Gå til innhold

Vond korsrygg ved spinning.


PernilleMosk

Anbefalte innlegg

Vet ikke om denne postes på riktig sted, men la gå!

Når jeg trener spinning får jeg alltid vondt i korsryggen en stund ut i timen, si etter ca 20min. Det er spesielt ubehagelig når jeg sykler stående.

Er det noe jeg bør stille inn på sykkelen, eller kan det rett og slett være at jeg er for svak i mage/rygg.

Setet stiller jeg opp til hoftehøyde, og styret er sånn litt ettersom. Men sjeldent lavere enn setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Riktig setehøyde finner du ved å sette hælen ned på pedalen - da ska du ha en liten bøy i kneet.

Hvis du sliter med ryggen kan du gjerne ha styret litt høyt - pass på at du ikke blir sittende for framoverlent med tyngden fram på rygg/nakke.

Hold overkroppen mest mulig stabil når du trår - spesielt når du står - du skal ikke vagge fra side til side.

Spør gjerne spinninginstruktøren om hjelp til å stille inn sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo litt høyere puls av å stå - men man kan jo korrigere det som du sier ved å ha mer belastning evnt. trå raskere. Da kan du jo få det så hardt du vil. Jeg ville vel kanskje heller valgt andre måter å få med overkroppen på - styrketrening feks. - da styrker du jo kjernemuskulaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen er mindre tolerante for fleksjon i ryggen, spesielt korsryggen. Sannsynligvis har du noe bekken/korsrygg problematikk fra før, og det irriteres ekstra under sykling pga posisjonen man er i. Du kan kontakte en lege for bestilling av MR, og forsikre at det ikke er noe som er skadet, for sikkerhets skyld.

Veit ikke om du får gjort så mye med sykkelteknikken, men du kan gjøre mye mens du ikke er på sykkeltrening, som sannsynligvis vil føre til at irritasjonsnivået synker, og du kan sykle uten smerter.

Et vanlig problem er at mange klemmer magen og rumpa inn, spesielt overvektige/tidligere overvektige (sier ikke at dette er deg). Resultatet blir en kronisk stram hamstring (bakside lår), og konstant fleksjon (krumming) i nedre ryggrad.

Etter mitt skjønn, om du vil fortsette å sykle, vil det beste alternativet altså være å bidra til en sunn ryggstilling utenfor sykkeltreningen. Bøy deg (og løft) alltid med hofta og ikke med ryggen, ikke gå med krum rygg, spesielt korsrygg (kan være vanskelig å se for det utrente øye), og lær deg å puste diafragmatisk, da dette stabiliserer bekken og dekomprimerer ryggen naturlig ved hvert åndedrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter både med bbekkn og hofter fra før, samtidig som jeg er overvektig. Så det kan nok ha en viss sammenheng ja. Kjenner at jeg ofte er ordentlig stiv i korsryggen når jeg setter meg ned etter å ha stått lenge/vært på jobb. (Jobber på sykehus)

Er ganske svai i ryggen, så det kan vel og ha en sammenheng ja..

Håper videre trening vil hjelpe på. Takk for godt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil garantert hjelpe på med riktig høyde på setet, altså bekkenet skal være i ro, det er beina som skal jobbe. Pulsen skal opp når du står, så ha nok motstand og øv på teknikken med å dra opp samtidig som du tråkker ned på motsatt side.

En annen ting som kan hjelpe er å begynne trene styrke. Det har iallefall hjulpet meg veldig da jeg tidligere har fått vondt i korsryggen etter ca 5-6 mil på landeveissykkelen, og nå sykler jeg det dobbelte uten at jeg MÅ ha paracet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter både med bbekkn og hofter fra før, samtidig som jeg er overvektig. Så det kan nok ha en viss sammenheng ja. Kjenner at jeg ofte er ordentlig stiv i korsryggen når jeg setter meg ned etter å ha stått lenge/vært på jobb. (Jobber på sykehus)

Er ganske svai i ryggen, så det kan vel og ha en sammenheng ja..

Håper videre trening vil hjelpe på. Takk for godt svar :)

Prøv dette:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er instruktør og ser ofte at mange er for aktive med overkroppen. Altså at de lener seg veldig på armene. Armene er så vidt med på spinning. De er kun en støtte. Knekk i albuen, senk skuldrene. Stabiliser overkroppen-du skal ikke "vagge" fra side til side med hoftene.

Sjekk ellers setehøyde og avstanden mellom setet og styre. Få instruktør til å hjelpe deg før neste time.

Også riktig trøteknikk har en del å si, men tror ikke det er der problemet ligger. Uansett; trø ned med hælen, trekk bakover og oppover slik at begge bena jobber hele veien rundt. Aktivt ankelledd. Ser altfor mange som trør nedover med tærne. Altså at tåspissene på skoene peker nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...