Gå til innhold

Hva synes dere?


solbre

Anbefalte innlegg

Kostholdsplan

Måltid 1:

70g Havregryn

2,2 dl ekstra lett melk

1 scoop protein pulver (30 g)

5g Kreatin

Måltid 2:

5 hele egg

3 rug brød (100g)

(Litt kaviar)

Måltid 3:

150g kjøtt

70g ris eller 300g potete®

100-150g brokkoli

(1 banan før trening hvis ønsket)

Måltid 4:

2 scoops protein pulver (60g)

6 riskaker

5g kreatin

Måltid 5 (likt 3):

150g kjøtt

70g ris eller 300g pottete®

100-150g brokkoli

Måltid 6:

3dl mager kesam (1 boks)

5g kreatin

Annet:

2-3 liter vann daglig

Kosttilskudd: Proteinpulver (Whey og Isolate),Omega 3, kreatin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høyde, alder, vekt, aktivitetsnivå og hvor mange kalorier er dette?

Høyde: 192 cm

Alder: 17 år

Vekt: 90-92 kg

Aktivitetsnivå: 1-10 = rundt 6-7

Kalorier: Rundt 2200-2300 kalorier

Rundt :

230 Karbohydrater

240g Protein ( trenger for og bygge muskler på diet )

Rundt 60-70g fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter vekter bare.

Ingen kardio, er kun styrke her! vis kardio skal inn, blir det nok mye mer kcal..

Hmmm... hva anbefaler du og ligge på for meg?

Aktivitetsnivået mitt, kan variere veldig, kommer altså helt an på... alt fra 1-10 = 2-8 altså... vanskelig og si

Trener 4-5 ganger i uka. Kan legge inn treningsprogrammet mitt litt seinere i kveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg løfter vekter bare.

Ingen kardio, er kun styrke her! vis kardio skal inn, blir det nok mye mer kcal..

Hmmm... hva anbefaler du og ligge på for meg?

Aktivitetsnivået mitt, kan variere veldig, kommer altså helt an på... alt fra 1-10 = 2-8 altså... vanskelig og si

Trener 4-5 ganger i uka. Kan legge inn treningsprogrammet mitt litt seinere i kveld ;)

Om målet er lavere fettprosent så vil jo den minske når du trener tung styrke. Veldig lurt å måle cm og sammenligne og se om du øker rundt armer, bryst, lår etc og krymper rundt midjen :)

Vekta er ikke så viktig da den ikke er noe særlig høy med tanken på høyden din. Skal du legge på deg muskler trenger du nok mat og da ser det ut som om du kan øke med litt mer. Savner fett når jeg ser på første innlegget.

Veldig mye proteiner og karbohydrater. Hva med litt mer fett til frokost, lunsj og mellom og så mer karbs rundt middagstider(er som oftest det men trener så da kan det være greit med karbopåfyll)

Hvor lenge har du levd på dette og hvor lenge har du trent? Hva resultater har du oppnådd hittil?

Fint om du skriver programmet ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om målet er lavere fettprosent så vil jo den minske når du trener tung styrke. Veldig lurt å måle cm og sammenligne og se om du øker rundt armer, bryst, lår etc og krymper rundt midjen :)

Vekta er ikke så viktig da den ikke er noe særlig høy med tanken på høyden din. Skal du legge på deg muskler trenger du nok mat og da ser det ut som om du kan øke med litt mer. Savner fett når jeg ser på første innlegget.

Veldig mye proteiner og karbohydrater. Hva med litt mer fett til frokost, lunsj og mellom og så mer karbs rundt middagstider(er som oftest det men trener så da kan det være greit med karbopåfyll)

Hvor lenge har du levd på dette og hvor lenge har du trent? Hva resultater har du oppnådd hittil?

Fint om du skriver programmet ja :)

Det er målet, komme seg under 10%! Ja, tror jeg skal det, bruke lifesum som guide for målinger.

Kan funke det, kan gå over litt og se,prøve og legge inn litt fett og få litt mer kcal fra fettet.

Dette er nylig, jeg har levd en stund på ''bare'' spise rundt 3000 kcal en stund siden jeg gikk ned utrolig mye på kort tid og ble litt syk så trengt godt med mat, men begynner igjen nå får og bygge muskler og gå ned i vekt!

