SamGold Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Etter trening : blei en 400g torskefilet med en 350g pose erter og saus. Come on... Dette er en vits. Hva er dette? 30 gram karbohydrater eller noe sånt? Kostholdet ditt ser ikke så ille ut ellers. Personlig kjører jeg et litt intuitivt kosthold, altså at jeg spiser litt etter sultfølelsen og ofte lavkarbo, men jeg passer ALLTID på å spise BRA i perioden etter trening, selv når jeg spiser på underskudd og prøver å gå ned i vekt. Og om jeg har hatt en del lavkarbo-måltid på rad eller spist lite dagen før, prøver jeg alltid å få et karborikt måltid før trening. Ta 1 liter sjokomelk rett etter trening og deretter 200-250 g kylling/kjøtt/fisk og 200 g ris eller noe sånt. Jeg vet ikke hva slags fettprosent du har og hvor lett du legger på deg fett, men generelt ser det ut som om du med fordel kan skru opp kaloriene litt gjennom hele dagen. Når det gjelder trening kan det virke som om nybegynnere gjør to vanlige feil: 1) Trener for svakt/feil. 2) Trener alt for tungt. Failure og forced reps på hvert eneste sett og aldri fri-uke. Jeg var i sistnevnte kategori. Visste ikke hva periodisering var og hadde aldri hørt om deload. Når jeg ble sliten og fremgangen uteble, kjørte jeg bare på enda hardere i stedet (ingenting galt med viljestyrken). Hadde i tillegg en tung jobb og sov lite. Endte til slutt opp med å gå på en megasmell som gjorde at jeg ikke trent på nesten ett år. Skal sies at jeg hadde en del annet stress i livet mitt også i tillegg til at jeg ikke sov skikkelig. Kjenner du deg igjen i en av de to kategoriene? Løftene dine er jo slettes ikke ille. Som andre alt har antydet er nok dette en kombinasjon av for lite/feil kalorier og feil trening. Med det sagt, så er det ikke sikkert du trenger om å gjøre DRAMATISKE endringer. Det kan være så enkelt som å ta fri noen dager og å skru opp kaloriene litt, særlig i vinduet rett etter du har trent. Søvn er også utrolig viktig. Ikke tro at du kan hente inn "tapt søvn" ved å sove 12 timer natt til lørdag og søndag. anders wikanes og Aurelius 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31089-blitt-mye-svakere-p%C3%A5-kort-tid-hjelp/page/2/#findComment-1059449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anders wikanes Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 Energitilgjengeligheten din er (estimert utifra fettfri masse og daglig bruk) FFM = 82*0.87= 71kg Energitilgjengelighet: 2500-200* = 2300/71 = 32kcal pr kg fettfri masse minimum 35 kcal pr kg fettfri masse for vektnedgang 40-45 kcal pr kg fettfri masse for vedlikehold av vekt over 45 kcal pr kg fettfri masse for vektoppgang *estimert daglig energiforbruk ved trening 4ganger i uken Energiinntak: 50*71 = 3550+200 = 3750kcalProtein: 2*71 = 568kcal/4 = 142g Fett: 3750*0.30 = 1125kcal/9 = 125g Karb: 3750-1125-586 = 2039kcal/4 = 509g Dette er og blir et estimat utifra generelle anbefalinger - det gir et grovt bilde av noe en kan forholde seg til, men det er absolutt ikke en fasit. Lykke til =) ehm. jo takk... da har jeg hvertfal fått en viss formaning om hvordan jeg bør sette opp måltidene. men jeg tror neppe jeg klarer å beregne nøyaktig antall karbs, prots og fett i hvert måltid .. da må je nesten sette meg ned med exel og den store kalkisen te faren min men kan hvertfall prøve å rette meg mer mot det oppsettet der. Men nesten 4000 kcal om dan... det virker ganske mye i mine øyne egentlig, men kan hvertfall prøve å slenge inn litt mer fett i maten da.. ekstra smør elno, så gåre nok oppover (Blir jo avansert det å trene og å være sunn hehe ) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31089-blitt-mye-svakere-p%C3%A5-kort-tid-hjelp/page/2/#findComment-1059469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 (Blir jo avansert det å trene og å være sunn hehe ) Det er derfor det krever innsats(evt fagperson) for å bli best anders wikanes 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31089-blitt-mye-svakere-p%C3%A5-kort-tid-hjelp/page/2/#findComment-1059473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anders wikanes Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 TCome on... Dette er en vits. Hva er dette? 