Gå til innhold

Sjuk av trening.


psychgeek

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med trening. Jeg trener ca 3-5 ganger i uka, så kroppen burde være greit vant til litt belastning, men likevel: etter en relativt hard økt (enten høyintensitet eller langvarige) så føler jeg meg skikkelig sjuk etterpå. Kvalm (sliter med å spise), behov for å ligge/sove, muskelverk, svimmelhet og energiløshet. Det hjelper ikke å spise/drikke før/etter, og har ofte ikke sammenheng med slankekurer.

I går trente jeg zumba i en time, og så på pulsklokka etterpå at jeg hadde vært i høyintensitetssonen (>80% av maks) i 30 av dem. Følte meg helt fin under trening, spiste godt etterpå, men en time senere kommer symptomene. Nå sitter jeg her dagen etterpå, og føler meg like ille, faktisk er jeg så svimmel at det føles som jeg sitter i en båt her i sofaen.

Noen anelse hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg har vært hos legen mye opp gjennom årene pga manglende energi og prøvene er alltid fine.

For øyeblikket lever jeg på moderat energiunderskudd (skal inn i brudekjole :-D ): ca 1600-1800 kcal dagen med fokus på nok proteiner, litt reduksjon av karbohydrater og nok fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos legen mye opp gjennom årene pga manglende energi og prøvene er alltid fine.

For øyeblikket lever jeg på moderat energiunderskudd (skal inn i brudekjole :-D ): ca 1600-1800 kcal dagen med fokus på nok proteiner, litt reduksjon av karbohydrater og nok fett.

Jeg tror du svarer på ditt eget spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trener 3-5 ganger i uka... ligger på 1600-1800 kalorier hver dag... Og du må da trekke fra det du forbrenner av kalorier...da ligger du kanskje på 1000 kalorier på en dag. Og du lurer på hvorfor du føler deg dårlig? For meg er det ganske innlysende.

Er det sånn at du spiser deg opp i helgene? Eller når du har treningsfri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forbrenner 500 kcal på en økt, så spiser jeg 500 ekstra (litt større måltider før og etter). Jeg ligger altså på 1600 uansett. Jeg forsøkte å gjøre det samme, men spise meg opp på lørdager, men vekten rikket seg da ikke på 5-6 uker.

1600 utgjør et vekttap på 0,5 kg i uka for meg matematisk sett. Jeg har en passe stillesittende hverdag ellers.

Jeg vet jeg har ligget i kalorioverskudd tidligere pga "stikkprøver" (regnet kcal noen dager), økt vekt og økt styrke. Jeg har fortsatt symptomene jeg nevner ovenfor i slike perioder.

Det kan godt være svaret ligger i kostholdet, jeg ser bare ikke en umiddelbar link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

du säger själv att du har kunskap kring ME , men att du inte har det. Det tror jag inte heller eftersom du klarar av att vara så aktiv som du är. Men ME kan ju ofta bryta ut, eller att trötthetssymptomen förvärras om du pushar för mycket. Jag är ingen expert men mitt råd är att du lyssnar på kroppen och kanske trappar ner på träningen en period. Du skriver att du ska komma i en brudekjole ( gratulerar till bröllop :) men även det är ju en stressor... att gå ner i vekt/midjemål på bestämd tid. Det kanske är en kombination av mycket stress+fysisk aktivitet som gör att du har så lite energi? Jag har inget bättre råd än att lyssna på kroppen och tänka på att långvarig hälsa är viktigare än ett kortsiktigt mål som stressar dig ännu mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...