Resultatene jeg har nådd er -50kg, har vel trent i overkant av 3 år, men begynte ordentlig for ca 1 år siden, da jeg slanka meg!

Ja, det kommer! men litt seinere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer kcal, gjerne i form av fett :)

Ser ut som du spiser veldig lite egentlig, hilsen flisa på 160 cm, og 52 kg. (ok, flis og flis, men lita=)

For eksempel:

Måltid 4:

2 scoops protein pulver (60g)

6 riskaker

5g kreatin

Hvorfor?? Ok, riskaker er vel egentlig godt da. Men få kalorier, og kun karbohydrater omtrent. Ville heller gått for yoghurt med korn og proteinpulver (eller kun proteinpulver). Eller en-to bananer og protein. Eller brødskiver.

Fettet du spiser kommer kun fra egg og kjøtt (+ bittelitt fra brød, ca 5%?).

Så ville inkludert mer laks, makrell, avokado og nøtter i kostholdet. Mindre riskaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er målet, komme seg under 10%! Ja, tror jeg skal det, bruke lifesum som guide for målinger.

Kan funke det, kan gå over litt og se,prøve og legge inn litt fett og få litt mer kcal fra fettet.

Dette er nylig, jeg har levd en stund på ''bare'' spise rundt 3000 kcal en stund siden jeg gikk ned utrolig mye på kort tid og ble litt syk så trengt godt med mat, men begynner igjen nå får og bygge muskler og gå ned i vekt!

Resultatene jeg har nådd er -50kg, har vel trent i overkant av 3 år, men begynte ordentlig for ca 1 år siden, da jeg slanka meg!

Ja, det kommer! men litt seinere :)

Wow!!!! Imponerende jobbet :D

Synes som sagt ikke at du skal kutte ned så mye på kcal. Og du trenger ikke å spise ekstreme mengder med proteiner for å bygge muskler. Det er bare så mye kroppen klarer å ta til seg uansett. Fett er veldig viktig for et optimalt kosthold.

Nå som du er ferdig å gå ned i vekt og skal bygge muskelmasse så kan du ikke ligge i like stort underskudd som ved vektnedgang da muskler krever overskudd for å klare å bygge seg opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer kcal, gjerne i form av fett :)

Ser ut som du spiser veldig lite egentlig, hilsen flisa på 160 cm, og 52 kg. (ok, flis og flis, men lita=)

For eksempel:

Måltid 4:

2 scoops protein pulver (60g)

6 riskaker

5g kreatin

Hvorfor?? Ok, riskaker er vel egentlig godt da. Men få kalorier, og kun karbohydrater omtrent. Ville heller gått for yoghurt med korn og proteinpulver (eller kun proteinpulver). Eller en-to bananer og protein. Eller brødskiver.

Fettet du spiser kommer kun fra egg og kjøtt (+ bittelitt fra brød, ca 5%?).

Så ville inkludert mer laks, makrell, avokado og nøtter i kostholdet. Mindre riskaker.

Ja, da skal jeg legge i det! Tenker og legge litt avokado til middagen, og selvfølgelig! når jeg mener kjøtt er det snakk om fisk også, dumt av meg og ikke skrive det..

Fordi karbo etter trening vil gjøre så ikke protein syntesen synker alt for lavt..

Legger til en 2 bananer etter trening også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!!!! Imponerende jobbet :D

Synes som sagt ikke at du skal kutte ned så mye på kcal. Og du trenger ikke å spise ekstreme mengder med proteiner for å bygge muskler. Det er bare så mye kroppen klarer å ta til seg uansett. Fett er veldig viktig for et optimalt kosthold.

Nå som du er ferdig å gå ned i vekt og skal bygge muskelmasse så kan du ikke ligge i like stort underskudd som ved vektnedgang da muskler krever overskudd for å klare å bygge seg opp :)

Takk :D

Ja, fett skal det bli mer av! legger det inn!

Altså ved vektnedgangen så lå jeg på så og si 1500 kcal ALT for lite.. så litt mer i helgen.. men allikevel..

