Gå til innhold

Vitamintilskudd?


maiine

Anbefalte innlegg

Tar for tiden ikke noen form for vitamintilskudd, men etter min tredje forkjølelse på to måneder begynner jeg nå å lure på å ta mer vitaminer for å forebygge. Tenker kanskje c-vitaminer og multivitaminer, og eventuelt andre ting som er gunstig.

Har dere noen tips/råd til hva man bør ta, og hvilke produsenter dere anbefaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt! Riktig kosthold og trening har også mye å si på helsa. Jeg merker hvertfall stor forskjell fra fjor vinter da jeg var trøtt hele tiden! Nå som jeg tar vitamin D + alle de andre tingene har jeg mye mer energi :) Og for oss jenter som er litt opptatt av hår og negler så hjelper omega 3 for det også, hvertfall for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan med fordel kjøpe deg et d-vitamintilskudd og ta 2-4000 IU (50-100µg) av dette daglig i vinterhalvåret. Dette får vi i oss alt for lite av her oppe i nord, siden tilgangen på sterkt nok sollys er veldig begrenset. I tillegg kan det være greit å få i seg en del C-vitamin, spesielt i de periodene du er forkjølet. C-vitamin har en antioksidanteffekt, og store doser kan være effektivt for å forebygge/motvirke sykdom. Vitaminet er vannløselig, så du klarer ikke å overdosere på C-vitamin. Tar du mye på en gang, kan du risikere å bli dårlig i magen, så dette kan du bruke som et mål på hvor store doser du tåler.

Begge disse kan du få kjøpt ganske billig her. De sender ut fra et lager i Sverige.

Til andre som svarer i denne tråden: Å gi trådstarter en liste over kosttilskudd du selv bruker er veldig lite nyttig hvis du ikke samtidig sier noe om hvorfor du tar de ulike tilskuddene eller hvorfor du anbefaler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har hjulpet meg sykdomsfritt gjennom vinteren, når uhellet først er ute:

den dagen du kjenner bittelitt symptomer på forkjølelse, så stapper du i deg en skikkelig god overdose c-vitamin, type 3-5 gram gjerne (mange tabletter med andre ord). Hvis du tar for mye på en gang vil du kjenne det i magen, men jeg bruker f.eks noen som har 200mg per tablett, og pleier å ta 5 tabletter i slengen, så tar jeg gjerne morgen, ettermiddag og kvelds. Det hjelper!

Blir selvsagt fremdeles snufsete her og der, men jeg har klart å unngå Den Store Forkjølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...