30 gram karbohydrater eller noe sånt? Kostholdet ditt ser ikke så ille ut ellers. Personlig kjører jeg et litt intuitivt kosthold, altså at jeg spiser litt etter sultfølelsen og ofte lavkarbo, men jeg passer ALLTID på å spise BRA i perioden etter trening, selv når jeg spiser på underskudd og prøver å gå ned i vekt. Og om jeg har hatt en del lavkarbo-måltid på rad eller spist lite dagen før, prøver jeg alltid å få et karborikt måltid før trening. Ta 1 liter sjokomelk rett etter trening og deretter 200-250 g kylling/kjøtt/fisk og 200 g ris eller noe sånt. Jeg vet ikke hva slags fettprosent du har og hvor lett du legger på deg fett, men generelt ser det ut som om du med fordel kan skru opp kaloriene litt gjennom hele dagen. Når det gjelder trening kan det virke som om nybegynnere gjør to vanlige feil: 1) Trener for svakt/feil. 2) Trener alt for tungt. Failure og forced reps på hvert eneste sett og aldri fri-uke. Jeg var i sistnevnte kategori. Visste ikke hva periodisering var og hadde aldri hørt om deload. Når jeg ble sliten og fremgangen uteble, kjørte jeg bare på enda hardere i stedet (ingenting galt med viljestyrken). Hadde i tillegg en tung jobb og sov lite. Endte til slutt opp med å gå på en megasmell som gjorde at jeg ikke trent på nesten ett år. Skal sies at jeg hadde en del annet stress i livet mitt også i tillegg til at jeg ikke sov skikkelig. Kjenner du deg igjen i en av de to kategoriene? Løftene dine er jo slettes ikke ille. Som andre alt har antydet er nok dette en kombinasjon av for lite/feil kalorier og feil trening. Med det sagt, så er det ikke sikkert du trenger om å gjøre DRAMATISKE endringer. Det kan være så enkelt som å ta fri noen dager og å skru opp kaloriene litt, særlig i vinduet rett etter du har trent. Søvn er også utrolig viktig. Ikke tro at du kan hente inn "tapt søvn" ved å sove 12 timer natt til lørdag og søndag. Tar i det jeg kan, så nr 1 er nok utelukket. teknikken tror jeg sitter inne har aldri tatt fri uke, ikke frivillig hvertfall. snappa skuldra nesten ut av ledd for 2-3 mnd sia... da var jeg borte i 20 dager elno.. ellers har je ikke hatt mye fri. Nå skal sant sies at jeg startet på 65 kg og 30 i benk for 1.5 år sia .. så noe må jeg jo da ha gjort riktig Men tar med meg alle svar, Virker som om du prater av erfaring Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31089-blitt-mye-svakere-p%C3%A5-kort-tid-hjelp/page/2/#findComment-1059477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fribbern Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Eller bare at hverdagen har begynt igjen. Og du bruker energi på noe annet enn trening. Jeg hadde min første uke på jobb etter 6 uker fri. 6 uker hvor jeg hadde fokus på hvile overskudd og økninger. Og har gått litt ned på alle øvelser nå. Det ligner seg ut etter noen uker, hvor kroppen blir vandt med hverdagen igjen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31089-blitt-mye-svakere-p%C3%A5-kort-tid-hjelp/page/2/#findComment-1059566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tor Skrevet 26. august 2014 Del Skrevet 26. august 2014 Heisann. Har et lite problem jeg har slitt med den siste uka. Har hatt ok fremgang i sommerferien, klarte bl.a å ta 100kg i benk 1 rep (som da er min nyeste rekord). Jeg har trent et 5X8-12 program i hele ferien på ca 70-65 kg. Pluttselig den siste uka, så har jeg hat voldsom nedgang i benkpress. i dag feks klarte jeg ikke mer enn 60kg 8-9 ganger. og forrige uke klarte jeg bare 65kg 8-10 rep Helt uten forvarsel, har ikke gjort noe spess annerledes etter at jeg starta på skole igjen, men i sommerferien klarte jeg 70kg X12. Er stuptrøtt på morgenen, og utrolig ufokusert for tida. . Personlig tror jeg det er forbigående. Er ikke unormalt å ha en periode med varierte resultater. Er så utrolig mange variabler - som tråden påpeker - at jeg ville ikke ha stresset for mye. Du har trent bra i sommerferien, og så kommer en tung uke. Gi det tid. Er dette tilfellet om 4uker er det litt større grunn til bekymring. Uansett mener jeg stikkordet er tid. Personlig har jeg fra tid til annen uker der vekter kjennes og/eller er tyngre enn hva forventet basert på tidligere resultat. Men når måneden er talt opp, og året er gått er jeg altid sterkere enn begynnelsen av året / måneden. Helhetlig. Aurelius 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31089-blitt-mye-svakere-p%C3%A5-kort-tid-hjelp/page/2/#findComment-1060173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.