Trenger man virkelig overskudd for og bygge muskler? Mener vis man ligger litt under det man forbruker kan man forsatt bygge, jeg er 17 år.. så produksjon min av testosteron er høy så legen vertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og kanskje ikke bare brokkoli, men andre grønnsaker, og frukt og bær også ;)

(PS: Proteinpulver, lettmelk rugbrød i ett ord, HVIS istedenfor vis, og poteter med kun enkle t-er. Beklager, haha!:nin::!: )

Selvfølgelig, blir nok litt annet og! f.eks sånn mix man for kjøpt, de liker jeg godt :D

( endret nå! bra du sier ifra! har litt skrivevansker sånn for og si ifra, blander fort ting, men takk! bra med trening! sånn er det med alt :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D

Ja, fett skal det bli mer av! legger det inn!

Altså ved vektnedgangen så lå jeg på så og si 1500 kcal ALT for lite.. så litt mer i helgen.. men allikevel..

Trenger man virkelig overskudd for og bygge muskler? Mener vis man ligger litt under det man forbruker kan man forsatt bygge, jeg er 17 år.. så produksjon min av testosteron er høy så legen vertfall :)

Supert med mer fett ;) Er viktig ikke bare for kcal, men det styrer hormonproduksjon, temperatur og endel viktige kroppsfunksjoner.

For å få MER muskler må du ha mer kcal enn du forbrenner ;) Pluss trene styrke. Testosteronproduksjonen kan være høy uten at du bygger muskler (fordi du ikke får nok mat feks). Men som 17-åring bør du ha såpass med produksjon av testosteron at du har alle muligheter for å kunne få mer muskler :)

Går også an å ligge på ca vedlikehold, og da "leangaine" (søk det opp, ikke helt mitt fagfelt ;) ), gå ned i fett samtidig som man får mer muskler, men du vil klart få mest muskler om du er i overskudd. Men du behøver ikke være 1000 kcal i overskudd per dag, da vil mye bli fett og. Men 200-500 kcal er sikkert ok. :)

Selvfølgelig, blir nok litt annet og! f.eks sånn mix man for kjøpt, de liker jeg godt :D

( endret nå! bra du sier ifra! har litt skrivevansker sånn for og si ifra, blander fort ting, men takk! bra med trening! sånn er det med alt :D )

Mixene er gode ja ;)

Går helt fint, er litt "yrkesskada" med mor som er norsklærer + gått studiespes..:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D

Ja, fett skal det bli mer av! legger det inn!

Altså ved vektnedgangen så lå jeg på så og si 1500 kcal ALT for lite.. så litt mer i helgen.. men allikevel..

Trenger man virkelig overskudd for og bygge muskler? Mener vis man ligger litt under det man forbruker kan man forsatt bygge, jeg er 17 år.. så produksjon min av testosteron er høy så legen vertfall :)

Japp! Må i overksudd for å bygge masse ;) Så mer mat og mer fett. Avokado, nøtter, fet fisk, kokosolje etc er supert å plotte inn i kostholdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm.. Vil virkelig bygge muskler, men ned i fett.. Vil helst ikke få mer fett, vis jeg ligger i ca 200 kcal i underskudd er det så og si umulig og bygge muskler for meg? Selv ved høy testosteronproduksjonen?

Trodde det var det som bygge muskler. Går jo an og prøve seg litt rolig frem da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm.. Vil virkelig bygge muskler, men ned i fett.. Vil helst ikke få mer fett, vis jeg ligger i ca 200 kcal i underskudd er det så og si umulig og bygge muskler for meg? Selv ved høy testosteronproduksjonen?

Trodde det var det som bygge muskler. Går jo an og prøve seg litt rolig frem da? :)

Når du bygger mer muskler så går automatisk fettprosenten ned ;)

Hørt uttrykket tynnfeit? Det er slanke mennesker med skjevfordeling mellom muskler og fett og det får mange som har konsentrert seg om kun å gå ned i vekt da mye av musklene forsvinner i prosessen når de skal ned i vekt grunnet for lite kalorier.

Nå må du tenke nytt. Nå er du normalvektig og slank, men trenger mer muskelmasse. Husk at du har gått ned 50 kg!!!!! For å bli så stor så har du spist masse mat og sikkert mye dritt. Nå som du er slank og spiser god og næringsrik mat kombinert med trening så skal du ikke være redd for mer gode kcal i normale mengder.

Fett er essensielt i et sunt kosthold, men da det gode fettet fra naturlige kilder fremfor fritert mat etc.

