problemet er at når vekta blir tung nok så faller den fremover når jeg er i bunnen og jeg må bruke krefter i armene for å holde stanga oppe.

I tillegg gjør det vondt i håndleddene mine når jeg må bøye dem bakover.

Jeg mistenker også at jeg ikke klarer å holde øvre del av ryggen rett i bunnposisjon.

Jeg regner med dette er et mobilitetsproblem? Hva er de beste mobilitetesøvelsene for å klare å ta frontbøy korrekt?

Jeg bør kanskje filme dette og få noen innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ankel og hamstringmobilitet først og fremst i min erfaring. Om du henger såpass bak med frontbøy, kan det være lurt å fokusere mer/kun på dette i en periode (om det er målet ditt).

Det er tungt og litt vondt i starten, bit det i deg ;)

Du kan f.eks bruke reimer eller ha armene i kryss for å slippe håndleddsproblemet. Om det er viktig for å deg å holde den korrekt i klassisk henseende så kan du jobbe med å strekke fleksorene i underarmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, må bare jobbe med det. Jeg ønsker som sagt at styrketreningen skal fremme og bedre holdningen min og frontbøy er nok bedre enn knebøy, da jeg i knebøy bøyer nakken og øvre rygg endel fremover på tyngre løft. Og målet mitt er ikke å løfte tyngst mulig. Kan prøve å holde armene i kryss og se om det hjelper. Takk for tipsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på frontbøy idag. klarte kun 2x5 på 70kg. Og det var vondt. fikk merker og litt vondt på kragebeinet av vekta. Og måtte bruke masse krefter på holde vekta i riktig posisjon. For noe hærk. Ble også mye mer andpusten ernn vanlig. Har veldig lyst til å mestre frontbøy men det er et strev å trene det. Og jeg har ikke lyst til å bli svakere i beina. Føler jeg ikke har fått trent beina ordentlig etter å ha trent frontbøy.

Skal jeg bare glemme hele greia med frontbøy eller være tålmodig å trene med ubehaget? Og hvordan kan jeg holde styrken i beina oppe mens jeg prøver å mestre frontbøy? Aldri slitt så mye med en styrkeøvelse noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jo takk.

hvis jeg klarer 5x110 i dype knebøy. Hva bør jeg kunne ta ideelt sett i frontbøy med 5 reps?

Jeg har tatt 190x4 i bøy / 215x1, men synes det er helt forferdelig med en 3'er på 110 i frontbøy.

Jeg har trent den jevnt cirka 2 mnd nå og det blir bedre og bedre. Jeg kjører dog kryssgrep. Har også fått tips om å åpne hoftene mer, så jeg står mye bredere enn jeg gjør i bøy og peker tærne mer ut. Husk å trekk inn all pust du klarer slik at du har et solid trykk hele veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt 190x4 i bøy / 215x1, men synes det er helt forferdelig med en 3'er på 110 i frontbøy.

Jeg har trent den jevnt cirka 2 mnd nå og det blir bedre og bedre. Jeg kjører dog kryssgrep. Har også fått tips om å åpne hoftene mer, så jeg står mye bredere enn jeg gjør i bøy og peker tærne mer ut. Husk å trekk inn all pust du klarer slik at du har et solid trykk hele veien!

Takk, hjelper jo litt å høre at andre sliter med å ta mye i frontbøy vs knebøy ;) Takk for tipsene forresten. Jeg tror jeg skal prøve meg på kryssgrep kanskje. Noen spesiell måte å holde på? instruksjonsvideo som viser en god metode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens litt sært skrudd sammen, men jeg digger frontbøy. Det er helt naturlig at du er svakere der enn i bøy, men jeg tror en del av det skyldes at mange er svake i brystryggen, noe som jo ikke blir veldig mye trent i de andre øvelsene.

Når knærne køddet mest trente jeg bare frontbøy, og kom meg opp til 3x3x 115,da hadde jeg tidligere hatt pers i vanligbøy på 120, men i et svakt øyeblikk retestet jeg pers, og da klarte jeg jammen meg 145. Det var ganske stas.

Du får vondt i kragebeinet /foran på skuldrene, akkurat samme som at du får vondt over skuldrene av vanlig bøy. Men det går over:)

Og jeg trener med olympisk grep, fordi den stiller større krav til mobilitet, og fordi oly-løft er så sexy<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på frontbøy idag. klarte kun 2x5 på 70kg. Og det var vondt. fikk merker og litt vondt på kragebeinet av vekta. Og måtte bruke masse krefter på holde vekta i riktig posisjon. For noe hærk. Ble også mye mer andpusten ernn vanlig. Har veldig lyst til å mestre frontbøy men det er et strev å trene det. Og jeg har ikke lyst til å bli svakere i beina. Føler jeg ikke har fått trent beina ordentlig etter å ha trent frontbøy.

Skal jeg bare glemme hele greia med frontbøy eller være tålmodig å trene med ubehaget? Og hvordan kan jeg holde styrken i beina oppe mens jeg prøver å mestre frontbøy? Aldri slitt så mye med en styrkeøvelse noen gang.

Lærte meg frontbøy i sommer, hadde personlig alle de samme probleme som deg, og trodde jeg skulle dø av smerte i kragebeina i begynnelsen, men så gikk det over, og nå tar jeg ca. 15kg mindre i frontbøy enn jeg gjør i vanlig bøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg begynt på frontbøy. Har hatt 3 økter og det har blitt en smule, med vekt på smule mindre vondt/lettere å utføre.

Trener 5 reps mellom 50-70kg. Mer er umulig per idag pga teknikk tror jeg.

Trener vanligvis ordinær knebøy med 5 reps på 90-110kg

Får håpe teknikken bedrer seg i fronbøyen slik at jeg kan komme opp på 100kg etthvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg begynt på frontbøy. Har hatt 3 økter og det har blitt en smule, med vekt på smule mindre vondt/lettere å utføre.

Trener 5 reps mellom 50-70kg. Mer er umulig per idag pga teknikk tror jeg.

Trener vanligvis ordinær knebøy med 5 reps på 90-110kg

Får håpe teknikken bedrer seg i fronbøyen slik at jeg kan komme opp på 100kg etthvert.

Det er helt naturlig å være svakere i frontbøy enn i knebøy, bare pushe videre, så løser det seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...