Gå til innhold

Ferskringspørsmål om kosttilskudd


TheStian

Anbefalte innlegg

hei!

Er heeelt ny med dette med styrketrening, å lurer på om det er noen kosttilskudd jeg "bør" ta?

Har lest at det er gunstig med proteiner ifb. styrketrening men utvalget er jo heeelt sykt, hva kan anbefales å hvordan bør det brukes?

Har også lest at kreatin skal være "bra", men er usikker på bruksområde..

en annen ting er at jeg ikke er direkte mager:huh: å har ikke lyst å innta en masse kalorier å bli enda fyldigere.

Er det noen som kan dytte meg i riktig retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!

Er heeelt ny med dette med styrketrening, å lurer på om det er noen kosttilskudd jeg "bør" ta?

Har lest at det er gunstig med proteiner ifb. styrketrening men utvalget er jo heeelt sykt, hva kan anbefales å hvordan bør det brukes?

Har også lest at kreatin skal være "bra", men er usikker på bruksområde..

en annen ting er at jeg ikke er direkte mager:huh: å har ikke lyst å innta en masse kalorier å bli enda fyldigere.

Er det noen som kan dytte meg i riktig retning?

Husk at kostholdstilskudd er _tilskudd_, og bør inngå som en del av et ålreit kosthold, ikke et substitutt.

Hvis du får i deg nok proteiner fra maten (mange anbefaler mellom ett og halvannet gram protein per kilo kroppsvekt per dag, dvs 100-150 gram proteiner per dag, hvis man veier 100 kg), så trenger du ikke proteinpulver.

Men utvalget er mer salgsmessig, og forskjellene mellom en type whey/myseprotein og en annen type whey/myse, er som regel veldig liten.

Hvis du har litt ekstra masse på kroppen fra før av, kan økt bevisstgjøring av hva du spiser, og hvor mye du spiser, gjøre mye for å endre på dette:)

Du kan jo feks prøve å skrive ned hva du spiser i løpet av en uke, og se om det er noen grep du kan ta utifra der? (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du "bør" ta det som du ikke får i deg via vanlig kost. Omega 3 er bra om du spiser lite fisk/valnøtter, proteinpulver om du ikke får i deg nok protein via mat. Vitaminer om du er dårlig å spise frukt og grønnsaker.

Som du ser kan du få i deg alt dette via normal mat, så kosttilskudd er ikke nødvendig. Dog er det lettvint og billig. Du har også kreatin som kan være verdt å prøve. Det er godt dokumentert, så kan anbefales å lese seg litt opp til. Preworkout er også i vinden i det siste, men bruker det kun personlig for å få en wakeup på tunge dager.

Det finnes mange flere kosttilskudd enn hva jeg nevner, som ZMA, BCAA osv, men her må heller noen andre assistere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosttilskudd har fordeler MEN…

Et godt kosthold er det absolutt viktigste sammen med trening og restitusjon for resultater! (y)

Hvis du får i deg 1,8-3 gram protein per kg/kroppsvekt fra kosten holder det langt.

Selvsagt er der andre tilskudd som PWO, BCAA, ZMA med mere som kan gi deg litt ekstra motivasjon eller resultater men jeg syns du skal se over både trening og kost først!

Når du er godt i gang med treningen og har trent kontinuerlig over en lang tid da har du bedre forutsetninger og kan vurdere å legge til noen form av kosttilskudd som en motivator eller for å komplettere kosten.

MEN (igjen) se på proteininntaket. Hvis du ligger lavt kan proteinpulver være en god investering!

Det samme gjelder vitaminer, mineraler og omega3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...