Gå til innhold

merkelig "klump" under markløft


Evenkul

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Merker at det ble litt upresist. Jeg bruker å filme meg selv i blant for å sjekke teknikken min. Har lagt merke til at jeg får en slags bulk rett over korsryggen. Ser man det bakfra, legger man ikke merke til det. Grunnen til at jeg liter på om det kan være en muskel er fordi det kan se ut som at det er en bulk på hver side av ryggraden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Buttwink i markløft? Med mindre du starter med ræva aaaalt for langt nede, evt behandler markløft som rykk/støt, så har jeg litt problemer med å se det for meg:$

Vanlig problem dessverre. Behøves en del hamstringmob for å låse seg skikkelig inn i bunnposisjon, uten fleksjon i ryggen.. Enda verre blir det, når hofta skyter opp først (som de gjør hos de fleste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlig problem dessverre. Behøves en del hamstringmob for å låse seg skikkelig inn i bunnposisjon, uten fleksjon i ryggen.. Enda verre blir det, når hofta skyter opp først (som de gjør hos de fleste).

Joda, jeg ser hva du mener,men jeg stusser bare litt over at buttwink /bekkentilt skal gi utoverstående "finner" på korsryggen, i mangel av bedre terminologi.

Når man ser bekkentilt i bøy etc er jo tilten "under" rumpa, og ikke ovenpå?

Men jeg kan nada om anatomi, så mulig svaret er å finne der(:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ser hva du mener,men jeg stusser bare litt over at buttwink /bekkentilt skal gi utoverstående "finner" på korsryggen, i mangel av bedre terminologi.

Når man ser bekkentilt i bøy etc er jo tilten "under" rumpa, og ikke ovenpå?

Men jeg kan nada om anatomi, så mulig svaret er å finne der:)

Nå er jeg usikker på hva som Egentlig menes med 'finner', men det er vanlig at stedet for kompensasjon (det hypermobile leddet) får en klump. Det er ikke bekkenet som tilter, egentlig, men korsryggen. Bekkenet er 3 ben som sitter sammen av sacrum, illium(som er delt opp i illium, pubis og ischium). Sacrum går over i lumbar som danner korsryggvirvlene- det er typisk nedre lumbar som kompenserer for dårlig hoftemobilitet/stabilitet og resultatet blir ofte en typisk buttwink. Makes sense? Det er derfor buttwink er skadelig nettopp for korsryggen: Fleksjon under belastning.

pubic-symphysis-12359_31359488402872.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...