Du er 17 år og i voksealder. Om du spiser mer kcal med sunn og næringsrik mat og du er aktiv og trener masse så skal du ikke være redd for et moderat og kontrollert overskudd med balanse mellom proteiner, fett og trege karbs(fullkornsris/pasta, bønner, kikerter, søtpotet, bønner, linser, havregryn etc)

Trust me:) Nå er du slank. Det du skal fokusere på nå en en livsstil du skal kunne leve med der det er rom for et balansert kosthold som du kan leve med resten av livet :)

ingridsblogg.no har masse gode oppskrifter på digg mat og snacks som du kan kose deg med samtidig som du spiser nok, bygger muskler og går ned i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bygger mer muskler så går automatisk fettprosenten ned ;)

Hørt uttrykket tynnfeit? Det er slanke mennesker med skjevfordeling mellom muskler og fett og det får mange som har konsentrert seg om kun å gå ned i vekt da mye av musklene forsvinner i prosessen når de skal ned i vekt grunnet for lite kalorier.

Nå må du tenke nytt. Nå er du normalvektig og slank, men trenger mer muskelmasse. Husk at du har gått ned 50 kg!!!!! For å bli så stor så har du spist masse mat og sikkert mye dritt. Nå som du er slank og spiser god og næringsrik mat kombinert med trening så skal du ikke være redd for mer gode kcal i normale mengder.

Fett er essensielt i et sunt kosthold, men da det gode fettet fra naturlige kilder fremfor fritert mat etc.

Du er 17 år og i voksealder. Om du spiser mer kcal med sunn og næringsrik mat og du er aktiv og trener masse så skal du ikke være redd for et moderat og kontrollert overskudd med balanse mellom proteiner, fett og trege karbs(fullkornsris/pasta, bønner, kikerter, søtpotet, bønner, linser, havregryn etc)

Trust me:) Nå er du slank. Det du skal fokusere på nå en en livsstil du skal kunne leve med der det er rom for et balansert kosthold som du kan leve med resten av livet :)

ingridsblogg.no har masse gode oppskrifter på digg mat og snacks som du kan kose deg med samtidig som du spiser nok, bygger muskler og går ned i fettprosent.

Oida, har nok mye og lære enda.. haha ;)

Ja, veldig mange av dem, og det ser ikke noe bra ut..

Morro og høre at du sier det, ja, for og bli så stor skal jeg love deg, mye mat ble det... haha

Ja, men skal legge inn mer fett! oppdaterer det i kveld ;)

Sant det, vokser jo enda, kanskje ikke i høyden, men kanskje i kroppen sånn sett. Elsker sunne mat produkter uansett, hater som regel fast-food..

Tusen takk, ja, men du har vel også hørt uttrykket at man aldri blir fornøyd? Det som er litt synd at vi 24/7 ser sånne super kropper som et stappa med masse doping og det ødelegger selvbildet til oss yngre..

Skal nok jobbe hardt dette året, og videre! beste jeg vet er og se kroppen forandre seg!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det?

Gutter regnes ikke som ferdig utvokst før de er i midten av 20-årene. Fra ca 18 år er høyden ferdig som regel, men skulderbredden, musklene (også med ikke så mye trening), føtter, hender, håret og ansiktet forandrer seg mye. Man blir kraftigere og mer mandig =)

Det at du aldri blir fornøyd er vanlig ja, og kan skjønne at du føler deg "feit" fortsatt, selv om du absolutt ikke er det. Det er nok fordi du har gått ned så mye i vekt at når du ser deg selv ser du fortsatt den tyngre utgaven av deg selv, som du har forlatt. Kan også ha littegrann med løs hud å gjøre, men når du er så ung vil den trekke seg inn fort.

Og når man har gått ned så mye, har man gått ned mye muskler og. Og det du ser i speilet da, er kanskje (jeg har jo ikke sett deg, men vet jo hvordan en normal 17-åring ser ut) en lang og skranglete gutt uten særlig synlig muskler.

Da hjelper det IKKE å gå ned i vekt.Du må fokusere på å spise bra og sunt, og trene. Da vil det komme! Du vil få en helt annen kropp! Bredere skuldre, mer definerte muskler/mer muskler generelt, og da ser du tynnere ut. Og du blir tynnere i fett%.

Du trenger ikke se ut som arnold, David Beckham eller Ronaldo. En sunn og veltrent kropp er mer enn nok. Vær rett i ryggen og stolt av deg selv, så ser du med en gang tusen ganger bedre ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...